menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien

Ga naar meest recente reactie

an

An

ben vergeten de uitlopers van mijn aardbeien er af te halen afgelopen jaar .
heb een doordrager ostara.
wat kan ik daar nu of straks als het weer er beter wordt aan doen en wannner
heb veel aardbeien gehad maar tegen de tijd dat ze rood waren zijn ze opgegeten door ongedierte of weet ik veel nog meer ,
ik heb van alle aardbeien die er aan kwamwen maar een stuk of 10 gezien van de b.v 50
wat kan ik hier aan doen graag advies want ik weet het niet meer .
hier voor had ik nooit doordragers en ik had wel een kilo of 5 tot 7 per seizoen ,nu maar 1 brood je vol
hoe kan dat ,
heb ze vorig jaar gekocht en die andere er uitgehaald omdat ik later in het seizoen ook aardbeien wou en bij die andere was het alleen mei,.junie, juli.
wie o wie kan mij helpen ben wanhopig wat mijn aardbeien betreft anders ga ik weer een seizoen in met maar 1 handje vol aardbeien ik heb een stuk of 16 moederplanten . met heelveel jonkies nu alles doorelkaar helaas.
gr an
dinsdag 13 februari 2007 - 10:20
andre

Andre

an.

Eerst en vooral u aardbeien beschermen met een vogelnet, vogels zijn gek op aardbeien. De tweede de uitlopers volledig verwijderen..Maar het is beter om bij droogdragers de uitlopers te verwijderen. Als je toch wil vermeerderen kan men een aantal van deze uitlopers gewoon laten staan. In maart - april worden de jonge planten van de moederplant losgemaakt en meteen uitgeplant. Nog beter is de jonge plantjes in te potten van zodra ze genoeg beworteld zijn. Men kan ze dan in oktober of na overwintering in de platte bak, in april uitplanten

andre
dinsdag 13 februari 2007 - 12:07
an

An

dus andre als ik het goed begrijp moet ik maart april de uitlopers van vorig jaar er tussen uit halen en in een andere bak doen als ik dat zou willen,

want van die niet doordragers deed ik dat in sept. okt.

want ik zie bijna het verschil niet meer zo'n rotzooi is het geworden met die uitlopers.(tussen moederplant en uitlopers)

en dat ik niks meer heb komt door vogels,

niet door ongedierte zoals kakkerlaken of zo ik hoorde namelijk dat ik er stro toen onder moest leggen om drogeaardbeien te hebben sins dien heb ik geen aardbei meer .
daarvoor had ik nog nooit stro eronder gelegd.
en toen had ik heel veel aardbeien zoals ik al vermelde
dat stro eronderleggen had ik van dat tuinieren van maand tot maand van tuinadvies.
en dat is zoals je ziet mij niet goed bevallen of ik moet iets fout hebben gedaan teveel stro of zo.
gr an
dinsdag 13 februari 2007 - 14:15
jumperke

Jumperke

vooral de uitloper eraf halen want de moederplanten geven de hele tijd voeding verder en zo gaat die moederplant kapot omdat die zelf geen voeding meer krijgt


grts jumperke
dinsdag 13 februari 2007 - 17:36
andre

Andre

ann

Van het stro komt het niet, Doe gewoon alle uitlopers weg en maakt het perceel proper .Als de aardbeien licht beginnen te kleuren leg je dan maar stro tussen en daarover een net. Dus nu moet het stro allemaal weg. Ook regelmatig controleren op slakken

andre
dinsdag 13 februari 2007 - 17:47
an

An

okee dan doe ik dat maar krijg ik van dat stro dan geen ongedierten .
en moet ik nu die uitlopeers weg halen of in mrt. of april.
ik heb dat stro er ook toen onder gelegd dat ik aardbeien kreeg en dat deed ik daarvoor nooit.
gr an
dinsdag 13 februari 2007 - 19:36
andre

Andre

Nu de uitlopers weg doen alsook de bruine bladeren, geef ze als dit kan wat compost en maar stro leggen als de aardbeien beginnen te kleuren

andre
dinsdag 13 februari 2007 - 19:41
an

An

okee dan ga ik vrijdag of aankomend weekend de uitlopers weg halen en de dore bladeren,
compost heb ik niet dus dan maar zo.
in ieder geval bedankt , zal wel een flink werkje zijn en goed kijken want je ziet bijna het verschil niet.
en moet je dan veel stro leggen of een klein beetje ik denk dat ik te veel neer heb gelegd een heel pak op ongeveer de afmeting van een een 4 pers. tafel
gr an
dinsdag 13 februari 2007 - 19:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon