ik heb een pyronia veitchii staan sedert 2 jaar
het eerste jaar is die wel goed gegroeid maar kreeg last van meeldauw en perenroest.
dit jaar heb ik eigenlijk geen voedsel of zo toegediend(stikstof is blijkbaar meeldauw in de hand werkend)ten eerste omdat er vanalles rond zatwaardoor ik de bodem errond niet zo goed kon bewerken,ten tweede omdat ik dus dacht van: niet teveel mest geven en zorgen dat ie mischien een "gezondere" maar mindere groei gaat geven.
nu hadden ze me gezegd dat er geen fruit aan zou komen tenzij er perenbomen in de buurt stonden,perenbomen heb ik sedert dit najaar dus daar heb ik niks aan
er kwam wel een beetje bloesem op en die was mooi vond ik.
verder nie veel naar gekeken eerlijk gezegd.....maar dit jaar geen last van meeldauw of perenroest.
de blaadjes zijn er nu bijna allemaal af en ik zag gisteren dat er een mini keihard peerke aanhing
ben dus natuurlijk superbenieuwd naar de smaak,maar die is nu niet te vreten
ik hoop dus eigenlijk dat in het voorjaar met het bloeien van de perenbomen(conference en 2 nashi peren,hosui en nijiseki)mijn veitchii degelijk vrucht zal zetten zodat ik kan proeven van die peerkes.
alleen staan mijn perenbomen achteraan en de veitchii vooraan(een 80 meter uit mekaar)kunnen de peren de veitchi bestuiven van die afstand??