menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pruimenboom met gekrulde jonge blaadjes

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Hallo,

Vorige winter hebben we een pruimenboom geplant, en die sloeg goed aan. Alleen begonnen op een bepaald moment de jonge blaadjes te krullen, en groeiden ze niet verder. Er zit en zwarte afzetting in de gekrulde blaadjes.
Iemand enig idee wat dit is, en wat er aan te doen valt?

Alvast bedankt!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Fruit

maandag 20 juni 2011 - 16:08
cetinel

Cetinel

luizen...
bekijk de binnenkant van de omgekrulde blaadjes maar eens...
maandag 20 juni 2011 - 16:34
stoffelmans

Stoffelmans

Ik heb net even een foto proberen te nemen van de binnenkant. Niet echt duidelijk, maar blijkbaar wel wat hele kleine bijna doorzichtige beestjes.



Ook in verschillende gekrulde blaadjes oorwormen. Heeft dat er iets mee te maken?

Fruit

maandag 20 juni 2011 - 16:52
jdcoster

Jdcoster

Die oorwormen eten de bladluizen op. Er zullen er steeds meer komen. Veel biologische tuiniers hangen aan een koordje en tegen de stam aan, een omgekeerde bloempot met wat stro er in gestopt als schuil- en broedplaats voor oorwormen.
Op langere termijn zal die situatie zich normaliseren.
maandag 20 juni 2011 - 18:01
stoffelmans

Stoffelmans

Ah, da's goed om weten. Ik heb nog een insektenhotelletje waar wat te veel oorwormen in zitten ... ik zal die anders even verhuizen naar de pruimenboom!
maandag 20 juni 2011 - 18:12
renate67

Renate67

Hoe kan een insektenhotel nou TE VEEL oorwurmen hebben???
Heeft jouw hotel een afgepast aantal kamers per insektensoort of zo??
Renate
woensdag 22 juni 2011 - 21:04
stoffelmans

Stoffelmans

Nee, de oorwormen zijn wat rebels, en maken enkel gebruik van de gemeenschappelijke ruimten - waar ze met velen samenscholen - en bijna niet van de gastenkamers. De buisjes waar de gasten (of hun eitjes) horen in te zitten zijn bijna allemaal leeg, en het kastje zelf zit vol oorwormen. Die heb ik nu even richting pruimenboom en bladluizenfestijn geloodsd.
woensdag 22 juni 2011 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon