menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitoverschotten persen tot sap

Ga naar meest recente reactie

jdcoster

Jdcoster

Ik had dit jaar een reuzenoogst aan fruit van in totaal wel 280 kg, appelen, peren, pruimen,druiven ...
Omdat ik dat onmogelijk zelf kan verwerken en het zonde zou zijn van al dat mooi fruit te laten verloren gaan, heb ik diverse samenstellingen gemaakt (appel-druif (90-10%), appel-peer-druif (30-30 40%) appel-druif-pruim(90-7-3%) en laten persen.
Het sap wordt gepasteuriseerd en afgevuld in cubitainers van 5 liter. Het bewaart 1 jaar en eens geopend, koel bewaard, nog twee maanden.
Ik heb nu al 100 liter staan in de kelder en ga volgende week nog maar eens naar de perserij voor nog minstens 50 liter.
Ik ben daar heel tevreden over. Ook mijn kleine kleinkinderen die vroeger rond zeulden met kleine tetrabricjes en rietjes, gaan nu graag hun glaasje vullen aan het kraantje.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/855/img4050o.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
vrijdag 2 september 2011 - 09:44
sennevb
vrijdag 2 september 2011 - 10:59
Borsalino

Borsalino

Waar laat je dat persen en wat kost dat?
vrijdag 2 september 2011 - 18:50
jdcoster

Jdcoster

In West-Vlaanderen heb je zo'n bedrijf in Voormezele en één in Oedelem en misschien nog wel meer ook.
Ik ga naar Oedelem (Google eens op Houtlandse tuinsappen). Voor grote hoeveelheden of meerdere klanten samen komt dat bedrijf ook ter plaatse persen. De installatie staat op een vrachtwagen gemonteerd.
Bij jullie in de buurt moet dat ook wel te vinden zijn veronderstel ik.
Sommige bedrijven bottelen ze in recycleerbare flessen en andere in cubitainers.
Voor een cubitainer van 5 liter betaal ik 5,5€. Niet weinig natuurlijk maar volgens mij een verantwoorde prijs voor een natuurlijk vruchtensap waarvan men de herkomst kent.
vrijdag 2 september 2011 - 19:36
kerstkind

Kerstkind

Wat een goed idee!!!
En de prijs is zeker acceptabel, hier kun je zelf niet tegen werken
Laat het jou en je familie maar goed smaken.
groetjes José
vrijdag 2 september 2011 - 20:06
RD92

RD92

Je kunt het ook aan de voedselbank geven of mensen die het moeilijk hebben finacieel
zondag 4 september 2011 - 01:23
LindaB

LindaB

Ik heb 1 appelboom in de tuin staan maar had dit jaar een enorm goede opbrengst. Omdat ik de appels tot appelsap wilde laten persen heb ik ook enkele persers gecontacteerd maar blijkbaar niet tijdig genoeg want ze zaten allemaal volgeboekt.

We hebben dan zelf een constructie gemaakt en gaan morgen onze appels zelf persen en een deel gebruiken om cider van te maken.

Voor het maken van de persconstructie hebben we ons gebaseerd op volgend filmpje op youtube:
URL GEBLOKKEERD M7B_fxWm5M

Ik hou jullie op de hoogte.
zondag 2 oktober 2011 - 23:37
LindaB

LindaB

Ai ik merk nu dat de URL is geblokkeerd omdat ik minder dan 50 berichten heb geschreven op het forum.

Tik op Youtube het volgende in: apple cider press DIY (filmpje van bigchrisrogers)
zondag 2 oktober 2011 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon