Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hier kan je allerlei tips plaatsen in verband met fruit
zal de spits maar afbijten
SNOEIEN VAN FRUITBOMEN
Een fruitboom snoeien is niet moeilijk, het moet gewoon doordacht gebeuren. Door het snoeien krijgt je boom een evenwichtige, open kruin. Dan kunnen licht en lucht doordringen zodat je een horizontale takkengroei afdwingt. En dat levert dan weer dikker fruit op dat makkelijker geplukt kan worden.
1. Zowel appel- als perensoorten worden in de winter gesnoeid op voorwaarde dat het niet te hard vriest. Als het te hard vriest, kan het wondweefsel niet goed toegroeien. Steenfruit zoals kersen, pruimen en perziken worden best gesnoeid na de pluk.
2. Snoei altijd tot op een naar buiten gerichte knop.
3. Kort te lang uitgegroeide takken in tot op de helft of een derde.
4. Aan de onderstam of tussenstam waarop veredeld is, kan wildopslag ontstaan. Snoei regelmatig en zo diep mogelijk weg.
5. Verwijder dood en ziek hout, naar binnen groeiende, te steil groeiende, kruisende, gebroken en schurende takken.
6. Streef een open kruin na met gelijke takken zodat licht en lucht kunnen doordringen tot binnenin de boom. Durf een mooie tak wegnemen die in de weg staat.
7. Vervang een afgedragen vruchttak door tot op één of twee knoppen terug te snoeien zodat nieuwe zijloten ontstaan waarop bloesemknoppen komen.
8. Verwijder zoveel mogelijk rugtwijgen en buikhout. Vruchthout dat opzij groeit, geeft het beste resultaat. Rugtwijgen zijn verticaal te snel groeiende scheuten op de bovenkant van de gesteltakken, buikhout zijn twijgen die naar beneden groeien onder de gesteltakken en door gebrek aan licht minder goed fruit geven.
9. Horizontale tot licht schuine takken worden bij de snoei intact gehouden omdat ze in tegenstelling tot te steile takken minder snel afbreken onder het gewicht van de vruchten.
10. Bij jonge bomen groeien de gesteltakken enigzins steil. Door ze uit te buigen met touw, gewichtjes of op maat geknipte takjes met een inkeping remt men de takgroei ten voordele van de opbrengst.
11. Snoeien tot op bloemknoppen (die zijn dikker) remt de groei af, snoeien tot op bladknoppen (kleiner, waar een blad hing) stimuleert de groei.
12. Zieke takken en twijgen worden altijd een stukje dieper (met gezond hout) weggenomen zodat de ziekte niet verder kan woekeren.
13. Door boven een bladknop te kerven, krijg je extra scheutgroei. Dit wordt veel toegepast bij leifruit tegen een muur of langs draad om een gelijke takgroei te forceren.
14. Grote snoeiwonden worden bijgesneden met een snoeimes en behandeld met wondbalsem om schimmelinfecties te voorkomen.
15. Gebruik bij het snoeien een schaar met scherp snijvlak.
Da's wel een serieuse boterham salle.
K'zal da vier keer moeten lezen eer het opgeslagen is
Enfin nu een tip van mijn Opa !!!
Ik heb nog nooit wondbalsem en dergelijke gebruikt na het snoeien van takken.
Voila, alleen groen zeep uit mijn emmerke en in de kortste
keren zijn de wonden mooi dicht.
Wel ...... na een hevige bui je boompke terug verzorgen hé
en er efkens met je emmerke zeep terug langs gaan.
Succes !!!
Oeps, t' moeten toch geen proffesionele tips zijn hé ?
Want die ken ik niet
Hoi adrienne,
die opa's he, ik mocht vroeger met mijn opa in de hof met een emmer groenezeepsop van die groene rupsen vangen van de koolplanten.
maar is die groenezeep van jou van die gewone dikke uit zo'n potje en smeer je die er onverdund op?
Hopelijk komen er nog meer van die onproffesionele tips van vroeger, van opa's.
Kan me nog herrinneren dat mijn opa een keer per jaar de beerput leegschepte en op het land gooide als mest je zag overal de ramen dichtgaan, maar de oogst was altijd geweldig en verder moest je daar maar niet te ver over nadenken
groetjes catootje.
Bedankt voor de tips.
Ik ben momenteel een artikel aan het schrijven voor mijn site (www.bioboer.be) over snoeien. Jouw tips zijn een goede inspiratiebron.
Persoonlijk vind ik appel en peer nog redelijk makkelijk om te snoeien, ik heb meer problemen met pruim en kers...
Daar zal ik me eens in moeten verdiepen.
Hai, ik had een vraag betreffende boombanden.
Afgelopen jaar hebben we hier in de boomgaard nauwelijks fruit gehad, overal rupsen die de bloesem afvraten zodat er nauwelijks fruit aan kon groeien.
Is dit op een makkelijke manier te voorkomen? wat zijn boombanden en zijn deze daar geschikt voor?
Ze verkopen in de betere tuincentra lijmbanden, die verhinderen het verkeer van rupsen naar de bloesems(maar vangen ook nuttige beesten), nestgelegenheid voor kool- en pimpelmezen kan ook helpen, dit zijn beruchte rupsenvangers, zeker wanneer ze met jongen liggen(in de bloesemtijd dus).
Als er veel rupsen zijn is het natuurlijke evenwicht zoek, ik bied onderdak aan veel nuttige insecten, in mijn schuurtje overwinteren er momenteel honderden lieveheersbeestjes, die in de lente de sapzuigers onder de knoet houden.
Ik heb een bijenweide, heb een insectenhotel gemaakt met bamboestokken, heb veel drachtplanten staan...
Je moet de troeven van de natuur tegen elkaar laten uitspelen, en niet te hardhandig(meestal met chemische bestrijdingsmiddelen), van leer trekken.
Wanneer je vogels naar je tuin lokt, moet je natuurlijk later je fruit beschermen, want het zijn geen galante ridders, voor hun werk willen ze beloont worden.
Vergeten te vermelden dat die snoeitips van Hugo in het oog springen, enkele weken geleden met een juffrouw gesproken die fruit heeft staan, ze had 3 snoeiboeken gelezen en DURFDE niet meer snoeien, omdat ze 3 verschillende manieren had gelezen, die van Hugo zijn de basis die je in je achterhoofd moet houden, de rest is voor de specialisten...
wat hoor ik daar over de beerput?
wij zijn niet aangesloten op de riolering, want water loopt niet bergop.
onze "beerput" word elk voorjaar op onze tuin gespoten, ook tussen de bessenstruiken
en je zou eens moeten zien, hoe dankbaar sommige struiken erop gereageerd hebben
"Verwijder dood en ziek hout, naar binnen groeiende, te steil groeiende, kruisende, gebroken en schurende takken."
Op mijn kerselaar (en berk), groeien enkele takken kaarsrecht naar boven. Dit moet dan allemaal weg ? Dit zorgt - voor ons dan toch - net in de zomer dat er dichter bij de stam ook nog wat groene blaadjes staan.
Andersoms, ook takken die nagenoeg naar beneden durven te groeien, weg ermee ? Dit lijkt me minder voorkomend, maar eerder logischer.
"7. Vervang een afgedragen vruchttak door tot op één of twee knoppen terug te snoeien zodat nieuwe zijloten ontstaan waarop bloesemknoppen komen."
Wat is een "afgedragen" vruchttak ? Een tak net na de pluk ???
Omhoog groeiende takken zijn waterloten, bij een fruitboom wegsnoeien, want die stelen voedsel en vocht van de vruchttakken, en er komt geen fruit aan, ivm die berk, als je die gebruikt als schaduwboom, mag je er een paar laten staan(verknoeit wel de boomvorm), ze mogen wel niet gaan kruisen en schuren met andere takken, anders kunnen er vitale delen van de berk afsterven... Afgedragen vruchttakken zijn verouderde, weinig dragende takken, die door dat soort snoei verjongd worden...als die berk in een gazon staat, snoei je naar beneden groeiende takken ook weg, anders wordt het moeilijk om er onderdoor te gaan met de grasmaaier metdertijd...