menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik begin ook met druiven

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

Ga ook eens druiven telen en wil dit meteen goed doen.
Kan ze ook in de nog aan te kopen glazen serre planten, doch mijn voorkeur gaat eerder uit naar buiten.

Of er moest een enorm voordeel zijn van in de serre te planten versus buiten.

Aan buiten had ik gedacht voor zo een systeem als in Fruitlent wordt gebruikt.
Dus het Lyra systeem, maar dan met gedrenkte palen.
Zou dan ook eventueel bogen erover kunnen maken met folie zoals ik bij de aardbeien op stellingteelt doe, irrigatie heb ik ook ter beschikking.
Zou een lengte van max 10 meter ervoor kunnen benutten, mag minder ook natuurlijk en noord-zuid gericht.
Weet niet of dit met de plantafstand niet teveel van het goede is, we eten en vooral de kleinkindjes wat druiven doch wil er niet in verzuipen.
Wat is bv de opbrengst per stok?
Op 10 meter volgens Lyra systeem kom ik toch uit op een 16 stokken.

Dus nu nog de ras keuze, wil witte-blauwe-roze druiven, liefst knapperige druiven, voor de kleinkindjes liefst pitloze.
En natuurlijk oogst zo gespreid mogelijk.
vrijdag 9 september 2011 - 21:46
jdcoster

Jdcoster

Eergisteren heb ik 20 kg druiven geplukt vanéén boskoopplant.
Hij bedekt wel een pergola van 3 x3 meter en is nu ongeveer 10 jaar oud.

Ik heb ze meteen tot sap laten persen, samen met peren en appelen.

Normaal maak ik er wijn van (witte en rosé), maar mijn voorraad van vorige jaren is nog te groot.
vrijdag 9 september 2011 - 21:53
Borsalino

Borsalino

Oeps, dan zal ik er maar 5 meter van maken denk ik.
Natuurlijk zal dat Lyra systeem geen 20 kg per stok opleveren.
vrijdag 9 september 2011 - 22:03
sugar

Sugar

Ik plant hier in totaal 14 druivenstokken. 4 blauwe, 2 rose en 8 witte wijndruiven.
In mijn vorige tuin had ik een vijftal druivelaars staan.

Stokken komen van in totaal 5 verschillende adressen, omdat ik bewust op zoek ben gegaan naar een aantal rassen. Planten komen bij mij in horizontale hagen te staan, met een tussenafstand van 150cm, dat beviel me in mijn vorige tuin ook zeer goed, en ik wil me beperken tot cordonsnoei ipv guyaut snoei

Als je een Boskoop glorie een hele pergola laat innemen,krijg je daar inderdaad immens veel druiven, die ook nog eens allemaal tegelijk klaar zijn, en eigenlijk vrij klein zijn. Ik laat maar enkele trossen groeien per stok, zodat ik mooie grote trossen en bessen krijg. Niet alle stokken rijpen af op hetzelfde moment
zaterdag 10 september 2011 - 17:28
guy_fruit

Guy_fruit

Als dessertdruif of eetdruif kan je best meerdere rassen planten, waarbij de vroegste rond begin augustus rijp zijn (vb. Ester) en de laatste rond midden oktober rijp zijn vb. Sophie, Katharina). Een serre of kas is voor eetdruiven niet nodig. Wel is een zonnige, warme standplaats aan te raden.
Ik pas het systeem enkele Guyot toe en hiermee beperk je het aantal trossen en worden de bessen gemakkelijk een goede grootte.
De planten staan daarbij op ca 1,50 m afstand van elkaar geplant.
De opbrengst is verschillend volgens het ras en is ongeveer 6 tot soms 12 trossen per plant.
Je kan best nu op verschillende plaatsen druivenrassen gaan proeven, zodat je zelf beter kan kiezen.
Probeer zoveel mogelijk ziektetolerante rassen te planten en hiervoor zijn Boskoops Glory en Vroege van der Laan NIET aan te raden!
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/08/vroege-tafeldruiven-in-openlucht-kweken.html
en
http://fruitabc.blogspot.com/2011/09/lekkere-tafeldruiven-in-openlucht.html
zaterdag 10 september 2011 - 21:49
Borsalino

Borsalino

Ga ze dus enkel buiten planten.
Maar welk systeem begin ik te twijfelen, wil gewoon het makkelijkste in onderhoud.

En wat met geënte en niet geënte, is dit beter-echt nodig?
zondag 11 september 2011 - 11:33
Borsalino

Borsalino

Sugar welke soorten heb jij?
zondag 11 september 2011 - 12:27
sugar

Sugar

Ik ben in het voorjaar verhuisd, en ben dus terug helemaal van nul af aan moeten starten...
Hier staan op dit ogenblik geplant:
- Olimpiade
- Irinka
- Karoleva
- Festivee
- Strachinksi

Gepland (en besteld)
- Juliana
- Druschba
- Mitschurikin
- Kodrianka
- Arkadia
- Sophie
- Nelly
- Arolanka
- Rosetta

In mijn vorige tuin had ik Nelly, Sophie en Kodrianka en die wil ik alle drie absoluut terug. Sophie geeft zeer grote trossen met erg lekkere witte bessen, Kodrianka was vorig vorig jaar bij mij al rijp in augustus (grote blauwe druiven in een mooie tros).

Dankzij die verhuis heb ik nu de plaats om zéér veel fruitbomen te planten (in het vorige huis had ik echt geen plaats voor meer dan drie druivelaars), maar 't is wel een beetje frustrerend dat je helemaal opnieuw moet starten
zondag 11 september 2011 - 16:58
Borsalino

Borsalino

Jawatte, verzuip jij dan niet in de druiven?

Of doe je er nog iets anders mee dan als tafeldruif.

Vind nog het moeilijkste de rijptijden om een gespreide oogst te hebben.

Zie door het bos de druiven niet meer
zondag 11 september 2011 - 21:22
sugar

Sugar

Tja. Ik (en de rest van mijn gezin) eten graag fruit.

Er zullen zeker jaren zijn dat ik teveel druiven heb. Net zoals ik waarschijnlijk teveel kruisbessen, blauwbessen, frambozen, appels, peren, pruimen, kersen, vijgen, kiwi's, kiwibessen, rode, roze, witte en zwarte bessen zal hebben. Misschien zelfs ieder jaar.

Maar dan laat ik er sap van maken. Of ik doe er andere mensen een plezier mee. In mijn tuin staat één zéér grote notelaar. Ik schat dat ik op dit ogenblik de helft van de noten heb geoogst, ongeveer 150 l noten , dus 70 kg. Die ga ik zeker niet alleen opeten. En dus heb ik al héél wat mensen een emmer okkernoten meegegeven.

En in het ergste geval kan je dat ook aan de kippen geven (met die noten gaat dat niet lukken ), of mogen de vogels in de tuin er zich aan te goed doen.

zondag 11 september 2011 - 22:27
Borsalino

Borsalino

Heb al een voorlopige selectie gemaakt.

Wit:
Poloski
Glenora
Druschba
Karoleva
Arkadia
Irinka
Juliana
Lakemont

Blauw:
Glenora
Ontaria
Muscat Bleu
Alden
Kodrianka
Salome
Straschinski

Roze:
Lira
Rosamunde
Vineland

Sugar welk is bij jou de plantafstand?
Wil maar 1 rij zetten, uiteraard noord-zuid en heel de dag zon.
maandag 12 september 2011 - 19:58
sugar

Sugar

Bij mij staan de planten 150 cm van mekaar in de rij, twee rijen met een tussenafstand van +-200 mm

Staan bij mij noord-zuid, en ook loeihard in de zon
maandag 12 september 2011 - 20:40
Borsalino

Borsalino

Ga dan maar voor het Lyra systeem met Guyot snoei.
Dan kom ik toe met 10 meter.
Hier gaat toch minstens 1 tros witte druiven per dag richting mondje, en in het weekend nog meer als de kleinkindjes er zijn.

En dan nog gezwegen van blauwe of roze druiven, die vinden ze nog lekkerder, doch koopt mijn vrouw niet wegens te duur.

Wat is de beste optie, nu nog snel-snel bestellen en planten dit jaar of beter in voorjaar?

En wat met voorbereiden van de grond, wil gewoon het beste, heb zeer goede zandgrond met veel humus.
maandag 12 september 2011 - 21:08
sugar

Sugar

Ik heb hier zelf op leemgrond waarop jarenlang getuinierd is, dus toch een goede kruimelige structuur. Ik heb een beetje kalk toegvoegd aan de bodem, en wat compost in het plantgat verwerkt (ruime plantgaten gemaakt van 50 breed en diep, en in dat gat dan nog eens de bodem losgewerkt)
maandag 12 september 2011 - 22:24
Borsalino

Borsalino

Plant ik nog best dit jaar of beter in voorjaar?
maandag 12 september 2011 - 22:27
guy_fruit

Guy_fruit

Plant ik nog best dit jaar of beter in voorjaar?
Nu planten geeft de beste groei, maar het aantal (interessante) rassen dat je nu kan vinden is beperkt. In het voorjaar is er meer keuze inzake goede rassen!
De planten die je nu kan vinden zijn dikwijls groter dan in het voorjaar.
Je kan ook alles voorbereiden en nu al een gedeelte planten.
Bij sommige verkopers kan je nu terecht om eens te gaan proeven en dan ben je zeker overtuigd.

Guy
dinsdag 13 september 2011 - 20:56
Borsalino

Borsalino

Ga ze nog dit jaar planten, wel het Lyre systeem.
Vind echter niet zoveel info over hoe je dan snoeit als je ze zo dicht zet als bij Fruitlent.
Dat zal wel enkele Guyot zijn en schrankend links en rechts.

Proeven is niet zozeer nodig, ik zie wel als ik mijn eigen druiven ooit eet.
Hou in feite enkel niet van zure druiven.

Enkel Vineland is niet meer verkrijgbaar, alle andere rassen zijn er nog.
dinsdag 13 september 2011 - 21:36
sugar

Sugar

Zoek je misschien Nelly als vervanger(roze druif). Ik denk dat je die ook in de proeftuin kan aanschaffen.-> Fruitlent is ook héél positief over deze druif

En jij gaat dus nog meer verzuipen als ik in de druiven want jij hebt 18 stokken, ik maar 15



Rekenend op een opbrengst van 5-7,5 kg per stok wordt dat toch een aardige hoeveelheid druiven
dinsdag 13 september 2011 - 23:42
Borsalino

Borsalino

Het worden er 16, Karoleva valt ook af.
Geen vervanger wilde er in feite slechts 16.

Ja verzuip ook al elke jaar in de aardbeien en nog leef ik

Och tis een hobby en weggeven is ook leuk.
En misschien dat er eentje dood gaat of niet zo een overweldigende opbrengst geeft.
Wil ook wel topdruiven, dus liever enkele goede-mooie trossen dan een mega opbrengst.

Nu nog de juiste Guyot snoeiwijze vinden dat bij het Lyre systeem hoort zoals geplant bij Fruitlent.
Fruitlent zet ze op 55.5 cm dus denk enkele Guyot langs beide kanten of langere enkele Guyot langs 1 kant en telkens om en om geschrankt.

Op de Lyre wijze komen ze bij mij op 65 cm.

Zou ik langs beide zijden van mijn met gaas overdekte tuin 2 rijen gewone methode en enkele of dubbele Guyot dan kunnen ze op 1.3 meter staan.
Doch dan verlies ik 2 weggetjes aan de extra rij min de breedte van het Lyre systeem dat is 1.45 meter.

Weet nu niet hoe dik een rij gewoon geteeld aan draden dik is om er niet tegen te lopen.
Neem nu 0.4 meter 1 weg moet ik niet meerekenen want dat is een langse vaste weg, komt zeker al 1 rij stokken, ernaast een onderhoudsweg van 0.6 meter met ernaast de groenten.
Met het Lyre systeem kom ik dan op 2.05 meter grondverlies.
Met 2 rijen gewoon systeem kom ik dan een 2 x 0.4 meter dikte + 3 x 0.6 onderhoudsweg dat komt dan op 2.6 meter.
Is dus maar 0.55 meter extra verlies van grond.
Het Lyre systeem zou beter zijn omdat de trossen buiten het gebladerte hangen en zo beter afrijpen en eventueel te verzorgen zijn.

Dilemma dilemma
woensdag 14 september 2011 - 07:04
Borsalino

Borsalino

Wat geef ik nog mee wat mag-moet in het plantgat?
zaterdag 17 september 2011 - 15:16
sugar

Sugar

Ik heb zelf plantgaten van 50 cm breed gemaakt en 50 diep, en ook de grond daaronder nog eens goed losgewerkt. Put terug gevuld met compost en een beetje fijngemalen dolomiet (= kalk)
zaterdag 17 september 2011 - 16:46
Borsalino

Borsalino

Begrijp ik je goed, helemaal gevuld met pure compost?
De dolomiet, hoeveel een handje?
Heb zeewierkalk van fossiele coccolieten, is dit ook goed?

Jij gebruikt Cordonsnoei, wat is voor jou het voordeel tegen Guyot snoei?

Want ik begin te twijfelen tussen de 2.

Ga zowieso voor het Lyre systeem.
Druivestok staan dan in het midden, vertakt naar de 2 buitenste rijen.
Daar gaat dan telkens 1 legger op de draden, van boven gezien heb ik dan een U.
Is het nodig deze Noord of Zuid te richten?

Met wat bind jij vast?
zaterdag 17 september 2011 - 17:00
sugar

Sugar

Neen, ik heb de oude grond vermengd met compost en een beetje dolomiet

In mijn vorige tuin gebruikte in cordonsnoei, maar na het lezen van enkele teksten op internet ben ik misschien toch geneigd Guyot te gaan gebruiken (enkele dan) . Sommige duirvenrassen zouden geen vruchten geven met korte snoei... met de planten in mijn vorige tuin nog niet direct problemen gehad...
zaterdag 17 september 2011 - 19:53
Borsalino

Borsalino

Ben vol verwachting van volgende bestelde planten, zouden normaliter morgen of dinsdag moeten arriveren.

Ontaria Blauw
Muscat Bleu Blauw
Alden Blauw
Kodrianka Blauw
Salome Blauw
Straschinski Blauw
Glenora Blauw
Poloski Wit
Glenora Wit
Lakemont Wit
Druschba Wit
Arkadia Wit
Irinka Wit
Juliana Wit
Lira Roze
Rosamunde Roze
zondag 25 september 2011 - 18:06
Borsalino

Borsalino

Ze zijn vandaag aangekomen, perfect verpakt en in goede conditie.
maandag 26 september 2011 - 18:40
sugar

Sugar

Ik ben uiteindelijk gestrand op 18 druivelaars.
Kyoho, Rhea en Franziska gaan het lijstje compleet maken.

Ondertussen zijn er hier al 9 planten geleverd, en die zijn allemaal geplant.

De rest van de planten zullen in november en maart de hoop vervolledigen
dinsdag 27 september 2011 - 22:29
Borsalino

Borsalino

Nog meer, al een naam bedacht voor je wijn?
Chateaux Premier Cru Sugar

Hoe moet ik nu om de Guyot snoei voor te bereiden deze winter snoeien, vind er tegensprekende berichtgeving over.

De ene site zegt na de ent te snoeien deze winter op 2 à 3 ogen.
Winter erna op 60 à 70 cm stamhoogte.

Andere site's dan weer de eerste winter meteen op 60 à 70 cm stamhoogte.

Info over de druivestokken; de helft heeft een verhoute stam dikte 7mm.
De andere helft een groene stam 4mm.
woensdag 28 september 2011 - 08:07
guy_fruit

Guy_fruit

Bij voorkeur op 2-3 knoppen boven de entplaats snoeien.
De volgende zomer slechts 1 sterke twijg behouden en mooi verticaal leiden.

woensdag 28 september 2011 - 21:10
Borsalino

Borsalino

Had ik dus in gedachten.

Het is toch de bedoeling dat tegen de winter 2de jaar er een verhoute twijg overblijft met de dikte van een potlood.
woensdag 28 september 2011 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon