menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen snoeien

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

we hebben verleden jaar een paar fruitbomen geplant, verschillende appel,kers,pruimenbomen.

We kennen niks van snoeien van fruitbomen maar vermits we ze niet direct geplant hebben voor de oogst maar alleen omdat ze mooi bloeien en een beetje fruit welkom is ... vraag ik me nu af, kan dat kwaad NIET snoeien?
bijvoorbeeld wel alleen de kruisende takken uithalen

groetjes
Chantal
maandag 14 november 2011 - 16:44
Pieter2

Pieter2

Snoei van fruitbomen is puur gericht op opbrengst. Gewoon laten groeien en enkel de probleemtakken (kruisende takken, takkenkransen, takken die naar binnen groeien, dubbele top, dood hout, ...) eruit halen is perfect mogelijk. Mocht de kruin iets te dik worden kan je de kruin indunnen. Met appel en pruim heb ik geen ervaring, maar de kerselaar snoei je best in juli/augustus.

maandag 14 november 2011 - 19:21
minouke

Minouke

erg bedankt Pieter

maandag 14 november 2011 - 19:24
corrielat

Corrielat

Bij mij is vorige week door een klusjesman mijn notenboom gesnoeid, vandaag zag ik dat de afgesneden stompen nu een witte natte sap laat lopen,
gaat hij nu dood?
dus laat een verstandige tuinman even een tip geven voordat je met de gebakken peren zit, als er die nog aan komen,
maandag 14 november 2011 - 23:17
minouke

Minouke

als het niet erg erg veel is kan dat geen kwaad
En er produkten opstrijken zou ook af te raden zijn omdat er onder dat spul schimmels kunnen ontstaan.

Ivo Pauwels van Groene vingers (vtm) heeft eens een reportage gegeven daarover.
En daar zei hij dat het vroeger altijd in de winter werd gedaan omdat de boeren dan meer tijd hadden om hun bomen te snoeien en vandaar de gewoonte om bomen in de winter te snoeien.

Toen we ons platanen kochten is het ons ook aangeraden om dit in blad te snoeien OF als ze VOLLEDIG in rust staan zodat er geen sap meer stroomt


dinsdag 15 november 2011 - 08:22
depauws

Depauws

Minoucke
Snoeien van fruitbomen doet je in de eerste plaats voor het fruit maar ook ( en tegelijk) om de boom beter te laten bloeien, want geen bloemen geen vruchten.
Ook de vormsnoei is de eerste jaren belangrijk.
Daarom toch maar snoeien, aangeraden is eerst lessen te volgen, probeer een driedaagse cursus te vinden, deze leveren veel meer informatie dan de simpele halve dag ( = 2 uur) bij een of andere velt-vereniging.
Appel en peer snoeien tot in maart, dan zie je de botten het best.
Pruim doe ik ook in de winter, volgens de boekjes moet het in de zomer.
Kers wel na het plukken.
Een notenboom is een specialleke, deze heeft een andere vatenstructuur en blijft meestal bloeden. Eigenlijk is er geen goede periode om noten te snoeien.
Zeker dikke takken zijn een probleem, daarom de boom geleiden vanaf het prille begin.
Ik denk dat volle zomer het beste is dan groeit de wonde het snelst dicht.

Groeten
Silvain
dinsdag 15 november 2011 - 10:01
minouke

Minouke

Heel erg bedankt Sylvain, zoals je daar aangeeft ... een cursus volgen...
zou misschien wel nuttig zijn.
Want ik ken er totaal niets van hoe ik fruitbomen moet snoeien.
Ik heb ze zoals al gezegd niet zozeer voor de oogst maar omdat ik ze zo mooi vind en dan vooral in bloei.
Maar de vorm is toch ook belangrijk.
Dus ga ik dat eens gaan volgen

Groetjes
Chantal
woensdag 16 november 2011 - 08:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon