menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bessenhaag op antiworteldoek

Ga naar meest recente reactie

mario3

Mario3

Hallo,

Ik wil een bessenhaag aanplanten en om het onderhoud hiervan te beperken had ik dat graag gedaan op antiworteldoek. Heeft er iemand ervaring met het aanplanten van bessen op antiworteldoek?
Wat gebeurd er als met soorten die normaal grondscheuten vormen (zoals frambozen)? Sterven de planten dan gewoon af na een jaar?

Verder had ik gedacht aan het aanplanten van:
*braam
*bristol
*orus 8
*sunberry
*tayberry
*Japanse wijnbes

Zijn er in dit lijstje nog soorten die best niet op antiworteldoek aangeplant worden?

Grtz,
Mario
donderdag 29 december 2011 - 08:59
mario3

Mario3

Niemand enige suggestie omtrent het aanplanten van bessen op antiworteldoek? Alle info is welkom.
dinsdag 10 januari 2012 - 00:13
powerlite

Powerlite

geen idee waarom je bessen op anti-worteldoek zou willen planten. wat zijn uw beweegredenen hiertoe ?
Mij lijkt het erg onhandig.
-hoe ga je kompost inwerken , mulching aanbrengen , meststoffen en andere producten inwerken ?
-grondscheuten van framboos enzo , moeten die nieuwe scheuten elkaar mikken om door het gaatje te geraken.
- verjonging , afleggers ...

je hebt misschien een goeie reden , maar mij ontgaat die , en misschien de andere lezers ook...
dinsdag 10 januari 2012 - 19:31
jdcoster

Jdcoster

Anti-worteldoek is voor luie tuiniers. Vandaar ... wij weten daar niet veel over natuurlijk
Het is ook niet ecologisch, niet in de productie er van en ook niet in het vernietigen er van.
Mooi is het ook al niet ... .
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
woensdag 11 januari 2012 - 18:34
mario3

Mario3

Even wat meer toelichting waarom ik enkel nog bessen op anti-worteldoek wil aanplanten.

Enkele jaren geleden heb ik een frambozen en bramenhaag aangeplant zonder doek. Het eerste jaar was dit ok, maar al gauw begonnen er toch meer en meer onkruiden de kop op te steken. Aangezien ik weinig vrije tijd heb en die dan ook nog niet volledig wil spenderen aan onkruid wieden , stonden er na 3 jaren oa veel netels tussen de bessenstruiken. Toen dacht ik dit op te lossen door te harken, maar aangezien bessenstruiken ondiep wortelen had dit een negatieve impact op de groei van de struiken.

2 jaar geleden een andere bessenrij (aalbessen) aangeplant op antiworteldoek. Totnutoe ben ik hiervan heel tevreden. Deze is zo goed als onderhoudsvrij! Aan de zijkanten liggen er metalen buizen op het doek. Als je deze buizen verwijdert is het makkelijk om snel een schop paardemest (of iets anders) aan de voet van de struik te geven. Mulching is overbodig omdat het onder het doek lang vochtig blijft.

Pesticides wil ik absoluut niet gebruiken omdat ik geen zin heb om mezelf en de omgeving te vergiftigen, dus ik vrees dat ik (als luie tuinier ) geen alternatief heb voor anti-worteldoek.

Ik weet inderdaad niet wat ik moet doen met planten die (net zoals de framboos) grondscheuten geven. Daarom dat ik deze topic startte om eens te polsen ofdat er hier iemand ervaring mee heeft.

woensdag 11 januari 2012 - 22:08
jdcoster

Jdcoster

Wees maar niet geschockeerd door mijn kruistocht tegen die lelijke dingen op de grond bij veel mensen. en ... om nu te antwoorden op uw vraag /
Ik zou er geen leggen om de reden dat de nieuwe scheuten van frambozen soms op 10 tot 30 cm afstand van de oude scheut uitkomen. Dat zal prlobemen geven zoals iemand anders zei.
Voor bramen, tayberry, loganberry, Jap. wijnbessen is dat geen probleem omdat de nieuwe scheuten aan de basis van de oude uit komen.

Schoffelen is anders een goed alternatief voor dat worteldoek. Een goed geslepen schoffel met lange bewegingen eens om de maand een half centimetertje onder de grond trekken vraagt m.i. weinig tijd, tenzij je een gigantische plantage zou bezitten (??). Bessen oogsten en verwerken in sappen of confituren, dat is pas tijdrovend.
woensdag 11 januari 2012 - 22:32
guy_fruit

Guy_fruit

Ik heb eens een aanplanting gezien van frambozen op zwarte plastiek.


Moest de foto niet zichtbaar worden, dan kan je hem ook op volgende link bekijken:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/06/frambozen-uitdunnen-en-leiden-rubus.html
donderdag 12 januari 2012 - 22:04
mario3

Mario3

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga de soorten die ik in het begin vd post vermelde op doek zetten. Ik heb ook nog enkele herfstframbozen aan te planten (Fall Gold en Autumn Bliss), deze ga ik (wegens de grondscheuten) toch maar gewoon in "open" grond zetten. Wel opmerkelijk dat er blijkbaar toch ook frambozen op antiworteldoek geteeld worden. Het blijft me een raadsel hoe ze dit doen...
Grtz,
Mario
zondag 15 januari 2012 - 21:29
Kriskras

Kriskras

Marlo3 schreef:

er blijkbaar toch ook frambozen op antiworteldoek geteeld worden. Het blij

Wat nog veel opmerkelijker is dat er luitjes zijn die hun leefmilieu willen om zeep helpen met plastiek, gif en soortgelijk spul. Indien een plastieken zeil om een of andere reden verscheurd, verbrokkeld, versneden of wat dan ook wordt, dan blijven de restanten voor quasi eeuwig en altijd in de grond en hopen zich verder op te samen met andere niet vergangbare afvalstoffen.

Maar voorhands stelt zich de vraag wat u eigenlijk bedoelt met "fruithaag". Omdat men met de panten die u opsomt bepaald geen haag kan vormen.

Een fruithaag (overigens een goed idee) maakt men aan met fruitbomen, zoals sleedoorn, vogelkers, kerselaars, appelaars, perelaars enz... enz... .
maandag 16 januari 2012 - 12:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon