menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lessen in snoeien

Ga naar meest recente reactie

booken

Booken

zijn er in november ergens nog lessen in snoeien van fruitbomen te doen
dinsdag 30 oktober 2012 - 20:10
sugar

Sugar

Snoeicursussen ga je eerder vinden tijdens de snoeiperiode, dus februari - maart - april.
dinsdag 30 oktober 2012 - 21:26
corrielat

Corrielat

Oei Sugar,

daar schrik ik van,
ik heb nl.deze week de vlinderstruik
winterjasmijn, hibiscus
en hortensias (alleen de droge stelen gesnoeid,
dit had ik dus niet mogen doen?

Ik hoop dat ik niet alles kapot gemaakt heb,
ik wist niet dat ik moest wachten tot het voorjaar.
dinsdag 30 oktober 2012 - 22:11
sugar

Sugar

Ik sprak over fruitbomen. Pitfruit mag je niet snoeien in november/december vanwege risico op kanker. Steenfruit mag je alleen snoeien in de zomer (risico op loodglansziekte).

Wat betreft jouw struiken: vlinderstruik wordt normaal in het voorjar gesnoeid. Nu bestaat het risico dat de plant te vroeg zijn nieuwe knoppen gaat ontwikkelen en dat die kapotvriezen. Dat wil niet zeggen dat de plant daardoor afsterft. Ook hydrangea snoeit men eerder in de vroege lente, maar droge stelen wegsnoeien kan weining kwaad.
woensdag 31 oktober 2012 - 06:07
corrielat

Corrielat

PFFFFFFFFFFF, GELUKKIG

Ik had niet gezien dat het alleen om fruitbomen ging, dom dom,

dus maakte ik me druk om iets wat niet hoefde,

bedankt voor je geruststelling.

Voortaan zal ik beter opletten
woensdag 31 oktober 2012 - 08:16
powerlite

Powerlite

Zaterdag 17 november 2012 én zaterdag 1 december 2012 (9.30 tot 16.00 uur) te B-2980 Zoersel. Cursus "vorm- en onderhoudssnoei van hoogstamfruitbomen”. Kostprijs is 8 euro per deelnemer voor de twee snoeilessen. Inschrijven via http://www.rldevoorkempen.be/r/agenda

info verkregen via www.houtwal.be
Met dank aan Guy !
donderdag 1 november 2012 - 08:38
powerlite

Powerlite

Zaterdag 10 november 2011 (9.30-16u30) “Les wintersnoei van hoogstam fruitbomen” (theorie en praktijk) te Londerzeel & Malderen. Een initiatief van Regionaal Landschap Groene Corridor i.s.m. de NBS vzw en met de ondersteuning van de gemeente Londerzeel. Aanmelden en meer informatie: http://www.rlgc.be/activiteiten.html en dhr Wim Solie, tel 02/253.43.04 of via wim.solie[at]rlgc.be.

info verkregen via www.houtwal.be
Met dank aan Guy !
donderdag 1 november 2012 - 09:01
sugar
donderdag 1 november 2012 - 09:20
guy_fruit

Guy_fruit

Graag gedaan Powerlite
vrijdag 2 november 2012 - 17:48
baloe

Baloe

Basiscursus over hoogstamboomgaarden

Tijdens één zaterdag geven we je een brede basis mee over hoogstamboomgaarden. In de voormiddag krijg je uitleg over aanleg, onderhoud en snoei van hoogstamboomgaarden en over hun belang voor natuur en landschap. In de namiddag plant je in kleine groepen een boom en leer je welke snoeiwerken je in de winter uitvoert. Je oefent op jonge fruitbomen. Enkele oudere bomen van 8 en 80 jaar zijn interessant studiemateriaal. Deze keer proeven we oude rassen bewaarappels en peren.

Zaterdag 24 november 2012, 9u-17u

Kostprijs: 10 euro

Locatie: centrum Huldenberg

www.rld.be
------------
Heb de cursus zomersnoei al gevolgd en dat was voor mij althans heel interesssant. (of het effect heeft gehad weten we volgend jaar )
zaterdag 3 november 2012 - 14:29
furor

Furor

Ook bij het RLVA zijn er de komende maanden nog cursussen.
donderdag 20 december 2012 - 16:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon