menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivendak

Beek

Beek

Twee jaar geleden heb ik 4 druivenplanten geplant (Bianca)
Zoals op de foto te zien is heb ik een pergola met 4 liggers (4 meter) (afstand is 1 meter onderling).
De 4 liggers zijn aan de muur bevestigd en steunen aan de voorzijde op twee poten (op de foto niet zichtbaar)
Bij de twee poten heb ik een druif gepant om de buitenste twee liggers mee te laten beklimmen.
Voor de twee middenliggers heb ik twee planten geplant tegen de muur.
Omdat de muurplanten sneller groeiden dan de twee andere heb ik de druif gesplitst zodat ze alle vier de liggers begroeien.
Tot nu tot heb ik alleen de plant in de lengte laten groeien en steeds alle zijscheuten gesnoeid.
Nu de druif op lengte is wil ik zijscheuten laten groeien. Hoe doe ik dat het beste? Moet ik draden spannen? Om de hoeveel centimeter? Kan ik op een draad meerdere uitlopers leiden?

De druivenplanten op de buitenste liggers hebben elkaar inmiddels bereikt en lopen nu langs elkaar. Is dat aan te bevelen?
In principe gaat het me niet zo zeer om de druiven maar om een mooi druivendak. Mooie druiven zijn alleen maar mooi meegenomen.
Ik ben u zeer erkentelijk voor een goed advies.

Vriendelijke groeten,
Jan Beekman
Middelburg
zondag 18 februari 2007 - 22:08
danny2

Danny2

Eigenlijk ben je niet goed bezig en heb je je struiken veel te snel laten groeien, beter ware gewweest als je alle 70 cm had geknipt en telkens een nieuwe scheut laten doorgroeien, dan was de struik nu steviger maar nog niet zolang, ook het afknippen van de zijscheuten was niet echt goed omdat die ook nodig zijn voor groei van een goede en gezonde stam.
Maar alee als bladerdak zal dit door de jaren nog wel goed komen. Je kan gerust alle scheuten nu laten groeienen als ze een zestal bladeren hebben terugknippen op twee of drie bladeren. Het zal wel snel dichtgroeien. Tegen het einde van het jaar mag je de zijscheuten dan allemaal terugknippen op 2 ogen en dit elk jaar, het zal elk jaar weer snel dichtgroeien.

danny2
dinsdag 20 februari 2007 - 19:50
Fons

Fons

Om een mooi bladerdek te bekomen zou u toch om de 30 cm een draad moeten spannen, bevestig die op uw leggers,hou er rekening mee dat de zijtakken die gaan uitgroeien niet haaks groeien te opzichte van de hoofdrank maar schuin zodat u een zijtak over verschijdene draden kan leggen.
dinsdag 20 februari 2007 - 21:02
Heidie

Heidie

Ik heb twee jaar geleden twee druiven gepoot een witte en een blauwe.
De blauwe is met een sneltreinvaart gaan groeien en had er vorigjaar zelfs al het eerste trosje druiven aan. De blauwe, die op twee meter afstand staat is na die twee jaar niet groter als drie meter geworden.
Terwijl deze toch meer zon krijgt , verder ziet hij er wel gezond uit.
De bedoeling is dat hij onder mijn dak terras gaat verder groeien en met elkaar gaan mengen.
In eerste instantie zodat ik straks het dak kan weghalen en onder een bladeren dak incl. druiven kan zitten.
En natuurlijk ook voor de druiven

Zijn ze nog te redden? Ik heb ze eigenlijk nooit gesnoeid, alleen gestuurd en veel water als het droog is.
Of is het beter als ik toch opnieuw begin?
vrijdag 23 februari 2007 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon