menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sleedoorn

Kriskras

Kriskras

Na de vroegtijdige en zeer voortijdigde inval van de pruimenzaagwesp begin april een nieuwe verassing van formaat.

Normaal worden de mini-pruimpjes van de sleedoorn slechts eetbaar en plukbaar na de eerste stevige vorstperiode. De periode tussen einde december en einde februari.

Mijn verbijstering was dus groot te moeten vaststellen dat de vruchten van de prunus spinosa alias sleedoorn nu reeds rijp zijn, zonder dat er zelfs van vorst sprake is geweest.
Sterker nog, een gedeelte is reeds overrijp en rot geworden. Onvoorstelbaar.

Wie sleedoorn staan heeft zal dus dringend met de pluk moeten beginnen!

!
maandag 7 november 2011 - 06:14
Pieter2

Pieter2

Rijp zijn ze altijd rond deze periode toch? Maar zijn ze te eten? Als het niet gevroren heeft zijn die bessen niet te vreten...
maandag 7 november 2011 - 18:49
Kriskras

Kriskras

Pieter2 schreef:

niet gevroren heeft zijn die bessen niet te vreten.

Ja, dat is normaal zo, en had er mij niet iemand tijdig gewaarschuwd dan ware mijn oogst naar de knoppen geweest.

Kortom, het ongelooflijke heeft zich voltrokken, ze zijn eetbaar zoals normaliter pas na een normale vriesperiode.

Maar dit ongewoon en ongehoorde feit is zelfs bijkomstig. Daar ze rijp zijn worden ze nu ook overrijp en rot aan de tak. Zowat 10 % van de vruchten hier was zelfs reeds aan het uitdrogen. Ingekrompen en uitgedroogd/rot. Vandaar dat het erop aankomt van nu te oogsten en in doosjes in de diepvriezer te plaatsen. Want aangezien we vanaf morgen weer een warmere periode tegemoet blijken te gaan is de kans groot dat er niets meer zal overblijven voor de winter.

Terloops, ik had het eigenlijk al kunnen weten half oktober, want tot mijn verbazing waren de merels toen reeds bezig met driftig van de sleedoornbessen te snoepen. "De merels zijn gek geworden" dacht de domoor die ik ben toen.

Ja, zoals u ongetwijfeld wel weet, normaliter zijn de bessen nog keihard in deze periode en krijgen de merels die met geen merelmogelijkheid binnen.

Zo hebben we weer wat bijgeleerd.

En als u sleedoorn staan hebt dan zou u er toch beter aan doen toch maar eens te controleren, want vrijwel alle mini.pruimpjes zijn nu vlot indrukbaar en eetbaar.

dinsdag 8 november 2011 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon