menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit kanker bij mijn appelboom

Ga naar meest recente reactie

Lanius

Lanius

Hallo,

3 weken geleden 2 hoogstam appelaars gekocht. Eentje (oogstappel of Transparente Blanche) vertoont deze vreemde plekken. Is dit kanker?
Staat wel op de hoofdstam.
En als het kanker is, wacht ik met uitsnijden tot de zomer, of doe ik dat nu al?
Ben maar een beginner.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 april 2012 - 09:59
Bombycilla

Bombycilla

boom terug brengen naar de kweker en een nieuwe eisen
donderdag 12 april 2012 - 11:36
deHaan

DeHaan

Inderdaad, terugbrengen.
donderdag 12 april 2012 - 12:31
powerlite

Powerlite

toon de foto aan de kweker , en eis een nieuwe boom.
Deze wonde is veel te groot , kans dat het verkeerd af loopt is niet gering.
Het lijkt precies ofdat ze er al aan zitten snijden hebben , maar tis me niet superduidelijk op de foto.
Ziet er een lelijke wonde uit , en de dikke tak erboven ? die is precies afgekraakt ?
of is dat een nieuwe manier van snoeien

donderdag 12 april 2012 - 17:33
Lanius

Lanius

De dikke tak erboven was afgekraakt, zo gekocht, net als de kankerplek. Voor de rest is de boom ok hoor

De kweker heeft me vandaag gezegd om de kankerplek eruit te snijden. Maar als dat niet meer lukt, mag ik een nieuwe boom gaan halen in november.

De vraag die me nu nog rest: gebruik ik wondafdekmiddel of niet na uitsnijden (ik lees zowel veel pro's als contra's)
donderdag 12 april 2012 - 22:29
powerlite

Powerlite

Dat snap ik dus echt niet.
Welke kweker verkoopt nu een boom in zo'n conditie .
Hij doet niet eens de moeite om die afgeknakte tak mooi af te snoeien.
ongeloofelijk.
Ik zou daar NOOIT een boom kopen bij zo iemand.
Hij kan er echt niet naast gezien hebben , zo'n wonde en een lelijke afgeknakte tak . dat kan niet ongemerkt gepasseerd zijn.
foei.
vrijdag 13 april 2012 - 08:16
deHaan

DeHaan

Ga voor een nieuwe.
Gebruik geen wondpasta of iets dergelijks, dit bevorderd ziektes.
vrijdag 13 april 2012 - 09:32
powerlite

Powerlite

@deHaan:
eerst en vooral adviseer ik ook om een andere boom te halen.
Maar wat wondpasta betreft.
Stel dat hij die plek er helemaal uitsnijdt tot op gezond hout zoals het hoort.
Dan is er een grote wonde.
En mijn ervaring is dat afdekken de minst slechte oplossing is.
Als je zo'n grote wonde open laat , dan kunnen bacterieen , beestjes enz veel te makkelijk in de wonde komen.
Akkoord afdekken loopt ook niet goed af , maar om nu te zeggen dat er geen wondmiddel gebruikt mag worden is in mijn ogen een verkeerd advies.
Maar zoals reeds gezegd , de meningen lopen hier uiteen , en er is waarschijnelijk geen goede oplossing. het is eerder kiezen tussen de pest en de cholera

vrijdag 13 april 2012 - 10:52
depauws

Depauws

Lanius
Voor het uitsnijden : er mag geen gekleurd plekje meer overblijven.
Daarom een beitel met kromme bek gebruiken ( gutsbeitel?).
Niet afdekken met wondpasta want daaronder blijft alles vochtig.
vergeet niet : boomkanker is een schimmel ( en geen woekering zoals menselijke kanker).
Gebruik wel anti-schimmel : papje maken van een fungide en opstrijken.
Groeten
Silvain
vrijdag 13 april 2012 - 12:35
guy_fruit

Guy_fruit

Lanius,
Bij voorkeur de boom inruilen voor een nieuwe, gezonde boom ofwel aan 1/10 van de prijs laten aanrekenen!

De kanker uitsnijden is volgens mij geen goede oplossing. De stukjes vallen dan op de grond en zorgen voor een nieuwe besmetting in de omgeving.

U kan beter de boom af zagen tot op een zijtak. Met een scherp mes de zaagwonde mooi effen snijden.
Een wondbehandeling is bij dergelijke snoei niet nodig.

Mvg,
Guy
vrijdag 13 april 2012 - 13:05
Lanius

Lanius

Bedankt voor de antwoorden. ik heb de plek anderhalve week geleden uitgesneden. De boom lijkt voorlopig nog ok (had gedacht dat hij zijn bladeren ging laten hangen, want om alle plekken uit te snijden, ben ik diep moeten gaan).

Stel dat ik toch niet genoeg heb uitgesneden: iemand een idee hoe snel die kankerplek kan terugkomen? Zal ik dat al weten in november, Want dan zou ik eventueel een nieuwe boom kunnen halen bij leverancier. Maar als huidige boom het overleeft, hou ik hem wel en vraag ik geen nieuwe.
vrijdag 20 april 2012 - 12:46
deHaan

DeHaan

Als hij overleeft kan je toch beter een nieuwe nemen.
Want dit blijft nog jaren een zwakke plek waar hij makkelijker op kan breken.
vrijdag 20 april 2012 - 17:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon