menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruisbessen groeien als onkruid

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb hier in mijn tuin gemerkt dat ik enorm veel "onkruid" heb staan dat als twee druppels water lijkt op de kruisbessen die ik heb staan. Het is voorzien van stekels en het blad lijkt sprekend op het blad van de kruisbessen.

Weet iemand of dit onkruid is, of dat ik hier magischewijze 10-tallen kruisbessen in mijn tuin extra krijg?
maandag 2 april 2012 - 13:37
guy_fruit

Guy_fruit

Graag een foto!
maandag 2 april 2012 - 20:46
ErikL

ErikL

Hier enkele foto's:

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 april 2012 - 08:50
guy_fruit

Guy_fruit

Het zijn inderdaad kruisbessen in combinatie met het wortelonkruid "zevenblad". Binnen enkele weken staat het zevenblad boven de kruisbessen, tenzij je de kruisbessen nog kan verplanten. Controleer goed of er geen wortelstukken van zevenblad tussen zit...
Zevenblad is heel moeilijk te bestrijden!
dinsdag 3 april 2012 - 12:48
ErikL

ErikL

Nu lees ik wel online dat kruisbessen die vermeerderd worden door zaad niet dezelfde eigenschappen bezitten als de moederplant. Gaan er dan wel lekkere vruchten aankomen als ik ze zou verplanten?

Ik heb hier in de tuin inderdaad een stuk van +- 6m² waar het ieder jaar vol staat met zevenblad. Dat zevenblad staat eigenlijk in de border, vlak naast de haag. Er ligt wel schors in de border maar het zevenblad groeit er los doorheen. Er staan ook nog wat andere planten in dezelfde border (zoals nu o.a. kruisbessen) maar ook planten zoals hosta's enzo...

Het zevenblad zou ik ook weg willen maar ik zou niet weten hoe eraan te beginnen.
Een tuincentrum zei vorig jaar dat ik een product zoals Pelous'Net moet gebruiken waar MCPA inzit. En ik zou dan elk blad van het zevenblad met een penseel moeten aanstippen.

Het zevenblad zou daar niet tegenkunnen en uiteindelijk volledig verdwijnen. En als het toch zou terugkomen, gewoon de stappen herhalen zei de man...

Maar elk blad aanstippen is wel echt gekkenwerk, of is dat zo gek niet? Het is in elk geval wel vééél werk

dinsdag 3 april 2012 - 12:54
powerlite

Powerlite

eric,

je zal op de markt moeten gaan staan met al uw stekelbessen.

Als je plaats hebt , plant ze allemaal uit op een perceeltje , mag vrij dicht bij elkaar. Volgend jaar zie je wel welke bessen er aan komen , wie weet ontdek je wel een heel schoon ras , kruisbes 'Eric' , klinkt schoon hé
dinsdag 3 april 2012 - 19:32
ErikL

ErikL

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik heb eigenlijk niet de plaats om er een aantal te planten. Er zijn er hier wel een 20-tal uitgekomen maar ik denk dat ik ze gewoon ga verwijderen. Heb al 3 kruisbessen struiken in de tuin staan en dat is voor ons eigenlijk wel meer dan voldoende
zaterdag 7 april 2012 - 23:25
dendrodan

Dendrodan

Je kan ze uitdoen en in potjes planten en eventueel ruilen of verkopen als je naar een plantenbeurs ga. Verkopen via kapaza kan ook of hier op deze site
vrijdag 13 april 2012 - 20:52
ErikL

ErikL

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat ze waard zijn?
vrijdag 13 april 2012 - 21:17
jdcoster

Jdcoster

Ik heb verleden jaar een stuk van ongev. 10 m2 dat doorwoekerd was van zevenblad helemaal onkruidvrij gemaakt met de viertand. De bovenlaag werd bijna volledig weggenomen, uitgeschud, te drogen gelegd en weer gecomposteerd. In de diepere lagen blijven krabben met de viertand tot je geen worteltje meer tegen komt.
Moest er in de volgende maanden nog ergens een stekje boven komen zal dat gemakkelijk uit te trekken zijn in die losse grond.
Planten die doorworteld zijn van zevenblad worden uitgespit, uitgeschud en van alle zevenbladwortels ontdaan.
Dat is de enige zekere en milieuvriendelijk methode. Al het andere zal blijven teleur stellen.
vrijdag 13 april 2012 - 21:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon