menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen planten - woelmuizen

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Deze zeer uitgebreide handleiding spreekt over het installeren van een net tegen woelmuizen bij het aanplanten van fruitbomen.


http://rwdf.cra.wallonie.be/download/Plantation_4_sept_2007.pdf http://rwdf.cra.wallonie.be/download/Plantation_5_oct_2009.pdf

Zijn er hier mensen die dit hebben uitgevoerd, of andere die hebben te maken gehad met zware schade aan hun fruitgaard tgv woelmuizen?

vrijdag 11 november 2011 - 20:03
Figo

Figo

Hoi Sugar,
ik heb er last van.
Alles wat hier nog de grond ingaat wordt geplant in (zelfgemaakte) kooien van zo'n 40 x 40 x 40 cm, bovenaan open, en gelijk de grond ingegraven in stevige dikke metaalzift. Zelfs al is er vreetschade blijft toch een deel van het wortelgestel intact. Is wel arbeidsintensief en kostelijk.
Ik heb boompjes gehad waarvan de wortels en de schors van de stam wat onder de grond zat -volledig was weggevreten. Erg als je dat in zo'n volgroeide haag leifruit voorhebt.
En die beesten zijn verdomd slim en voorzichtig: ik heb al van alle vallen en gif geprobeerd.
Diegene dat hiertegen een middel of val kan ontwikkelen wordt slapend rijk...
dinsdag 22 november 2011 - 08:43
sugar

Sugar

Ik heb mezelf ondertussen anti-mollennet aangeschaft. Een net uit stevige kunststof waar mollen (en dus ook woelratten) niet doorheen geraken. Kost ongeveer 1 EUR/m².

Ik ga dit in prioriteit aanbrengen rond de perelaars (die volgens mijn boomkweker het meest onderhevig zijn aan woelrattenvraat), maar ik heb voldoende net gekocht om ook de perelaars en pruimelaars 'in te pakken'. De kerselaars en kriekenboom ga ik niet beschermen, omdat die in de kippenren worden aangeplant (bestrijding kersenvlieg), en ik er vanuit ga dat een kippenren woelrattenvrij zal blijven.



Er sluipen hier dagelijks ook enkele katten van de buren rond in mijn tuin, ik vermoed dat die ook wel hun steentje zullen bijdragen bij het inperken van woelratten.

Ik ga waarschijnlijk ook een 'roofvogelpaal' in de tuin zetten
zondag 4 december 2011 - 18:57
sugar

Sugar

Vandaag de braambozen verplant naar hun definitieve plek Ik heb hier dus duidelijk last van woelratten. Van de helft van de planten waren de wortels quasi volledig afgevreten. Ik heb ze nu naar hun nieuwe standplaats overgebracht, met een fikse snoeibeurt, en ook een mollennet gebruikt. Ik hoop dat ze het overleven

Ik ga mezelf ook een tuinkat aanschaffen, in de hoop dat dat ook een beetje helpt...

En ik hou mijn hart vast voor de 2 jonge hoogstamkanstanjelaars die ik vorig jaar in de buurt heb geplant...
vrijdag 23 december 2011 - 15:37
gvdwiele

Gvdwiele

Wij zitten op een stuk grond van 3800 m² dat, op 30m lengte na, volledig omgeven is door grachten. Ideaal voor woelratten dus.
Toen we hier kwamen werden onze wortels gewoon opgevreten terwijl we er bijstonden. We hebben alles geprobeerd: vlierstokken in de gangen, gangen onder water zetten, riet maaien in de grachten (om predators te helpen) etc.. niets hielp.
Na lang zoeken heb ik uiteindelijk vallen gevonden die speciaal werden ontwikkeld om woelratten te bestrijden. Ik kocht er twee en dit bleek het ei van columbus. In enkele weken tijd ving ik meer dan 20 woelratten. De vallen zijn niet goedkoop, maar gemaakt in RVS dus gaan zeer lang mee. De zwakke plekken in het ontwerp zijn makkelijk en snel vervangbaar (borgringetje dat soms breekt). Ik kan hier geen URL's posten maar google eens op "topcat mausefalle"

Let wel, je kan een woelrattenpopulatie onder controle brengen, zodat de schade minimaal wordt, maar het is onmogelijk om woelratten compleet uit te roeien in je tuin, je moet dus continue alert zijn.
maandag 23 januari 2012 - 19:36
sugar

Sugar

Heb je ooit geprobeerd om je plantenwortels te beschermen zoals hogerop besproken?
maandag 23 januari 2012 - 20:30
gvdwiele

Gvdwiele

Ik heb een moestuin van 200 m², een kleinfruittuin van 100 m² en fruitbomen die kriskas werden uitgeplant verspreid over 3000 m&, langs bijna alle kanten omgeven door grachten begroeid met riet, een ideale biotoop voor woelratten dus.
Enig idee waar en hoe ik die mollennetten moet ingraven en hoeveel ik er zou nodig hebben?
dinsdag 24 januari 2012 - 08:54
sugar

Sugar

Kijk eens naar de twee pdf files in miijn openingstopic. Ik gebruik een mollennet in plaats van de volièredraad (een stuk eenvoudiger om aan te brengen, goedkoper en ik ben ook zeker dat dit niet wegroest, maar dat heeft wel iets grotere mazen (17 x17 mm) en hoop dat dit volstaat.

De tuin naast mij is een (verwilderd) park van 2ha.

Ik plan ook de aanschaf van twee 'tuinkatten'. Ik ken iemand in een vergelijkbare situatie als mij met verschillende katten die iedere dag wel een woelrat of jong konijntje klissen.
Er lopen nu al enkele katten rond in mijn tuin, ik heb ze deze maand ook al twee keer zien passeren met een knaagdier in hun muil....
dinsdag 24 januari 2012 - 12:14
gvdwiele

Gvdwiele

Iedere werkende oplossing heeft zijn waarde. Maar ik had veel fruitbomen al geplant voor ik doorkreeg wat er aan de hand was. Overigens heb ik nooit problemen gehad met woelratten aan de fruitbomen. Daarvoor lusten ze de wortelen en de pastinaak te graag. En die zijn natuurlijk veel moeilijker op zo'n manier te beschermen.
woensdag 25 januari 2012 - 08:48
Figo

Figo

Sugar,
ik weet niet of katten het woelrattenprobleem helpen oplossen hoor.
Ik heb er nu 2 lopen, en elke dag komen ze braaf hun vangst aan de deur leggen. Nooit iets woelratachtig/ratachtig bij.
Ik ben benieuwd of de netten voldoende sterk zijn tegen de rattentanden.
Voorlopig hou ik het nog bij m'n metaalkorven. De arbeid om ze in te graven is tenslotte hetzelfde. (moet toch voldoende diep)
Ik heb nog wel iets gevonden dat zou kunnen helpen, stuur me maar een mailtje.

@gvdwiele: uiteindelijk is er maar 1 oplossing (ga ik ook doen bij de heraanleg van m'n groentetuin), een net of (stevig) gaas rondom ingraven. Is nl de enige manier om ratten en mollen buiten te houden. Ik ben het ook beu dat 3/4 van mijn wortelen en ander eetgerief door die beesten naar de vaantjes wordt geholpen.
Het is geen gemakkelijke noch goedkope oplossing, maar tuinieren is zowiezo duur. Als je sla in de winkel kunt kopen voor minder geld dan dat je aan plantgoed moet uitgeven...
dinsdag 31 januari 2012 - 07:38
sugar

Sugar

Ik twijfel alleen of de mazen van de netten fijn genoeg zijn voor woelratten en woelmuizen. Mollen kunnen er iig niet door (daar zijn ze voor gemaakt, gaten zijn 18x 18 mm). Met een mes kan je het gaas amper doorsnijden, je moet er een schaar voor gebruiken
dinsdag 31 januari 2012 - 09:23
gvdwiele

Gvdwiele

Het enige dat ik kan zeggen is dat de woelrattenvallen die ik eerder heb beschreven voor mij zeer goed werken. Bij schade grijp ik ogenblikkelijk in en sinds ik de vallen heb aangekocht is het nooit meer voorgekomen dat 3/4 van mijn wortelen en/of pastinaak worden opgevreten, hooguit nog een klein aantal vooraleer ik het ongedierte wegvang.
woensdag 1 februari 2012 - 16:14
sugar

Sugar

Ik ga waarschijnlijk wat pastinaak uitzaaien om de beestjes daarheen te lokken. Dan blijven ze iig van mijn fruitbomen af. En misschien ook zo'n valletje aanschaffen dan...
maandag 19 maart 2012 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon