menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom slechte kersen

Ga naar meest recente reactie

JosK

JosK

Hej,

Ik ben hier nieuw dus weet niet precies of ik mijn vraag in het juiste onderwerp heb geplaatst.

Vorig jaar zaten er veel wormpjes in mijn kersen, dit blijkt na wat opzoekwerk kersenvlieg te zijn. Kent iemand hier een oplossing voor?

In het forum stond een oplossing om kippen onder de boom te zetten, maar bij mij is dit een stukje gazon en zou dat ook graag zo laten. Iemand een andere oplossing?

Hopelijk ben ik dit jaar nog niet te laat om lekkere kersen te bekomen.
donderdag 12 april 2012 - 14:23
sugar

Sugar

Als je nog wat verder zoekt op internet vind je zeker wat uitleg over feromoonvallen voor kersenvlieg = biologische bestrijding
donderdag 12 april 2012 - 19:01
JosK

JosK

Bedankt voor de oplossing, kende deze echter nog niet.

Heb je ervaring met feromoonvallen tegen de kersenvlieg? Werkt deze biologische bestrijding goed? Iemand een goede ervaring met verkoper?
donderdag 12 april 2012 - 19:46
Victor44

Victor44

Met feromoonvallen en de gele kruisvallen en kippen onder de kersenbomen zal je wel een gedeelte van de kersenvliegen wegvangen,maar er zullen nog heel veel wormpjes in uw kersen zitten van vliegen die overleven en hun eitje op de vrucht leggen..Als je de kersen wil zonder wormen moet je toch spuiten met een insecticide.Erkende middelen van volksgezondheid zijn: Calypso,Gazelle,Mospilan.Deze producten moeten gespoten worden bij het begin van verkleuring (geel )en een wachttijd van 14 dagen toepassen voor consumptie. Dit is heden de enige oplossing voor wormenvrije kersen.
donderdag 12 april 2012 - 22:45
Bombycilla

Bombycilla

leuk voor de vogels
donderdag 12 april 2012 - 22:57
dendrodan

Dendrodan

Voor het spuiten van mijn kersen ben ik toch geen voorstander van. Meestal als ik zie dat er iets misvormd of een gatje in de kers is dan pluk ik deze en leg deze op de vogeltafel.
Als mijn dochtertje niet te rap is want die plukt alles en steekt het maar in hare mond.
Mijn vrouw zegt dan heb je wel goed gekeken dat er geen beestje op zit.

Dan durft zij wel zeggen; papa zegt dat kan geen kwaad, je eet toch ook kriekjes met frikadellenkoek (vleesbrood) Dat is ook vlees en krieken
vrijdag 13 april 2012 - 20:42
JosK

JosK

haha dendrodan.

Ben ook absoluut geen voorstander van chemische stoffen op mijn fruit. Ga me eens informeren voor de fermoonvallen of nog andere natuurlijke vijanden.
Ik hou jullie op de hoogte
zaterdag 14 april 2012 - 11:00
JosK

JosK

Heb me eens geinformeerd bij de eerste verkoper die ik vond via google via de oplossing fermoonvallen (biogroei).

De beste manier om kersenvlieg te bestrijden blijkt dus inderdaad feromoonvallen te zijn samen met feromooncapsules.

De feromooncapsules lokken samen met de gele kleur van de feromoonvallen de mannelijke kersenvlieg.

Ik moet nu voor mijn toch wel behoorlijk grote boom 3 feromoonvallen plaatsen.

Als ik dit de komende 3jaar doe zou de kersenvlieg volledig zijn uitgeroeid, maar ook na het eerste jaar zou ik al resultaat moeten zien.

Ben benieuwd en allemaal bedankt,

Jos
maandag 16 april 2012 - 19:33
Victor44

Victor44

Zou ook graag hebben dat de feromoonvallen of eender welke methode zouden helpen om wormvrije kersen te telen,het is tegenwoordig een groot probleem.Voor de afzet in de veilingen mag er geen enkele kers bij zijn waar een wormpje in zit of de kersen worden vernietigd.Maar of ze na drie jaar volledig zouden uitgeroeid zijn betwijfel ik sterk.Wat ga je doen met de kersenvliegen die van de buren komen.Er worden wel proeven gedaan met feromoonvallen en andere methoden, maar het is nog afwachten op de resultaten.
dinsdag 17 april 2012 - 17:42
Bombycilla

Bombycilla


Als ik dit de komende 3jaar doe zou de kersenvlieg volledig zijn uitgeroeid, maar ook na het eerste jaar zou ik al resultaat moeten zien.

Die beestje hebben niet voor niets vleugels,uitroeien kun je dus vergeten
dinsdag 17 april 2012 - 18:37
dries944

Dries944

Is dit de zogenaamde larve van de kersenvlieg?
Zwarte ring in z'n lichaam die beweegt als de worm vooruit gaat

Fruit

dinsdag 27 juli 2021 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon