menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar stekken

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

ik heb in een verwarmde serre een druivelaar staan kan die worden gesteekt? zoja hoe en wanneer dan?

grts jumperke
maandag 12 februari 2007 - 20:39
Fons

Fons

Stekken van druivelaars neem je gewoonlijk tijdens het snoeien van deze planten en voor die te snoeien is het eigenlijk te laat.
Voor een stek neem je verhoute takken waar ge enten uitknipt met twee ogen, hou rekening met boven en onderkant, plaats deze stek in een pot met stekgrond en zet deze pot licht maar aan de schaduwzijde van de serre, vanaf juli is uw stekje beworteld.
Ge kunt een grotere pot nemen en meerdere stekken in plaatsen.
maandag 12 februari 2007 - 21:44
pioen

Pioen

Als je nu stekken van je plant nog zou afhalen dan heb je grote kans dat hij doodbloed omdat hij in een verwarmde serre staat is de sapstroom al opgang. Het snoeien moet voor januari gebeuren.

Groetjes Rien
dinsdag 13 februari 2007 - 00:16
jumperke

Jumperke

Voor een stek neem je verhoute takken waar ge enten uitknipt met twee ogen, hou rekening met boven en onderkant
wat bedoel je met dit kan je enten met twee ogen enzo iets beter uitleggen.Volgend jaar ga ik pas naar de tuinbouwschool nu zit ik nog in het 6de leerjaar en snap niet zo goed wat je bedoeld?

grts jumperke
dinsdag 13 februari 2007 - 17:14
Fons

Fons

Met ent bedoel ik eigenlijk stek, indien ge een rank neemt van een druivelaar dan zie je dat daar verschijdene bladeren opgestaan hebben,op die plaats staan nu knoppen of ogen, uit zo een rank knip je een stek met twee ogen dus een stokje van ong. 20cm lang, de bovenste kant knip je schuin af en de onderkant recht zo weet je dat de rechte kant in de stekgrond moet gestoken worden.
dinsdag 13 februari 2007 - 19:10
jumperke

Jumperke

zal hij nu zeker doodbloeden als ik hem stek? of kan ik het nog proberen?
dinsdag 13 februari 2007 - 19:51
pioen

Pioen

Ik ben geen expert wat druiven betreft maar ik ben er altijd voor gewaarschuwd dat het niet meer kan als de sapstroom op gang is. Kun je niet beter tot het najaar wachten?

succes Rien
dinsdag 13 februari 2007 - 22:26
danny2

Danny2

hallo,
als het een echte verwarmde serre is, boven 10°, dan hangt het er vanaf of het een jonge, minder dan drie jaar, is of een wat oudere. Bij een oudere kan je hier en daar best nog een stekje stelen, maar zeker niet meer te lang wachten. Bij een jonge plant is de kans op doodbloeden groter. Als het een buitendruif is kan je nog stekjes nemen maar wacht ook niet meer te lang want er zijn door deze zachte winter al sapstromen op gang gekomen. Eigenlijk kan je nu geen druiven meer stekken doordat deze allang moesten zijn gesnoeid. Net als kiwi snoei je druiven voor het lengen van de dagen, zowat voor 15 januari.
succes danny2
zaterdag 17 februari 2007 - 07:24
Camieke

Camieke

IK heb een druivelaar gestekt..
komen hier nu druiven aan ?
of kan het zijn dat er aan deze geen komen omdat ik hem zelf heb gestekt??
dinsdag 14 augustus 2007 - 18:04
Figo

Figo

Camieke,
Als er aan de moederplant druiven staan/ stonden, dan zullen er ook aan jouw jonge plant druiven komen.
Als je de stek deze winter genomen hebt, dan heb je misschien volgend jaar een paar trosjes. Anders het jaar erop. Hangt ervan af hoe goed je plant gegroeid is dit jaar.
Maar als je zelf wil planten kweken moet je leren geduld hebben.
dinsdag 14 augustus 2007 - 21:21
Camieke

Camieke

okay.. thank you!!
donderdag 16 augustus 2007 - 18:14
thomassmet15

Thomassmet15

Beste,
Ik heb in Januari stekjes genomen zoals jullie hebben aangegeven en in potgrond gezet. (spijtig genoeg niet in stekgrond).
Ze stonden op een zeer lichte plaats in het tuinhuisje en voor ik het wist liepen de bovenste knoppen uit. (ergens begin Maart)

Toen heb ik ze onmiddellijk buiten gezet in de schaduw.
Nu twee maanden later zien de stekjes er nog juist hetzefde uit als begin Maart. (stokje met 3 a 4 zeer kleine groene bladeren)

Omdat ik genoeg stekjes had genomen heb ik één stekje uitgegraven, nu kom ik tot de vaststelling dat er helemaal geen wortelgestel is, enkel de stek zelf en onderaan de stek 4 a 5 witte verdikkingen die worteltjes zouden moeten vormen.

Is dit normaal ?
Moet de stek geen worteltjes hebben na 4 maand ?
Hoe ga ik best verder ? (lichter zetten, uitgraven en toch nog in stekgrond zetten, gewoon geduld hebben , ... )
Alvast bedankt,
zondag 10 mei 2020 - 15:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon