menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude appelboom - slechts 2 bloesems

Ga naar meest recente reactie

JohnK

JohnK

Beste mensen,

In onze tuin staat een oude perenboom van 8 à 10 jaar oud. De voorbije jaren zijn er steeds voldoende peren aangekomen en heb ik eigenlijk nooit naar de bloesems gekeken. Vandaag was ik echter in de tuin aan het werk en bekeek ik de boom eens goed: wat mij opviel is dat ik slechts 2 bloesems zie in de hele boom? Ze zijn nog niet open gegaan maar je kan de witte kleur al wel een beetje zien.
Nu vraag ik me af of er dit jaar dan maar 2 bloesems zullen aankomen (en dus misschien zelfs geen enkele peer?) of kunnen er nog meer bloesems ontwikkeld worden in de komende weken?
Ik dacht namelijk dat de bloesems altijd rond dezelfde tijd in een fruitboom kwamen, maar ik heb daar niet zo veel verstand van.
Ik hoop dat er nog meer bloesems ontwikkeld zullen worden in de komende weken, want anders zullen we dit jaar geen lekkere peren uit eigen tuin kunnen smullen.

Weet iemand hier meer over? Is het misschien normaal dat er in deze tijd van het jaar nog niet veel bloesems aan de boom zitten? Misschien zijn deze twee bloesems gewoon " te vroeg " ?




zondag 8 april 2012 - 15:40
JohnK

JohnK

Er zijn ook nog niet veel bladeren in de boom. Maar dat lijkt me wel normaal want ik denk dat de voorbije jaren ook altijd eerst bloemen erin stonden en pas daarna veel bladeren?
zondag 8 april 2012 - 15:42
powerlite

Powerlite

John,

Neen , de bloesems van de peren zijn nu overduidelijk zichtbaar en gaan nu of heel binnenkort open.

nabloei kan , meestal in juni , maar daar ben je niets mee. in tegendeel , zijn bron van bepaalde ziektes.
zondag 8 april 2012 - 15:58
sugar

Sugar

Bloesem creëer je door (juist) te snoeien... Is de boom vorig jaar sterk gegroeid?
zondag 8 april 2012 - 18:13
Chef

Chef

Het lijkt er op dat uw boom een beurtjaar heeft. Een heel normaal verschijnsel.
maandag 9 april 2012 - 11:14
deHaan

DeHaan

Het is trouwens een jong boompje, geen oude.
maandag 9 april 2012 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon