menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste meloenen geoogst

Ga naar meest recente reactie

Prinske

Prinske

Zondag en vandaag de eerste meloenen geoogst. Begon mij al af te vragen hoe ik zou merken dat deze rijp zijn maar geloof me, je merkt het vanaf het moment je de serre in stapt. Een heerlijke geur van rijpe meloen had zich verspreid.

Nu is enkel mijn vraag: er zitten geen vruchten meer op de plant, moet ik gewoon geduld hebben opdat er nieuwe meloenen zullen groeien? Of is het gedaan met die plant?

Nog ter info de soort meloen: Green Climbing.
maandag 4 juli 2011 - 18:26
Borsalino

Borsalino

Normaal komen er nieuwe vrouwelijke bloemen.

Das wel vlug al rijpe meloenen, hoeveel hingen er aan 1 plant?

En hoe hoog staat je plant?

Ik heb nog geen rijpe, heb ook Green Climbing, zijn ze lekker? en wanneer heb je die gezaaid?
dinsdag 5 juli 2011 - 06:31
Prinske

Prinske

Bij mij staat die ongeveer 2,5m hoog in kas. Sommige hebben 2 en andere 3 vruchten. Deze zijn tussen de 15 en 20 cm dik. En als ze rijp zijn (wat dus van vandaag op morgen kan) gaan ze van groen naar geel-groen en laten ze zeer gemakkelijk los van de plant. Het vruchtvlees is wit/groenig en vrij zoet.

Ik geloof dat ik ze binnen gezaaid heb ergens begin februari. Heb verschillende soorten geprobeerd en deze deed het duidelijk beter dan de andere. Zaden die niet uitkwamen, plantjes die het niet zo goed deden. Het is voor mij de eerste keer dat ik meloenen kweek (eigenlijk de eerste keer voor alles, heb eind vorig jaar de tuin verbouwd) en moet zeggen dat het niet eenvoudig is maar wel leuk.

Er staan nu 5 soorten in de serre, 4 zijn zelf gezaaid, één geënte gekocht. Deze groeit beter maar geeft zeker niet meer vruchten.

De zaadjes komen van Vreeken's Zaden. Volgend jaar nog andere soorten proberen. Heb alleen een grotere serre nodig... . Staan 13 tomatenplanten in, 3 aubergines, 6 paprika's, 2 snackkomkommers, 10 meloenen en een paar aardbeien.

Als er iemand een leuke en lekker soort weet, hoor ik het graag.
dinsdag 5 juli 2011 - 10:06
RD92

RD92

Mijne klimmen nog
dinsdag 5 juli 2011 - 16:18
Borsalino

Borsalino

Dat verklaart veel, ik de eersten gezaaid eind maart.
En dan hangen ze nog vol met vruchten, gaat nog langer duren eer die rijp zijn.
Heb ook enkele soorten om daar de beste(n) van terug te zetten volgend jaar.
Zatta en Donnatello zijn mooiste-hoogste klimmers.

Ik moet ook een nieuwe serre hebben een glazen, heb nu een gekochte tunnel en eentje van hout en folie zelf ineen geprutst.

Heb al prijs gevraagd voor eentje van 4 X 9, de prijs valt nog mee.
dinsdag 5 juli 2011 - 17:52
RD92

RD92

Zullen ze voor de winter nog vruchten maken?
dinsdag 5 juli 2011 - 18:05
Borsalino

Borsalino

Vruchten maken wel, maar afrijpen is andere zaak.

Vorig jaar waren de eersten rijp toen ik begin september op reis was.

Meer dan de helft was al gestolen en opgevroten tegen ik terug was.
Als ik me niet vergis heb ik de laatste eind september begin oktober gegeten.

Dit jaar zeg ik niet meer dat ik op reis ben, en laat de dochter gaan plukken.

Was ook al mijn paprika's kwijt, zelfs de groene onrijpe, tomatenplanten kaal geplukt geen 1 pompoen ook meer, alles weg. Boontjes kaalgeplukt enz......................
dinsdag 5 juli 2011 - 18:14
RD92

RD92

ja vervelend je moet er constant bij blijven heb ik in de gate.
maar zodra me planten vruchten krijgen en moeten afrijpen zal het al winter zijn tegen die tijd?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/34/afbeelding015w.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 juli 2011 - 18:23
Borsalino

Borsalino

Effe nagekeken en gerekent, dat ze volgens hoe ze bij mij stonden je 2 maanden later bent.
Daar ik nog geen rijpe heb en wanneer deze zullen rijpen, er hangen er gemiddeld zo een 7 à 8 per plant, dus duurt het rijpen langer als er maar 2 of 3 zouden aanhangen, want alle meloenen moeten aandikken en dat duurt langer.
Neem nu dat het nog 1 maand zou duren voor ik rijpe heb dan zit jij in totaal 3 maanden later.

Dus waarschijnlijk bij mij rijpe op 5 augustus, wordt voor jou dus 5 november.
Nu heb jij beter weer nu, met warmere nachten, dus dat zou met een wilde gok midden oktober kunnen worden.

Ik zou er ook niet teveel vruchten aanlaten, anders heb je ze voor het Kerstmenu
dinsdag 5 juli 2011 - 18:43
RD92

RD92

haha keer wat anders dan kerst kransjes, bedankt voor het narekenen en info, heb ik ze nu goed gesnoeit? ik kijk er elke dag na net even water gegeven en 2 plantjes gaan al klimmen! en ik hoop dat het goed warm word want de warmte blijft in de tent hangen
dinsdag 5 juli 2011 - 18:52
Borsalino

Borsalino

Ja is oke, ziet er goed uit.
Mocht je geen werkzoemers hebben in je serre, dan handmatig bevruchten.
dinsdag 5 juli 2011 - 18:56
RD92

RD92

ik ben een jongen dus ik kan ze bevruchten
kan de plastic van me tent eraf vouwen en dan komen die zoemwerkers wel
dinsdag 5 juli 2011 - 19:07
Prinske

Prinske

Borsalino, welke soort is bij jouw het vruchtbaarst? En het lekkerste?

Heb een Allu Hobby serre, kleur zwart met veiligheidsglas.
dinsdag 5 juli 2011 - 19:58
Borsalino

Borsalino

Prinske dat moet ik in feite eens ga natellen, en de smaak van deze jaar geteelde weet ik dus nog niet.
Green Climbing is zeker de minst vruchtbaarste.
Er zijn bij sommigen een massa's vruchten, moet die nog aborteren, trop is trop.

Die van vorig jaar had ik door elkaar staan en wist het dus niet meer achteraf, die smaakten zo goed als zelfde.

Heb de prijs gevraagd bij Stappaerts.
dinsdag 5 juli 2011 - 20:18
Prinske

Prinske

Ik vrees dat het gedaan is met de plant. Geen nieuwe bloemen worden aangemaakt, bladeren beginnen te verkleuren.

Geven jullie extra bemesting? Zo ja, welke?
donderdag 7 juli 2011 - 07:08
RD92

RD92

Ik niet, heb gewoon stroo met potgrond gedaan
donderdag 7 juli 2011 - 15:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon