menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke kiwi

Ga naar meest recente reactie

simsonB

SimsonB

hallo,

Ik zou graag dit voorjaar een paar kiwi planten zetten maar waar moet ik allemaal op letten.
Weet iemand eigenlijk waar ik een kiwiplant kan kopen, ik woon in Beringen (Limburg)

Bart
maandag 19 februari 2007 - 21:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Blijkbaar komt hier nog niet zoveel informatie binnen, die je wenst. Je zou ook eens bij Google kiwi in kunnen geven of kiwi kweken of iets degelijks en dan komt er wel wat. Succes.
dinsdag 20 februari 2007 - 08:44
Bowie

Bowie

Als je bovenaan bij 'zoeken' kiwi intypt, krijg je hele reeks topics over kiwi.

De 1ste en de 3de, daar staat al wat info op.

Even geduld, er zullen wel nog antwoorden komen. Zelf kan ik niet helpen want ik heb deze niet staan.
dinsdag 20 februari 2007 - 09:57
danny2

Danny2

Kiwi planten zijn tegenwoordig in elk tuincenter te koop. De prijzen zijn nogal verschillend. Als je in een koude serre of een plastiek-tunnel kan planten heb je veel mogelijkheden, niet dat de planten buiten bevriezen, maar door de beschutting bloeien ze vroeger en zijn ze ook vlugger rijp.
Bij de buitenplanten valt dit meestal tegen als er in oktober een vroege vorst komt zijn ze meestal niet rijp.
Wat soort betreft , ik heb al 25 à 30 jaar de vrouwelijke plant 'Hayvard' staan die het zeer goed heeft gedaan( kan je zien op mijn website) als mannelijke zijn er vele mogelijkheden.
Weet wel dat je ze zelf moet bestuiven( echt niet moeilijk).
Er zijn echter ook zelfbestuivende planten, maar deze hebben bijna allemaal kleine vruchtjes.
Ik heb al 20 jaar de 'jenny' of 'jeanny' buiten tegen een muur staan, deze geeft veel, meestal 200 tot 400 vruchtjes, dit is ook het geval bij de 'Isaai'. Wil je nog iets weten doe je best een mailtje.

danny2
dinsdag 20 februari 2007 - 19:27
ranger

Ranger

Hallo,

In tuincentra zijn tegenwoordig meestal zelfbestuivende kiw's te koop. Deze dragen kleine vruchtjes. Bij mijn vorige woning had ik een mannelijke en vrouwelijke kiwi. Jaarlijks honderden lekkere vruchten! Bestuiving geschiedt door insecten.
Ik ben net verhuisd en heb weer kiwi's besteld bij http://www.fruittuin.com/ Zij hebben meerder rassen.
groet, Ranger
dinsdag 27 maart 2007 - 22:13
Hugo1

Hugo1

mischien kunt u wat informatie vinden op deze site van proeftuin users.myonline.be/~tdn12074/nl/assortiment.html
groetjes hugo
zaterdag 31 maart 2007 - 04:15
printemps

Printemps

ik heb ook jenny staan
maar er komen enkel kleine vruchtjes aan(ter grote van een duiveei)
als ik er nu een mannelijke plant bijzet worden ze dan groter?
of is het probleem van de zelfbestuivende soort

alvast bedankt

grtzz
donderdag 12 april 2007 - 21:14
Uvacrispa

Uvacrispa

Jenny, net als bijna alle andere eenhuizige kiwi's geven slechts kleine vruchtjes, en vele mensen zijn hierover teleurgesteld (je kan dan beter opteren voor de kale minikiwi's - Actinidia arguta).
Wat rijpheid betreft zijn er nieuwe rassen in aantocht die zowat 30-50 dagen vroeger rijpen dan de veel aangeplante klassiek kiwi (Hayward), denk maar aan Green Light (deze winter ondermeer te koop bij de Kruisbessen 'proef'tuin ) www/proeftuin.info.
Het planten van een mannelijke kiwi heeft geen invloed op de vruchtgrootte. Wat je wel kan doen is een vrouwelijk ras (zoals Hayward, bruno of Green Light) enten op deze éénhuizige kiwi. Deze zal dan fungeren als mannelijke plant en de ent zal dan "normale" kiwi's geven...
Succes
Marc
woensdag 18 april 2007 - 05:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon