menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboompje snoeien uitbuigen of nieuwe kopen

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

1.5 jaar terug hebben we vooraan in de tuin een appelboompje (golden delicious) geplant. Vorig is er geen enkele bloesem aan gekomen, dus ook geen enkele appel. Maar het boompje is ook bijna niet gegroeid. Misschien dat de bestaande takken 20cm langer zijn geworden, maar er werden geen extra zijtakken gevormd ofzo.

Dit jaar de verkoper erover aangesproken en die zei dat dat komt omdat de takken veel te stijl staan. Dus ik moest de gesteltakken aanbinden en zorgen dat ze meer horizontaal komen te staan. Daarmee zou het probleem verholpen zijn.

Ik heb dit nu wel gedaan, maar ik heb het gevoel dat dit toch niet zo goed gaat aflopen. Zijn die takken, t.o.v. de stam, niet gewoon veel te dik en/of lang?

Graag jullie advies hierover.

Zou ik deze boom moeten insnoeien, of is uitbuigen zoals je op de foto kan zien goed? Of kan ik misschien best ineens een nieuwe / betere boom aanplanten?

Bedankt alvast voor advies.

Ps: het is misschien niet zo goed te zien op de foto (door de haagplanten in de achtergrond), maar het boompje heeft dus een stam, en dan 3 grote takken, en 2 hele kleintjes. Twee van de 3 takken heb ik aangebonden, de 3de tak zou volgens de verkoper recht omhoog moeten blijven staan?

Fruit

zaterdag 3 maart 2012 - 15:58
ErikL

ErikL

Nog even een poging om een grotere foto erbij te plaatsen, want tuinadvies maakte de foto wel heel klein:

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 3 maart 2012 - 16:00
ErikL

ErikL

Oei, dat is misschien wel heel groot
zaterdag 3 maart 2012 - 16:02
hildavw

Hildavw

Erik,

Zet na je tekst in het eerste bericht eens een return en verwijder alle spaties.
Dan zal de foto vermoedelijk wel juist zichtbaar zijn. Nu verdwijnt ze in de marge.
zaterdag 3 maart 2012 - 17:29
guy_fruit

Guy_fruit

De twee uitgebogen takken hebben een te steile stand en zijn niet goed meer uit te buigen, zonder dat ze uitscheuren.
Goed uitgebogen takken zouden een horizontale stand moeten hebben. (Een uitzondering voor Schone van Boskoop paraplu-vormig uitbuigen)
U kan die twee takken beter wegsnoeien tot op een paar cm.

Golden Delicious is een heel vruchtbaar ras, maar heel vatbaar voor schurft. Voor liefhebbers is dat niet aan te raden omwille van die ziektegevoeligheid.
Golden Del. is wel een goede tussenstam, dus je kan die boom om (laten) enten met een ander ras.


Guy
zondag 4 maart 2012 - 18:57
ErikL

ErikL

m.a.w. : het is eigenlijk beter om een nieuwe fruitboom aan te schaffen?

We hebben hier nog een Elstar, Jonagold en Cox Orange staan in lei-vorm. De keuze "golden delicious" werd gemaakt door de vekoper omdat deze, samen met de andere bomen, dan een goede bestuiving zou geven en de golden delicious was op dat moment "in promotie".

Maar aangezien de boom blijkbaar toch zeer slecht gevormd is, en dus volledig moet worden ingesnoeid (zoals je zei), kan ik die verkoper beter niet zomaar meer geloven. Hij verkocht het boompje voor € 45, wat duurder dan de andere boompjes, omdat het een oudere en goed vertakte boom was.

Ik werd daarbij dus blijkbaar in het zak gezet. Ik had nog helemaal geen ervaring ermee.

Als golden delicious dan zo gevoelig is voor ziektes, is het dan niet beter dat we de appelboom vervangen ipv nog te snoeien?

We zouden dan eventueel al een wat oudere boom kunnen zetten. De prijs is niet zo belangrijk, maar een oudere boom gaat zowiezo al goed gesnoeid zijn bij de boomkwekerij hé?

Enig idee bij welke kwekertijen we zouden kunnen langsgaan om eens te gaan kijken ofzo? Wij zijn van Halen (Limburg)
zondag 4 maart 2012 - 19:22
guy_fruit

Guy_fruit

Een nieuwe boom is niet echt nodig.
Door een aangepaste snoei en wat geduld komt dat ook goed.
Je blijft natuurlijk met een erg ziektegevoelig ras zitten.
Ken je niemand in uw streek die kan enten? Er kan bijvoorbeeld op 60 cm hoogte een ent van Cox's op geplaatst worden.
Indien je toch kiest voor verwijderen en vervangen dan kan dat natuurlijk ook. In de streek van Sint Truiden zitten diverse boomkwekers. Maak op voorhand zelf een keuze zodat je niet met een nieuw probleemboom zit...
Tip:
http://www.houtwal.be/weblinks/fruitlinks.htm
zondag 4 maart 2012 - 20:27
ErikL

ErikL

Ik ken niemand die kan enten en mijn voorkeur gaat nu eigenlijk uit naar een zwaardere, ook wel duurdere, boom. Alleen weet ik dus niet of ik dat ergens kan kopen. Op het internet zie ik hier en daar wel foto's van online shops, maar dat zijn shops in NL en leveren niet naar BE.

In SintTruiden zie ik enkel "Nicolai". Maar je zei dat er diverse boomkwekers zijn.
Heb je een overzicht van de boomkwekers in SintTruiden?
zondag 4 maart 2012 - 21:18
guy_fruit

Guy_fruit

Ik heb geen overzicht van boomkwekers in die streek.
Probeer eens te zoeken met een goede zoekrobot.
Is er een vereniging van "De Volkstuin" in uw streek? Die kunnen mogelijk helpen.
Ook de Nationale Boomgaarden Stichting (NBS) kan mogelijk helpen.

Heb je twitter?
Ik heb via twitter een oproep gedaan en heb al reacties gekregen.
O.a. voor Gieser Wildeman perenbomen in Nederland.

De ideale tijd om oudere perenbomen te verplanten is in de herfst! Als je nu toch verplant is de hergroei mogelijk niet goed.
maandag 5 maart 2012 - 10:07
ErikL

ErikL

Ik heb geen twitter. Maar heb je intussen wel een e-mail gestuurd dus je hebt mijn email adres.

Ik heb namelijk van neutkens plantencenter in nederland bericht gekregen dat men zo'n oudere bomen verkoopt. Ik had je enkele foto's doorgestuurd zodat jij eens kan bekijken of het, volgens jouw, goede bomen zijn.

De perenboom vond ik er wel oké uit zien, maar de appelboom ziet er maar raar uit, of is dat toch normaal volgens u?

Bedankt voor alle tijd en moeite die je doet om hier te helpen!
maandag 5 maart 2012 - 11:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon