menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Limoenboompje

Ga naar meest recente reactie

jeanivo

Jeanivo

hallo,
Ik heb sinds 4jaar een limoenboompje. Die groeit goed maar verliest in de winter z'n blaadjes. Is dit normaal? Er zijn ook al 2jaar vruchten op geweest. Dit jaar heeft hij echt heel veel bloempjes gehad maar er is geen 1 vruchtje van gekomen. Hij heeft ook last van schildluizen, ik spuit niet maar heeft iemand een bio oplossing voor dit probleem?
Mvgr,
wouter
zondag 20 november 2011 - 21:08
ben45

Ben45

Wouter,
Limoen Key lime begint bij een temperatuur van 4 graden Celsius of minder zijn blad te verliezen. Brengt men de omgevingstemperatuur daarna wat hoger, dan gaat eenmaal begonnen bladval gewoon door. In het voorjaar komt er wel weer nieuw blad, maar je begrijpt dat dat voor de plant toch een extra inspanning vraagt.
Een mogelijke remedie voor schildluizen:

• 1 eetlepel groene zeep
• 1 theelepel azijn
• 1 theelepel citroensap
oplossen in 1 liter water en daarmee de plant bespuiten. Dit wel enkele keren herhalen.
Een ander middel dat in de biologische teelt is toegestaan is minerale olie.
Gebruik bij Citrus zeker geen Admire (van Bayer)
Groetjes, Ben.
zondag 20 november 2011 - 23:40
jeanivo

Jeanivo

beste ben,

wat of van welk merk is groene zeep? bruine zeep (d'or) ken ik wel.
Moet een limoen in de winter ook veel licht hebben? nu staat hij op de slaapkamer, wel koud+-15graden maar niet zoveel licht. ik kan hem bij m'n ouders in de veranda zetten maar daar staat hij veel warmer(wel meer licht).
en hoe komt het dat hij wel heel veel bloemen heeft maar geen vruchten? de bloem was er wel pas eind augustus maar was zeker bevrucht, de vruchtbeginsels vallen gewoon af.

grtjs wouter
maandag 21 november 2011 - 00:09
printemps

Printemps

Spuiten met Sunspray van Edialux, dat is die minerale olie
dinsdag 22 november 2011 - 16:52
ben45

Ben45

Wouter,
Warm overwinteren bij limoen vereist buiten de temperatuur ook de nodige luchtvochtigheid en hoeveelheid licht. Dat zijn tropische omstandigheden die moeilijk zijn na te bootsen. Daarom is een overwintering van limoen bij rond 10 graden Celsius aan te raden.
De vruchtval bij limoen heeft ook met al die omstandigheden te maken. Ook een wat oudere plant zal beter vrucht dragen. Vruchten die in het voorjaar zijn gevormd hebben wat meer kans om tot volwassenheid te komen.
De grotere zgn. fabriekslimoen Citrus latifolia is wat dat alles betreft een stuk gemakkelijker. De variëteit daarvan LaValette is ook weer gevoeliger.
Hier in Nederland kent men vloeibare driehoekzeep als groene zeep. Wat vaster is de kleur daarvan ook vaak bruinig.
Printemps heeft al aangeven hoe de minerale olie in België te koop is.
Groetjes, Ben.
donderdag 24 november 2011 - 23:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon