menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inheemse soorten

Ga naar meest recente reactie

asem

Asem

zoek zoveel mogelijk fruitsoorten die in België inheems zijn, appels, peren, ananas alles dus, als er al een topic over bestaat, gelieve mij daar dan naar te verwijzen, heb gezocht maar niet direct gevonden

alvast merci
donderdag 19 januari 2012 - 08:46
asem

Asem

bij voorkeur kleine soorten, laagstammen
donderdag 19 januari 2012 - 08:48
Mari

Mari

op de site van ecoflora vindt je heel wat inheemse soorten terug
http://www.ecoflora.be

groetjes Mari
donderdag 19 januari 2012 - 10:20
Kriskras

Kriskras

asem schreef:

die in België inheems

Op zichzelf een beetje een absurd vraag, want de natuur houdt zich niet aan artificiële door de mens uitgedachte grenzen.

En verder, vrijwel alle populaire fruitsoorten, van appelen en peren over pruimen tot kersen en krieken zijn het resultaat van jarenlange tot eeuwenlange kweekprocessen. Zelfs de appelaar met de bijzondere mooie naam "Trezeke Meyers" die in Landegem nabij Gent schijnt ontwikkeld te zijn geweest geworden.

Laten we nu even de hazelaars ter zijde, dan kan er slechts een enkele fruitsoort werkelijk "inheems" voor de lage landen worden genoemd, en dat is de sleedoorn (prunus spinosa alias stekelige pruim). Herinner je "Doornroosje", het sprookje van Grimm. De slapende prinses wordt er wel degelijk in een dikke ondoordringbare haag van sleedoorn opgesloten.
Een variant van sleedoorn is de "vogelkers", maar de pruimpjes zijn zodanig klein dat ze niet eens meer geschikt zijn voor consumptie.

Mij dunkt dat u er beter aan zou doen uw gezichtsveld een beetje te verruimen. Om te beginnen, Goegel eens naar het onderwerp "inheemse haag".

Sleedoornhaag, ± 5 jaar oud. De struiken worden ± 8 meter hoog na 10 jaar.


[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 januari 2012 - 10:41
BOSVROUW

BOSVROUW

Wat bijna uit onze tuinen verdwenen was en ik nog kende uit m'n kindertijd, is de mispel. Is misschien niet inheems, maar stond vroeger toch in veel tuinen. Lekkere vruchten na de eerste vorst!
donderdag 19 januari 2012 - 11:46
asem

Asem

ok, oude soorten dan, als dat een betere benaming is ipv inheemse soorten

merci voor de reacties mari en bosvrouw


van de website van ecotuin word ik geil, ik wil bijna alles, wat ik nog niet heb tenminste
donderdag 19 januari 2012 - 12:05
asem

Asem

pietje precies precies kriskras, maar ook bedankt voor de reactie
donderdag 19 januari 2012 - 12:08
jdcoster

Jdcoster

Dit is een interessante publicatie van de Provincie West-Vlaanderen.
Ik denk dat je daar iets zult aan hebben. Je kunt het ook als boek bestellen.

http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/natuur/Documents/leefomgeving/natuur/brochure%20hoostamfruitbomen.pdf
donderdag 19 januari 2012 - 12:41
Pieter2

Pieter2

@Kriskras, niet zo betweterig, verbeterend en encyclopediëerig doen.

@Asem, je zoekt misschien soorten die ideaal kunnen groeien in de lokale bodemsoort? Hier heb je een document van de nationale boomgaardstichting vzw, van rassen die ideaal groeien in zandgronden:

----------------

Nationale Boomgaarden Stichting v.z.w.
Vereniging voor pomologie, boomgaard- en landschapsbeheer
(staatsblad 18 feb. 1986 – 18 dec. 1986) zetel: Limburgs Universitair Centrum – 3590 Diepenbeek
Leopold-III-straat 8 3724 Vliermaal, tel: 012/391188; fax: 012/747438
E-mail: [email protected] Website: www.boomgaardenstichting.be


Betreft: Fruitrassen geschikt voor zandgrond

Appel
Transparente de Croncels, Sterappel, Oogstappel (Transparente Blanche), Franse Belle Fleur, Jacques Lebel en Court Pendu, Berglander, IJzerappel, Pondappel, Astrakan, Dubbele Belle fleur, Calville rouge, James Grieve, Karmijn de Sonnaville, Reine de Reinettes, Schone van Boskoop, Keuleman, Eijsdener Klumpke, Trezeke Meyers, Marbree de watervliet en Reinette van Zandvliet.

Peer
Clapp’s Favourite, Dubbel Flip, Comtesse de Paris, Légipont, Conférence en Doyenne du Comice.

Pruim
Altesse double, Belle de louvain, Early Laxton, Reine claude d'Oullins, Reine claude d'Althan, Mirabelle de Nancy

Kriek
Als zure kers is de Noordkriek aan te raden

Zoete kers
Kers: niet aan te raden op zandgrond maar desondanks zijn volgende rassen het bes geschikt: Hatif Riesenkirche, Witte bigarreau, Bigarreau Esperen, Franse Vroege, Meikers. Op zandgrond is bemesting voor een goede groei van kersenbomen onontbeerlijk.

Perzik
Zandgrond is voor perzik beter geschikt dan zware leem, op voorwaarde dat de grondwaterstand noch te diep, noch te kort aan de oppervlakte zit.
Rassen: Charles Ingouf, Reine des Vergers, Rode Muizen, Vaes oogst, Broechemse, Galopin (nectarine)

Op zandgrond is het extra belangrijk de bodemvochtigheid zo constant mogelijk te houden door de boomschijf te bedekken met compost, rijpe stalmest of een ander geëigend product.
donderdag 19 januari 2012 - 16:23
asem

Asem

jdcoster en pieter2 ook heel erg bedankt, met alle tips ben ik wel iets

merci merci
donderdag 19 januari 2012 - 20:23
Kriskras

Kriskras

De bosvrouw schreef:

uit m'n kindertijd, is de mispel.

De mispel werd in onze contreien ingevoerd door de Romeinen, dus circa 2000 jaar geleden. Heel lang geleden.

Niettemin worden onder "inheems" algemeen verstaan de planten die hier groeiden voor de mens aan het cultiveren is gegaan. En uitgaande van deze stelling is de sleedoorn vrijwel het enige fruit dat "inheems" kan worden genoemd. Hoe ongaarne sommigen dat ook horen.
donderdag 19 januari 2012 - 21:45
Pieter2

Pieter2

De mispel werd in onze contreien ingevoerd door de Romeinen, dus circa 2000 jaar geleden. Heel lang geleden.

Niettemin worden onder "inheems" algemeen verstaan de planten die hier groeiden voor de mens aan het cultiveren is gegaan. En uitgaande van deze stelling is de sleedoorn vrijwel het enige fruit dat "inheems" kan worden genoemd. Hoe ongaarne sommigen dat ook horen.

Dus onderstaande soorten zijn geen inheems fruit? Normaal gezien moet dit toch opgenomen zijn in je encyclopedie?

Malus sylvestris
Prunus avium
Hippophae rhamnoides
Ribes rubrum
Ribes nigrum
Rosa canina
Rubus fructicosus
Fragaria vesca
Rubus idaeus
Vaccinium myrtillus
Vaccinium vitis-idaea
Sambucus nigra
Crataegus monogyna
...
donderdag 19 januari 2012 - 22:17
jdcoster

Jdcoster

@asem
Jij woont daar niet zo ver van kwekerij De Linde nietwaar? Bart Dequidt is iemand die een enorm assortiment oude rassen bezit en die u daarin kan begeleiden.

http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=1

Ook Willy Mahieu in Jabbeke of Jan Sterken in Blankenberge hebben een groot aanbod. Je moet maar eens op hun site kijken welke er geschikt zijn voor laagstam bijvoorbeeld.

@kriskras
Over de definitie inheems en autochtoon heb ik gisteren nog een debatnamiddag meegemaakt met o.a. een bioloog, een landschapsarchitect, iemand uit een dienst ter bewaring van ons cultureel en geschiedkundig erfgoed en een groenjournalist en daar was nog heel wat discussie over. Als ik het goed begreep:
Bij ons is inheems: alles wat hier groeide tussen de laatste ijistijd en 500 jaar geleden en niet door menselijk ingrijpen in onze contreien is aan geland
In Duitsland is inheems: alles wat 100 jaar geleden ook reeds in een bepaalde streek voor kwam ... . Dat was al een flink discussiepunt.
Verder is dat een hele ingewikkelde materie waarbij biologen, historici, archeologen en gentechnologen elk wel hun inbreng hebben en die je niet zomaar in een paar zinnetjes kunt samenvatten

vrijdag 20 januari 2012 - 00:32
asem

Asem

@jdcoster, is inderdaad niet zo ver, nogmaals bedankt, staat interessante info en soorten op
vrijdag 20 januari 2012 - 06:42
Chef

Chef

Ik zou naar de bibliotheek gaan en dit boek lenen:

Inheemse bomen en struiken in Nederland en Vlaanderen, van Bert Maes.
vrijdag 20 januari 2012 - 11:15
furor

Furor

Ik heb het boek ook net besteld.

Ook plantvanhier.be of op de websites van de regionale landschappen kan je informatie terugvinden.
Verder op sites van het INBO, ANB, ...
zaterdag 21 januari 2012 - 11:35
furor

Furor

Van dat boek komt trouwens volgende maand de nieuwe editie uit.
zaterdag 21 januari 2012 - 11:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon