menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braambes

Ga naar meest recente reactie

Clo

Clo

Een paar jaar geleden kocht ik een doornloze braambes om tegen een zuidmuur te zetten. Waarom doornloos? Om de kleinkindjes te beschermen en om de plant zelf zonder schrammen en kleerscheuren te kunnen snoeien en leiden.
Nu valt me op dat het merendeel van de (veelbelovende) trosjes witte bloemetjes geen braambessen produceren maar een soort van botanisch roosje! Best mooi in een boeketje, zeker in de herfstkleuren die je nu deze dagen kan bewonderen ... maar ik was wel van plan potten en potten confituur te maken ...
Wat moet er nu gebeuren? Kan er me iemand raad geven?
Nu niet zeggen : eigen schuld, je had de doornen er maar bij moeten nemen hé ... :
Clo
dinsdag 20 november 2012 - 18:57
Bombycilla

Bombycilla

braam behoort tot de rozenfamilie,na de roosjes komen de bramen
dinsdag 20 november 2012 - 19:35
sugar

Sugar

Zo ziet bramenbloesem er uit

[afbeelding verwijderd niet-https]

En daar komen nadien inderdaad bramen aan
woensdag 21 november 2012 - 05:04
Clo

Clo

Rozen en bramen moeten tot dezelfde familie behoren denk ik. Het vruchtbeginsel groeit niet uit tot een vrucht, dat is duidelijk te zien. Ik denk toch dat ik het onderscheid kan maken hoor ... Volgend jaar stuur ik wel een fotootje, ik heb dus aan diezelfde struik takken met vruchten en andere takken met ... tja, onderontwikkelde vruchtjes, het lijken wel kleine hondsroosjes als ze in bloei zijn.
woensdag 21 november 2012 - 17:54
Kriskras

Kriskras

Cio schreef.

onderontwikkelde vruchtjes, het lijken wel kleine hondsroosjes als ze in bloei zijn.

Uw verhaal is wat moeilijk om volgen hoor.

Lijken de "onderontwikkelde vruchtjes" op hondsroosjes of lijkt het bloeisel op de hondsroosbloem?

Ook de hondsroos

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsroos


behoort tot de rosacea, het is dus niet meer dan normaal dat de bloeisels van Hondsroos en bramen en frambozen op elkaar gelijken.

Nu als het te koud/tenat/wat dan ook zou zijn, dan worden de vruchten niet rijp, maar men kan steeds goed merken dat het om braambessen gaat. Er kan geen twijfel mogelijk zijn.

Afgaande op uw verklaring dat "het vruchtbeginsel zich niet ontwikkelt" lijkt het er eerder op dat u zich een of andere sierbraam

http://www.groenrijk.nl/GroenEncyclopedie-Rubus-parviflorus

heeft laten aansmeren.

Maar van hieruit en zonder de latijnse naam van de plant is dat niet op te maken.

Tussen haakjes, u moet u wat bijwerken. Vrijwel alle eetbare bramensoorten in de handel zijn doornloos. Eigenlijk de enige echte doorndragende in de handel is de "rubus fruticosa Himalaya". Deze is echter bepaald geen aanraden voor de kleine en middelgrote tuin. Tenzij men werkelijk niets anders in de tuin zou willen hebben natuurlijk.
woensdag 12 december 2012 - 13:16
Clo

Clo

Hartelijk bedankt voor uw tip. Uw opmerking "u moet u wat bijwerken" doet me glimlachen maar is inderdaad correct. Vele jaren geleden kocht ik een tayberry en daar heb ik veel vruchten van gehad (en veel schrammen van de doornen, nou ja ...). Ik wist niet dat de eetbare bramensoorten die werden aangeboden doornvrij zijn, ik dacht dat ik een witte merel op de kop getikt had. Wat mijn vraag eigenlijk is -en sorry als ik me niet duidelijk hebt uitgedrukt- : sommige takken produceren de echte braambessen terwijl op dezelfde struik terzelfdertijd andere takken een zelfde witte bloem hebben gehad maar waarvan het vruchtbeginsel zich niet ontwikkelt tot een bes. Heel decoratief wel, sterk gelijkend op mini-hondroosjes en dus mooi in een boeketje. Maar geen confituur-materiaal ...
zaterdag 15 december 2012 - 13:19
Kriskras

Kriskras

Cio schreef:

sommige takken produceren de echte braambessen terwijl op dezelfde struik terzelfdertijd andere takken een zelfde witte bloem hebben gehad maar waarvan het vruchtbeginsel zich niet ontwikkelt tot een bes.

U bent wel een beetje moeilijk om volgen hoor.

Boedoelt u werkelijk dat " het vruchtbeginsel zich niet ontwikkelt tot een bes" of bedoelt u eerder " de bessen worden niet rijp?

Indien het laatste, dat is gewoonlijk het gevolg van te weinig zon en/of te weinig water. Vergeet niet dat bramen veel zon nodig hebben, veel meer nog dan frambozen. Bovendien, is er te weinig vocht, dan kan het zijn dat de vruchtbeginsels (let u op het meervoud a.u.b.) zich nauwelijks kunnen ontwikkelen.

Indien de vruchtbeginsels zich werkelijk zelfs niet in het minst zouden ontwikkelen, dan zou dat eerder op een ziekte wijzen. Maar mij dunkt dat zulks weinig waarschijnlijk is.

Overigens, volgend jaar kunnen enkel braambessen groeien aan nieuwe takken - ziet u er dus eerst maar eens op toe of er wel voldoende zon aanwezig is voor de hele struik.

A proposito, de "braambes" (en ook framboos) is niet één enkele vrucht maar bestaat uit een hoopje aan elkaar geklitte vruchten, de braam is een "samengestelde vrucht" zoals "De Tuinkrant" het zo mooi stelt.
zaterdag 15 december 2012 - 20:30
Clo

Clo

Inderdaad, een braambes, framboos of tayberry is eigenlijk een tros van kleine besjes die samenklitten zoals u het zegt. Elk besje heeft dan toch wel gemiddeld een doorsnede van 2 mm min of meer. Ik snoei de vruchtdragende takken terug en krijg dus het volgend jaar bessen aan de nieuwe takken. De struik staat tegen een witgeschilderde zuidmuur en dat is het beste plekje in de tuin. De tayberry die daar een tiental jaren geleden stond produceerde kilo's en kilo's bessen.
Deze braambes (ik heb het labeltje hier voor me liggen) is een Rubus fruticosus "Loch Ness". De "normale" bessen zijn zoals ze horen te zijn, zoet en sappig. Maar sommige bloemetjes ontwikkelen zich niet tot bessen, de schutblaadjes die bij een gewone braambes verdwijnen/verdrogen blijven groot en groen van kleur en het hartje is gevormd door speldenprikgrote groene puntjes die dus niet zwellen en paars worden. IS dat een beetje duidelijker? Sorry als ik me misschien niet goed uitdrukte... NOg een vraag : worden deze bessen soms geënt op een onderstam van een wilde roos en zo op de markt gebracht?
zondag 16 december 2012 - 12:38
sugar

Sugar

Neen, bramen worden niet geënt. Normaal heb je ieder jaar nieuwe grondscheuten die het jaar nadien vruchten gaan dragen. Zie je een veschil in bladeren of bladstand tussen beide takken?
zondag 16 december 2012 - 12:40
Clo

Clo

Op het eerste gezicht zou ik zeggen : neen! Maar ik denk dat ik volgende zomer eens goed moet opletten, het zou inderdaad wel mogelijk zijn. Als dit inderdaad het geval zou zijn, wat is er dan precies mis? De plant eruit smijten en een andere kopen, is dat de oplossing?
zondag 16 december 2012 - 12:46
sugar

Sugar

Misschien groeien er twee planten op die plaats? Of is een deel van de plant 'gemuteerd'.
zondag 16 december 2012 - 17:15
Clo

Clo

Dat is een interessante benadering. Bedankt vooruw advies. Ik wacht voorlopig tot volgende lente/zomer en bekijk het probleem dan opnieuw. Ik dank al de mensen voor hun reacties op mijn "probleempje", heel sympathiek om mij de helpende hand te reiken.
Mijn beste seizoensgroeten en de beste wensen aan allen voor een mooi nieuwjaar zonder stormen en hagel, met malse regen en zachte zonnestralen en vele heerlijke momenten in de tuin!

Een "groentje".
zondag 16 december 2012 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon