menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Loont het de moeite te snoeien

Ga naar meest recente reactie

trietje

Trietje

Beste mensen,

Ik ben begonnen met onze tuin heraan te leggen.
Nu staan daar 2

Fruit

zondag 10 maart 2013 - 23:05
trietje

Trietje

De tweede perenboom ...

Fruit

zondag 10 maart 2013 - 23:07
Chef

Chef

Mooie bomen, ik zou willen dat ik zulke oude perenbomen in mijn tuin had staan!

De bomen hebben vermoedelijk beiden een sterkgroeiende zaailingonderstam en kunnen zeker nog vele jaren mee.

Je kunt de top van de bomen inkorten tot op een lager geplaatste zijtak. De rest van de kruin kan ook best een beetje gesnoeid worden. Niet teveel tegelijk snoeien, want dan gaat de boom reageren door veel waterloten aan te maken.

maandag 11 maart 2013 - 00:03
annis

Annis

Wil je de grond bij de bomen ook verhogen met 20 cm. grond. Meestal reageren bomen dat niet goed op.

Annis
maandag 11 maart 2013 - 08:27
trietje

Trietje

Na hier gelezen te hebben dat ik een bofkont ben van 2 oude perenbomen in mijn hof te hebben staan, ga ik ze houden en opfrissen. Alleen eens goed bestuderen hoe ik het best snoei en verjong.

Ja, ik ga de grond rond de bomen met 20 cm verhogen, want het ligt daar echt te laag en te nat in bepaalde periodes van het jaar. Zijn hier grote problemen mee te verwachten?
maandag 11 maart 2013 - 16:57
deHaan

DeHaan

Als je de grond bij de bomen ophoogd, gaan ze het erg zwaar hebben.
Het risico dat ze door de ophoging doodgaan is re
maandag 11 maart 2013 - 18:05
trietje

Trietje

Of misschien moet ik een cirkel rond de perenbomen maken en opvullen met 20 cm houtsnippers, zodat dit gelijk komt met de grondophoging van 20 cm? Is dit beter voor de perenbomen?
maandag 11 maart 2013 - 18:22
WiPe

WiPe

Nee, dat is zeker niet beter, integendeel. Dat is veel slechter.
Het probleem is zuurstof. Bomen hebben aan hun wortels zuurstof nodig. Onder andere daarom hebben bomen vrij veel fijne wortels in de bovenste centimeters van de bodem. Als je gaat ophogen krijgen die wortels minder zuurstof.

Als je een dik pakket houthaksel gaan invoegen, dan zit je met het probleem dat die snippers gaan verteren. En dat verteren vraagt ook zuurstof. Met een laag van 20 cm snippers schiet er te weinig zuurstof over voor de wortel onder die dikke laag snippers.

Je kan best dit jaar een tiental cm aanhogen en de boom de kans geven die 10 rustig te doorwortelen. Volgend jaar kun je dan nog eens 10 cm grond toevoegen. Je kan daarvoor best losse, niet te zware, grond gebruiken.
maandag 11 maart 2013 - 20:24
trietje

Trietje

Dank voor deze interessante info

Nog een bedenking: Is zandgrond beter dan leemgrond als bovenste toplaag rond de boom? Laat deze meer zuurstof door dan leemgrond?
maandag 11 maart 2013 - 21:02
WiPe

WiPe

Zandgrond heeft grotere pori
maandag 11 maart 2013 - 21:06
trietje

Trietje

Maar dan misschien meer zuurstof, maar minder voedingsstoffen? Maar wel betere drainage van de toplaag met de zandgrond ...?

Beste is zoals je reeds voorstelde ... per jaar + 10 cm leemgrond ophogen.
maandag 11 maart 2013 - 21:09
WiPe

WiPe

Wat heb je aan voedingsstoffen als je geen zuurstof hebt waardoor je ze niet kan opnemen? Planten hebben zuurstof nodig aan hun wortels om voedingsstoffen te kunnen opnemen.

Je kan best eerst zorgen dat de wortels niet afsterven door zuurstofgebrek als je gaat ophogen. Mineralen kun je dan nog altijd bijgeven. Beter geen leemgrond gebruiken dus.
maandag 11 maart 2013 - 21:40
trietje

Trietje

Vandaag de grond rond de 2 perelaars 10 cm verhoogd met de geleverde teelaarde.
De kwaliteit van de teelaarde leek me klei + leem + zandgrond gemixt.
Ook af en toe wat stenen, plastic, wortels en takken er moeten uithalen ...

Ook al wat lichtjes gesnoeid. Naar beneden hangende takken, dode takken en kruisende takken eruit geknipt. Maar de bovenste kroonlaag is zo hoog en er is moeilijk een ladder tegen te plaatsen (niet stevig genoeg)om zo hoog te gaan snoeien.
zondag 17 maart 2013 - 21:52
Chef

Chef

Een bekend probleem bij hoogstamfruitbomen. Misschien lukt het met een stoksnoeischaar of een stokzaag in combinatie met een ladder wel om het bovenste gedeelte van de kroon te bereiken.
dinsdag 19 maart 2013 - 20:47
trietje

Trietje

Gaan we dit weekend maar even verder proberen
dinsdag 19 maart 2013 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon