menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien enkel uitlopers geen aardbeien

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Vorig jaar Ostara aardbeien (=doordragend ras) planten in pot gekregen. Plantjes waren toen nog jonge plantjes. Vorig jaar wel kleine aardbeien eraan gekregen.

Dit jaar heb ik ze verplant in maart, naar een grotere houten bak van 2m² en de bloemetjes die er in april aanstonden heb ik verwijderd omdat ik op internet overal las dat ik best tot eind mei bloemetjes verwijderd zodat de planten kunnen aansterken en betere/grotere aardbeien produceren in de periode daarna.

Maar er zijn dit jaar nog geen aardbeien aangekomen. Er komen geen bloemen meer aan maar wel tallozer uitlopers. Maar die kan ik niet eten (Of ik eet ze toch niet zo graag).

Wat zou ik kunnen doen om ervoor te zorgen dat ik nog aardbeien krijg ipv uitlopers? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Bedankt alvast voor advies.
dinsdag 7 juni 2011 - 20:16
Borsalino

Borsalino

Ben je zeer zeker omdat je ze gekregen hebt wel doordragers zijn?
Je hebt vorig jaar er aardbeien aangehad, tot einde seizoen of enkel in mei-juni?
dinsdag 7 juni 2011 - 21:18
ErikL

ErikL

Ja, ben heel zeker aangezien ik vorig jaar het hele seizoen aardbeien heb gekregen. Wel enkel kleintjes, maar het waren ook nog maar kleine plantjes...
dinsdag 7 juni 2011 - 21:42
guy_fruit

Guy_fruit

Wat zou ik kunnen doen om ervoor te zorgen dat ik nog aardbeien krijg ipv uitlopers? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Mogelijke oorzaken:
- Uitlopers die niet verwijderd werden.
- Watergebrek --> te droge grond
- Voedseltekort.
- Te veel (kleine) vruchten aanwezig.

Verwijder de meeste uitlopers die je niet nodig hebt.
Verwijder eventueel de resterende (kleine) vruchten.
Geef een beetje meststoffen aan de planten of geef een vloeibare meststof met het water mee. Let op! aardbeiplanten zijn heel gevoelig voor teveel meststoffen en de wortels verbranden gemakkelijk!
Eén- of tweemaal per week voldoende water geven aan de planten. Maak ook af en toe de bladeren eens nat. (Spint aantasting voorkomen).

Guy

woensdag 8 juni 2011 - 07:49
ErikL

ErikL

Ze werden geplant in potgrond die, volgens de verpakking, goed is voor o.a. aardbeien. De grond werd ook nog eens bemest met meststof voor aardbeien (zo van die kleine korreltjes).

Uitlopers heb ik steeds al verwijderd.

Water: ze krijgen automatisch iedere ochtend en avond water via een druppelsysteem. Dus de grond is zeker niet te droog, maar misschien wel eerder te nat?

Er zijn geen vruchten aanwezig, dus teveel helemaal niet

Nog tips?
woensdag 8 juni 2011 - 07:53
DannyH

DannyH

Hier ook dit probleem met Ostara geen nieuwe bloempjes meer en op dezelfde plaats als verleden jaar toen wel veel vruchten.
Bij de buurman idem!!
woensdag 8 juni 2011 - 11:41
ErikL

ErikL

raar hé...
Zouden de ostara planten in de war zijn door het droge weer.
Zoveel uitlopers zouden ze toch pas na de zomer mogen maken, het lijkt wel alsof ze denken dat de zomer al voorbij is
woensdag 8 juni 2011 - 11:58
guy_fruit

Guy_fruit

Dan kan het vooral voedselgebrek zijn. (Tenzij je een traagwerkende meststof zoals bijv Osmocote hebt gebruikt).
Door te druppelen krijg je vooral op de druppelplaats veel wortelvorming. Die voedingsstoffen zijn dan na enkele weken weg.
Probeer bij enkele planten eens om wat extra voeding te geven om het verschil te zien.
Met het huidige weer kan je het water geven eens een dag overslagen.

Guy
woensdag 8 juni 2011 - 12:39
suzannephi15

Suzannephi15

Hier hetzelfde probleem prachtige planten meststof gegeven kalk gegeven maar geen bloemvorming of aardbeien wel uitlopers

Fruit

vrijdag 1 juli 2022 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon