menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestuiving fruitbomen ik raak er niet meer uit...

yvan_be

Yvan_be

Hallo allen, ik ben nieuw hier. Ik heb een stukje grond waarop ik een vijftiental laagstam fruitboompjes wil zetten: appel, peer, kers, pruim, evt. perzik. Daarnaast is er nog een plaatsje voorzien voor een of twee halfstam/hoogstam notelaars.
De bodem is zanderig en waarschijnlijk lichtzuur, het perceel is pal zuidelijk georiënteerd.

Het raadplegen van enkele bestuivingstabellen helpt me nauwelijks verder voor wat de raskeuzen betreft; de tabellen spreken elkaar tegen en ze houden niet altijd rekening met bloeiperiode. Of vergis ik me?

Als ik even mijn voeten veeg aan bestuiving zijn dit de soorten die ik wil planten:

Appel: Schone van Boskoop, notarisappel, Elstar Elshof
Peer: Conférence, Doyenne de Comice, winterrietpeer
kers: Biggareau Burlat, Kordia, Hedelfinger; Noordkriek, Morel Saphir
Pruim: Valor, Avalon, Rein Cloude D'ouillins.

Nu nog de bestuiving regelen zeker? Goede raad is welkom en mijn dank al bij voorbaat groot...

dinsdag 20 maart 2012 - 06:20
ErikL

ErikL

Als de bestuivingstabellen geen rekening houden met de bloeiperiode, dan zijn de bestuivingstabellen volkomen nutteloos hé. Dus ik zou toch veronderstellen dat de bestuivingstabellen wel rekening houden met de bloeiperiodes?

dinsdag 20 maart 2012 - 09:26
yvan_be

Yvan_be

Hallo. Dank voor uw reactie.

Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar ik haal bijvoorbeeld uit zo'n tabel dat peren Doyenne de Comice een bestuiver zou zijn voor Conférence. Doyenne is evenwel een laatbloeier, Conférence een vroegbloeier. Dat vind ik dus vreemd.

Misschien neem ik die bloeiperioden wat te sstrikt en is er toch wel genoeg overlapping in tijd om bestuiving mogelijk te maken?

Enfin, het zal wel duidelijk zijn, dat dit niet echt mijn kennisterrein is...
dinsdag 20 maart 2012 - 10:16
sugar

Sugar

Doyenné de Comice is een zéér moeilijke peer om te bestuiven, omdat ze maar zeer kort vruchtbaar is. Vraag aan je boomkweker welke goede bestuiver hij heeft voor die plant.

Kersen zou - gezien het aantal planten - weinig problemen mogen opleveren.
dinsdag 20 maart 2012 - 19:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon