menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwi plant krijgt maar geen bloemen

Ga naar meest recente reactie

Nijiske

Nijiske

Mijn vader heeft nu voor het 2de jaar op rij een kiwiplant groeien in zijn tuin.. maar nog steeds geen bloemen? Het is een zelfbestuivende soort.

Hoe lang zou het nog kunnen duren?
donderdag 21 juni 2012 - 14:06
powerlite

Powerlite

6 tot 10 jaar.

Onze is zijn 8ste jaar bezig , zonder bloemen.
donderdag 21 juni 2012 - 16:35
Nijiske

Nijiske

Dus het kan 10 jaar duren vooraleer er vruchten verschijnen? Dat valt tegen
vrijdag 22 juni 2012 - 09:37
powerlite

Powerlite

het kan sneller , maar het kan idd ook 10 jaar duren.
Zeker met het zelfbestuivende ras jenny duiken er regelmatig mensen op die zolang moeten wachten vooraleer ze bloemen zien.
vrijdag 22 juni 2012 - 12:48
azrael

Azrael

Mijn kiwiplant staat er twaalf jaar en vorig jaar stond er welgeteld 1 bloem op die er dan nog afgevallen is ook! Dit jaar staan er drie bloempjes op, we gaan er dus langzaam maar zeker op vooruit! Maar het blijft hoedanook een mooie plant met of zonder bloemen......
vrijdag 22 juni 2012 - 22:06
Druid

Druid

Zelfde vraag, maar voor kiwibes dan?

Dit jaar begonnen met tuinieren en direct oa gewone zelfbestuivende kiwi en ook kiwibes aangeschaft.
De kiwi is al verplant en staat op een (volgens mij toch) uitstekende plaats.
De kiwibes is nog niet verplant.

Ben eigenlijk eens benieuwd hoe lang ik kan wachten op de kiwibes dan?
dinsdag 26 juni 2012 - 10:31
Prinske

Prinske

Kiwibes 2 tot 3 jaar (soms 4). Is die ook zelfbestuivend? Zoniet, zal je nog een mannetje moeten planten.

Mijn kiwibessen staan nu 4 jaar en heb dit jaar voor het eerst een goed handje bessen van de soort Geneva. (als de vogels me niet voor zijn) De vrouwtjes hadden in het 2e jaar reeds bloemetjes maar het mannelijk bleef achter.

Heb er nu 8 staan:
2 x mannelijk (weima)
1 x weiki (groen)
1 x weiki (geel)
1 x jumbo
1 x pupurna sadowa
1 x ken's red
1 x geneva

Nog een goede raad: opgelet in het voorjaar als er knopjes verschijnen of zeer jonge blaadjes staan, één nacht met vorst en het is een verloren jaar. Reeds herhaaldelijk meegemaakt.
dinsdag 26 juni 2012 - 13:59
powerlite

Powerlite

Prinske,

je hebt al 2 mannelijke planten , dat is voldoende hoor voor uw 6 vrouwkes.
zoals bij de mensen 1 manneke op 3 a 4 vrouwkes , ideaal

De enige zelfbestuivende kiwibessen die ik ken is Issai en Kokuwa
dinsdag 26 juni 2012 - 19:16
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik heb na het tweede jaar al bloempjes, dacht eerst dat het al besjes waren. Wil dit zeggen dat de bloempjes er af gaan vallen of is er toch nog een kansje dat het besjes worden. Hij staat op het zuiden tegen de serre aan!
woensdag 27 juni 2012 - 10:10
Druid

Druid

Bij mij betreft het een Issai (zelfbestuivend)
donderdag 28 juni 2012 - 01:10
Limoncello

Limoncello

Ik heb ook 8 soorten kiwibessen met kiwi's en dit jaar bloemen op Dr Szymanoski en 1 nacht vorst en hopla, alles weg. Heeft lang geduurd eer er terug leven in de plant kwam want ik dacht dat hij helemaal mors was.

Dus een wijze raad, volgend jaar goed het weer volgen van zodra er bloemenknopjes staan. Als ze vorst voorspellen, zelfs bij 0°C = vliesdoek erover!
maandag 2 juli 2012 - 23:14
nimwegen

Nimwegen

Bij zelfbestuivers kun je misschien in de tijd dat je het kunt snoeien, rond om de stam de wortels een beetje afsteken. Omdat de plant denkt dat ie 'dood' gaat, zorgt de plant voor de voortplanting en dus gaat ie in het voorjaar bloeien...
donderdag 12 juli 2012 - 22:31
kerstkind

Kerstkind

Wij hebben hier ook een aantal planten staan.
Ik denk zo'n jaar of 9-10 terug aangeplant.
En sinds vorig jaar de eerste kiwi's mogen oogsten.
Dit jaar dragen er een aantal weer vruchten.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Soms moet een mens geduld hebben
groetjes José
woensdag 18 juli 2012 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon