menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe perenboom met ziekte

Ga naar meest recente reactie

BartDR

BartDR

Ik heb onlangs een perenboompje in de Aldi gekocht. Meteen geplant.
Ik was zeer blij toen ik zag dat er al mooie groene blaadjes op de stam kwamen.
nu 2 weken later zie ik rode stippen op de blaadjes. Heb eens gekeken op houtwal.be maar de ziektes die zij noemen zijn het niet.

Ben ook niet zeker of het wel een ziekte is.

Weet er iemand meer?
woensdag 11 april 2012 - 18:47
powerlite

Powerlite

zet hier eens een foto ajb ?

in ieder geval , als het maar enkele blaadjes zijn.
pluk ze direct af en verbrand ze of doe ze in de vuilzak.

veel beginnende ziekten kan je zo meteen de kop indrukken.

Ik denk in eerste instantie aan perenroest , en in 2e instantie aan perenpokken.

maar fototje van boven en onderkant van het blad met vlek(ken) kan verduidelijking brengen.
woensdag 11 april 2012 - 19:09
Bombycilla

Bombycilla

bij een aantasting van perenroest is bladplukken zinloos de sporen van perenroest gebruiken een tussengastheer in dit geval Juniperus.
Daarom willen perenkwekers geen Juniperus in de buurt
donderdag 12 april 2012 - 08:23
powerlite

Powerlite

Vorig jaar in het vroege voorjaar had ik op enkele van mijn 40 bomen een 20 tal blaadjes met roest. heb die geplukt op aanraden van een ervaren fruitboomkweker , en heb voor het ganse jaar geen enkel roestplekje meer gezien.
donderdag 12 april 2012 - 08:40
guy_fruit

Guy_fruit

Er zijn twee mogelijke oorzaken van het probleem:
- Perenbladgalmijt
- Perenroest.

Bij perenroest heeft de nabijheid van Juniperus een grote invloed op aantastingen.

Voor perenbladgalmijt kan je de aangetaste bladeren regelmatig afplukken en regelmatig behandelen met spuitzwavel.
Tip: http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/rode-vlekjes-op-perenbladeren-door.html
Mvg,
Guy
donderdag 12 april 2012 - 09:21
BartDR

BartDR

Ja maar ik had gelezen dat perenroest bruine bobbels geeft.
Hier zijn ze echt rood. Ik zet later een paar foto's, eens ik de kabel van mijn camera heb gevonden
donderdag 12 april 2012 - 10:44
Pieter

Pieter

Misschien waren de blaadjes uitgelopen bij het warme weer in maar en zijn het gewoon kouvlekjes die er nu opkomen? Een soort herfstverkleuring dus...
donderdag 12 april 2012 - 13:14
BartDR

BartDR

Ik heb foto's maar ze blokkeren de url naar de foto's... ze zijn groter dan 1,5 mb dus 1 per 1 uploaden gaat ook niet... Ik denk dat als je ze invoegt in je adresbalk je er wel komt.

img254.imageshack.us/img254/6411/dscn0169t.jpg
img339.imageshack.us/img339/3581/dscn0175y.jpg
img855.imageshack.us/img855/2309/dscn0174h.jpg
img802.imageshack.us/img802/1002/dscn0173i.jpg
zaterdag 14 april 2012 - 10:45
powerlite

Powerlite

Het lijkt me galmijten te zijn , maar zeker ben het toch niet hoor.
Ziet er mij vrij ernstige aantasting uit , op zo'n jonge beginnende blaadjes.
zelfs het steeltje is aangetast.

@Guy , wat denk jij er van ?

Welk ras peren is dit trouwens? vind de groene kleur van de stam ook wel vreemd. Tis toch wel een perenboom hé ?
zaterdag 14 april 2012 - 21:01
guy_fruit

Guy_fruit

Het is voor mij nog steeds een aantasting van de perenpokziekte of perenbladgalmijt.
Het is wel eigenaardig dat dergelijk jonge boom reeds aangetast is! Probeer dat de melden in de winkel van aankoop...

Behandeling:
Wekelijks behandelen met spuitzwavel en de boomspiegel afdekken met een laagje compost.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/04/rode-vlekjes-op-perenbladeren-door-de.html
zaterdag 14 april 2012 - 22:04
BartDR

BartDR

ik denk dat ik gwn het boompje eruit trek en op de mesthoop zwier. ik ben nog student en heb de tijd noch het geld om der zo excentriek mee bezig te zijn.
In mijn ogen is het toch een verloren gevecht, zo'n jong boompje, al zo hard ziek....
zondag 15 april 2012 - 08:12
powerlite

Powerlite

Levende planten de nodige verzorging geven , is nu al excentriek ?
Waar gaan we naartoe
zondag 15 april 2012 - 08:41
BartDR

BartDR

dat is daar niet van, ik heb ook andere planten staan, frambozen, perzikken, appels, etc, en geen enkele heeft ooit iets voorgehad. Dit was de eerste perenboom en dat die direct zo ziek wordt is voor mij het teken dat die hier niet goed pakt.
Al mijn andere planten zorg ik goed voor, regelmatig controleren, bemesten, en er zijn er bij dat soms wel iets hebben en daar doe ik dan ook iets aan, omdat ik weet dat ze het goed doen.
zondag 15 april 2012 - 13:03
kenny001

Kenny001

oke maar als je pas een boompje koopt en dan iets aan de hand heeft en direkt dump geef je hem toch ook niet echt de kans voor zich te setelen
zondag 15 april 2012 - 20:53
BartDR

BartDR

ik heb hem laten staan, alle blaadjes eraf gehaald, ik zal zien wat er gebeurd.
maandag 16 april 2012 - 08:18
Bombycilla

Bombycilla

alle blaadjes eraf gehaald,middel is erger dan de kwaal.
iets aangetast blad draagt nog steeds bij aan de assimilatie van de boom.
alle blad verwijderen geeft nog meer verzwakking
dinsdag 17 april 2012 - 18:34
powerlite

Powerlite

De juiste behandeling werd hierboven reeds aangegeven. Meer kunnen we niet doen.
dinsdag 17 april 2012 - 19:13
HappyDeez

HappyDeez

Zwavel is toch een heftig goedje? Kan dit wel wanneer de boom in bloei staat?
maandag 23 april 2012 - 13:30
HappyDeez

HappyDeez

De meningen lijken hier nogal verschillend. Moet ik de aangetaste bladeren nu verwijderen of juist niet?

Fruit

maandag 23 april 2012 - 13:38
HappyDeez
maandag 23 april 2012 - 13:39
HappyDeez
maandag 23 april 2012 - 13:39
powerlite

Powerlite

Moest mijn bomen er zo uitzien , ik zou meteen met massai sproeien , maar wil zeker niets opdringen want bij zo'n uitspraken krijg je last met een bepaald kleur
maandag 23 april 2012 - 14:44
HappyDeez

HappyDeez

Haha oke wil je deze uitspraak even naar het NL vertalen Ik begrijp die uitdrukking niet zo
maandag 23 april 2012 - 14:48
powerlite

Powerlite

HappyDeez,

Hoe moet ik het uitleggen zonder weer een pak abras op mijn kop te halen.

Er zijn mensen , die tegen elk gebruik van sproeistoffen zijn , die liever hun boom dood laten gaan dan uitzonderlijk eens een goed efficient middel te gebruiken.

Er zijn een pak mensen die hun bomen bvb niet willen een koperbehandeling te geven tegen schurft. Hoewel dit zelfs in de naar mijn normen vrij strenge BIO teelt is toegestaan.

Iedereen vrij om te denken wat hij wil over sproeistoffen , en daarom hou ik me neutraal en zeg ik gewoon hoe ik dergelijk probleem zou behandelen. Andere methodes zijn misschien ook efficient , ik laat dat in het midden.

maandag 23 april 2012 - 17:13
Jan1980

Jan1980

Mijn perenboompje Conférence - geplant deze winter - ziet er uit zoals op deze foto's. Hoe moet je dit nu behandelen?
maandag 30 april 2012 - 08:33
powerlite

Powerlite

zoals hierboven al uitgelegd. Lees het toppic eens door , en stel gerichte vragen als je iets niet begrijpt.
maandag 30 april 2012 - 10:34
HappyDeez

HappyDeez

Jammer, hier in het tuincentrum verkopen ze geen spuitzwavel.

Nog maar weer verder zoeken dan...

Helpt ook zo`n mengsel van spiritus met groene zeep, of is dat alleen zinvol bij bladluis?
maandag 30 april 2012 - 20:06
powerlite

Powerlite

masai en spuitzwavel kan je hier alvast kopen , en ze verzenden per post , dus geen probleem er aan te komen:
http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=2742&cat=60&group=14&productnaam=INSECTENVERDELGINGSMIDDELEN_(insecticiden)_SPINT_MASAI_20_WP_Erk._8435/B_–_10_g
dinsdag 1 mei 2012 - 09:25
Jan1980

Jan1980

Eerste behandeling alvast achter de rug. Hopelijk helpt het snel!
woensdag 2 mei 2012 - 08:12
HappyDeez

HappyDeez

Wat heb je gebruikt Jan?
woensdag 2 mei 2012 - 08:44
Jan1980

Jan1980

Het product dat Powerlite beschrijft: spuitzwavel. Gewoon in de brico gekocht. Ik hoop dat het gaat helpen, want perenbladgalmijt zag ik niet beschreven staan op de verpakking. Maar ik hoop dat de forumleden wel weten waar ze het over hebben...

Ik zag ook een product met koper staan. Was ook 'goed' voor van alles en nog wat. Ik begin nu wel te twijfelen of dat ook niet nodig is.... Maar zou je die 2 mogen combineren?

Ondertussen ga ik ook nog wat opzoekingswerkdoen over Masai en Sanmite. Want dat zou wel specifiek tegen galmijten zijn.

woensdag 2 mei 2012 - 09:33
Jan1980

Jan1980

@Powerlite: ik wou niet vervelend overkomen met mijn vraag. Het was gewoon omdat bladgalmijt werd genoemd vóór er foto's werden geplaatst en nadat de foto's waren verschenen er geen extra confirmatie meer kwam, dat ik aan het twijfelen ging.

Aangezien jij blijkbaar een kenner bent in de 'niet-groene' producten: zou je me ook even het verschil kunnen uitleggen tussen Masai en Sanmite a.u.b.? Bedankt!
woensdag 2 mei 2012 - 09:47
HappyDeez

HappyDeez

Ik wil straks deze gaan kopen.
Kan het geen kwaad dat het boompje nu in bloei staat? En tast het het gras niet aan?

Fruit

woensdag 2 mei 2012 - 10:05
powerlite

Powerlite

@Jan, spuitzwavel heb ik niet aanbevolen hoor , dat was Guy , een expert trouwens in fruit . Zelf beval ik masai aan omdat de aantasting heel ernstig was op de foto's .
Sanmite even goed hoor , andere werkzame stof , maar ook goed.
Bij herhaling van besmetting is het trouwens ten zeerste aan te raden om af te wisselen. Meermaals met masai of sanmite behandelen kan gevaarlijk zijn. Die beestjes zijn snel resistent aan 1 product.

Microsulfo is een soort spuitzwavel.

Het valt zeker aan te bevelen bij minder ernstige aantasting om eerst zwavel te gebruiken.
Bij milde aantasting , zelfs dat niet , dan pluk je gewoon de aangetaste blaadjes eraf.

Op naar hopelijk snel gezonde bomen.
woensdag 2 mei 2012 - 19:04
HappyDeez

HappyDeez

Hmm dan moet ik waarschijnlijk toch voor masai gaan.
Tis volgens mij best ernstig.
woensdag 2 mei 2012 - 20:57
HappyDeez

HappyDeez

Sorry ik weet het nu echt niet meer. Als ik Googele op Bayer masai dan geeft het aan dat het voor spintmijt is.
Dat is toch geen galmijt?

http://www.growcenter-noord.nl/bayer-masai-spint-p-849.html
woensdag 2 mei 2012 - 21:01
powerlite

Powerlite

trust me , happydeez , alle mijten gaan er aan.
woensdag 2 mei 2012 - 21:27
Jan1980

Jan1980

Let's kill the damned mijten!
donderdag 3 mei 2012 - 08:15
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb even Intratuin gemailt of die het dan misschien wel hebben.

Ik lees alleen op internet dat het toch wel raadzaam is de aangetaste bladeren te verwijderen.....
donderdag 3 mei 2012 - 09:55
Jan1980

Jan1980

Ja.... maar het probleem is dat je moeilijk alle blaadjes kunt plukken. Dan kan dat boompje ook geen fotosynthese meer uitvoeren. Lijkt me toch ook niet zo goed?

Als het je een troost kan zijn: mijn boompje komt van een kweker en ik heb er ook last van.
donderdag 3 mei 2012 - 09:58
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb zojuist bericht gekregen van Intrat**n.
Ze hebben nog 1 pakje Masai staan, maar volgens hun is dat niet op basis van zwavel.
Ze raden mij Microsulpho aan van Bayer.

Is Masai dan een heftiger goedje? Ik ben ook erg benieuwd naar de verschillen...
vrijdag 4 mei 2012 - 16:12
Jan1980

Jan1980

Masai is inderdaad geen spuitzwavel. Redelijk giftig goedje als je de bijsluiter leest. Maar soms moet je van je hart een steen maken?
Vervelend is wel dat er 2 zakjes van 5 gram in de doos zitten. En met 5 gram kun je 18 liter vergif maken.... Als je zo een doos koopt en je hebt maar één boompje.... dan kun je voort voor de rest van je leven.
vrijdag 4 mei 2012 - 16:54
powerlite

Powerlite

@Happydeez , neen masai is zeker geen zwavel , het is een insecticide.

Verpakking van 5 gram is voor 10 liter.

Is inderdaad voor uw 1 boompje wel veel te veel , met 0,1 liter heb je al meer dan genoeg voor 1 boom.

met zwavel kan je ook wel proberen , alleen vrees ik dat het niet zal helpen op de aantastingsgraad van uw boom.

vrijdag 4 mei 2012 - 18:25
HappyDeez

HappyDeez

Kreeg zojuist van het tuincentrum deze tip:
We hebben uw foto's even ter overleg doorgestuurt naar een fruitkweker, en deze adviseerde om al het blad eraf te halen en dan te spuiten met microsulpho, en dit elke week te doen.Het blad er pas afhalen als u direct erna gaat spuiten met het middel. Het is een voorkomend middel.


Ik heb het nu gesproeid, maar het blad wil ik nog niet verwijderen. Eerst maar eens kijken wat er gebeurd.

Hoe vaak zal ik het gebruiken?
vrijdag 4 mei 2012 - 19:25
BartDR

BartDR

Zo, ik heb een tijd geleden gewoon de blaadjes eraf gehaald, niets van product gebruikt.

Ondertussen staan er mooie heldergroene bladeren op!
donderdag 14 juni 2012 - 12:40
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb wel bovenstaand spul gebruikt en de aangetaste bladeren verwijderd. Helaas is er niks meer aan de kale takken gegroeid.
dinsdag 19 juni 2012 - 13:41
powerlite

Powerlite

Daarom dat ik zei dat je plukken enkel moogt doen als de aantasting niet te erg is.
Bij erge aantasting moet je spuiten (das mijn mening).
Bij milde aantasting kan je de aangetaste bladeren plukken.

Als je alle bladeren plukt , dan krijgt de boom het erg moeilijk.
dinsdag 19 juni 2012 - 14:57
HappyDeez

HappyDeez

De aantasting was heel flink (aan 1 tak). Vandaar dat ik deze actie heb ondernomen.
dinsdag 19 juni 2012 - 16:23
Veke007

Veke007

Deze winter heb ik een Doyenné du comice geplant (LS) en nu merk ik ook iets vreemd op het blad. Is dit dan de perenpokziekte?

Fruit

woensdag 1 mei 2013 - 22:00
HappyDeez

HappyDeez

De kleur lijkt er wel sterk op. Zijn het stipjes? Dat was bij mij wel.
woensdag 1 mei 2013 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon