menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diospyros kaki sharon

Ga naar meest recente reactie

vinnie

Vinnie

heeft er iemand ervaring met diospyros kaki sharon ?

is deze voldoende winterhard ? en verdere verzorging .

heb deze plant besteld bij bakker,vraag me af of een een boompje of struik is.

bedankt
woensdag 23 november 2011 - 21:11
jdcoster

Jdcoster

Ik was verleden week in de botanische tuin in Luik en daar stond er zo'n boompje met vruchten aan. Die plant moet dus goed winterhard zijn. De vruchten waren nog niet rijp. Als ik me goed herinner was er maar één stam.
woensdag 23 november 2011 - 21:23
hanninkj

Hanninkj

Ik heb hem al jaren in de tuin. Ik moet de oranje vruchten nog oogsten. Dit jaar maar een paar vruchten.

Ton
woensdag 23 november 2011 - 22:05
danny2

Danny2

Enkele topics terug is er nog over geschreven, topic 44553 'wanneer zijn ze rijp' , kan je meteen ook foto zien hoe ze er bij ons hangen.
Boompjes zijn goed wintervast, enkel in 2008-2009 hebben ze afgezien bij -22°.
Ons boompje staat er nu 5jaar, er hingen meer dan 60 vruchten op doch door de 'pukkelpopstorm' (ben ook van Hasselt) zijn er enkele takken afgeknakt en lagen er een 40tal op de grond.

groetjes danny
donderdag 24 november 2011 - 18:39
Victor44

Victor44

Met de Sharon van Bakker heb ik geen goede resultaten,heb er al 3 besteld gehad ,en nochtans overwinterd in pot en in serre,maar geen enkel is terug uitgelopen het volgend seizoen. Ik heb nu al een paar jaar boompjes geplant van andere leveranciers,en heb dit keer voor kaki 's gekozen die blijkbaar beter bestand zijn tegen onze temperaturen, zij zijn in ieder geval uitgelopen in het voorjaar en gegroeid.
Maar wat ik zou willen weten,de onderstammen groeien wel verder,kan ik deze verder opkweken ,en welke vruchten zullen zij geven?
Grtjs
donderdag 24 november 2011 - 21:45
depauws

Depauws

Victor , Mia
Ik vermoed dat de Sharon op de amerikaanse kaki ( Diospyros virginiana) of de aziatische kaki ( Diospyros Lotus) ge-ent worden.
Volgens mijn informatie zijn de vruchten van deze onderstammen kleiner en minder smakelijk. Eigenlijk de moeite niet om te behouden.

Je kunt alleen her-enten, maar opgelet de kaki behoort tot de Ebenacea, dus ebbenhout, dit is zeer hard hout. Misschien alleen op de jonge takken enten.

Groeten
Silvain
vrijdag 25 november 2011 - 20:30
hanninkj

Hanninkj

Hier een vrucht aan mijn boompje buiten. Nog niet rijp.

Fruit

vrijdag 25 november 2011 - 20:44
Prinske

Prinske

En hoe groot wordt zo'n boompje eigenlijk?

Heb nogal een kleine tuin met beperkte ruimte. Kan je deze bomen klein houden? (laagstam of struik van max 2,5m hoog)
maandag 28 november 2011 - 09:48
depauws

Depauws

Wat de grootte betreft:
De kaki bij mij is een halfstam, breedte 3m*3m, hoogte 4 meter.
Hiervoor moet niet drastisch gesnoeid worden.
Dit is te vergelijken met een middelmatige pruimeboom.
Vraagt toch veel meer plaats dan een laagstammetje.
Groeten
Silvain
maandag 28 november 2011 - 11:20
hanninkj

Hanninkj

Ik hou hem ca. 2 m hoog en 1m breed door goed te snoeien. Geen probleem.
maandag 28 november 2011 - 16:11
vinnie

Vinnie

ben niet tevreden over de planten van bakker

ze hebben mij het lelijkste scharminkel opgestuurd
vrijdag 2 december 2011 - 17:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon