menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teelt van bramen

Ga naar meest recente reactie

renavanvuure

Renavanvuure

Ik heb vorig jaar een doornloze braam geplant. Dit jaar heeft de plant veel vrucht gegeven, doch dear bramen zijn bijzonder zuur van smaak. Ik kreeg het advies om na de pluk wat kalk te strooien en in het volgend voorjaar weer een extra gift kalk te geven. Heeft iemand daar ervaring mee of is er aan andere suggestie?
zaterdag 3 september 2011 - 23:51
guy_fruit

Guy_fruit

Vermoedelijk heb je het bramenras 'Black Satin' staan. Dit ras is zeer productief, maar de bessen blijven lang zuur smaken.
Je kan beter dit ras vervangen door bijvoorbeeld 'Chester Thornless' die snel zoet smaakt.
Indien je uw plant niet wenst te vervangen, dan kan je proberen hem zeer luchtig te snoeien. Hou slechts 4 of 5 jonge scheuten aan per lopende meter en verwijder al de overige.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/leifruit-van-bramen-frambozen-en.html
Guy
zondag 4 september 2011 - 10:10
depauws

Depauws

Veel bramen zien al mooi zwart maar zijn nog niet volledig rijp.
De zurigheid is al aanwezig maar het zoete is er nog niet.
Laat daarom de bramen langer aan de struik.
De bessen zijn eerst zwart en glanzend, maar in latere fase worden z zwart en doffer, tegelijk worden ze iets groter. Dan zijn ze ook zoeter of minder zuur.

In alternatief zou je ook Silvan kunnen zetten, deze soort is erg vroeg ( reeds in juli rijp) en is eetbaar van zodra de bessen zwart zijn.
Voordeel : relatief vroeg voor een braam, ze kan de oude takken wegruimen en de nieuwe takken netjes geleiden voor de oogst van volgend jaar.
Nadeel: stevige groeier met veel stekels.

Groeten
Silvain
zondag 4 september 2011 - 12:22
renavanvuure

Renavanvuure

Dank voor je snelle reactie.
Volgend jaar doen we het over en wacht ik wat langer met plukken.
Overigens ik heb het ras "Himalaya" (doornloos).
Groeten Ron
zondag 4 september 2011 - 21:00
guy_fruit

Guy_fruit

'Himalaya' is normaal een zeer GESTEKELD (gedoornd) bramenras met erg zoete bessen!
Het etiket zal omgewisseld zijn bij de aankoop...

Guy
zondag 4 september 2011 - 21:24
renavanvuure

Renavanvuure

Dat vermoed ik ook. Ik heb het etiket nog ergens liggen. Eens kijken of ik "bij de neus genomen ben" . Toch ga ik volgend jaar het advies van Silvain volgen en dan eens kijken wat het resultaat is. Wordt vervolgd.
Groeten Ron
zondag 4 september 2011 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon