menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand ervaring met kweken kiwi

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Heeft iemand ervaring met het kweken van kiwi over een pergola? Wij willen namelijk een terras aanleggen met een pergola met kiwi. Is dat mogelijk of niet handig ivm late nachtvorst?

Alvast bedankt!

maandag 5 december 2011 - 11:39
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wij hebben verschillende soorten kiwi: de sierkiwi, waar het blad heel mooi roze en wit van kleurt in de zon. Deze teel je niet voor de vruchten. Ook hebben we de mini-kiwi. Deze krijgt kleine zoete vruchten die in het nederlandse klimaat goed rijp kunnen worden.
Voor een grote opbrengst van de 'gewone' (grotere) kiwi buiten is de zomer hier vaak niet lang en warm genoeg.
maandag 5 december 2011 - 11:48
Prinske

Prinske

Ik zou zeker voor de kiwibes gaan. Is kleiner en de plant is misschien net iets minder mooi dan de gewone kiwi, maar is sneller vruchtdragend. Ik geloof dat het bij een gewone kiwi 5 tot 8 jaar kan duren vooralleer er vruchten zijn, bij een kiwibes is dit 'slechts' 3 jaar. Tevens zal de kiwibes hier zeker afrijpen, wat niet kan gezegd worden over de gewone kiwi. Kijk maar eens op: proeftuin.eu, daar hebben ze vele soorten en kleuren.

En last but not least is de kiwibes heerlijk zoet, hoeft niet gepeld te worden en een lekker snoepje.
maandag 5 december 2011 - 14:30
Prinske

Prinske

P.S. 1 : de plant is zeer vorstbestendig (ik geloof tot -30°C)
P.S. 2 : vergeet niet een mannelijke en vrouwelijke plant te zetten (of vrouwelijk en tweeslachtige)
maandag 5 december 2011 - 14:35
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Actinidia "Issai" is zelfbestuivend. Toch schijnt het altijd een grotere opbrengst op te leveren wanneer je twee verschillende Actinidia's aanplant.
maandag 5 december 2011 - 14:40
powerlite

Powerlite

Kokula is ook zelfbestuivend , en ook verkrijgbaar bij proeftuin.eu , aja want ik heb er daar zaterdag zo ene gekocht
Voordeel voor mij is dat kokula stevigere groeier is dan issai , wat ik op mijn zandgrond goed ga kunnen gebruiken
maandag 5 december 2011 - 18:30
Hippifan

Hippifan

Bedankt voor jullie antwoorden! Zat nog effe te denken: is passievrucht een idee? lekkere vruchten etc?
maandag 5 december 2011 - 19:06
danny2

Danny2

Passivruchten, passiflora edulissoorten zijn zeker niet winterhard.
Als je elk jaar een nieuwe zet groeit je pergola wel toe en heb je wel vruchten.
Je kan de plant ook in grote pot naast de pergola zetten en ze (teruggeknipt) binnen overwinteren.
Wat heel belangrijk is, ook voor je kiwi, of druif of iets anders de hoeveelheid zon,
je pergola zal zoveel mogelijk zuidgericht moeten staan.
En laat je niet vergeten, je kan kiezen voor fruit maar kan je aanraden dat druiven en kiwibes best afgedekt worden met een net wil je zelf nog eens proeven.
De vogels vinden alles net iets vlugger dan jij en ze lusten werkelijk allles.
Deze kiwi's staan wel in de kap maar kunnen net zo goed buiten rijpen.

Fruit

maandag 5 december 2011 - 21:19
Sandy

Sandy

Bij mijn schoonvader heeft een kiwiplant het buiten goed overleefd de laatste twee winters ! Met als resultaat massa's kiwi's !!!
Staat wel in de volle zon en in een beschutte tuin maar met een geweldig lekker resultaat
woensdag 7 december 2011 - 19:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon