menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom snoeien voor snoei-sukkel

cornelia

Cornelia

Hallo allemaal.
Ik wil mijn kersenboompje snoeien maar ik heb er nu zeker 50 artikeltjes en boekjes over gelezen en ik word er ietwat gek van. Ik snap het niet en durf het niet.
Maar oke' Ik ga hem snoeien (in theorie) en vraag of jullie me even stap voor stap willen volgen;

1; ik snoei als de kersen geplukt zijn.
2; ik laat de middenstam (de spil) met rust.
3; van de zijtakken knip ik de nieuwe loten die omhoog en omlaag wijzen ("rug" en
"buik" loten weg)
4; van de takken die zich aan het verlengen zijn knip ik de jonge loot ook af tot op de al houterige top.

Dus eigenlijk gewoon alles wat nieuw aangroeit wegknippen zodat de boom altijd hetzelfde formaat en "graamte" blijft houden, denk ik dan ?????

Wegknippen tot een naar buiten wijzend blad oog. Een klein oog is een bladknop waar straks een nieuwe tak uitgroeit en een dik oog een vruchtknop.
Maar of het bladoog nou naar binnen of naar buiten wijst maakt toch niet uit als ik die nieuwe loot toch weer afknip ??

Wat doe ik met een horizontale tak die nu zo lang is geworden dat hij bijna op de grond hangt (ik heb hem even gestut met wat stokken. Deze is niet langer aan het groeien nu (is dus een bruine, verhoute tak, met kersen er aan zonder verse loot aan het eind) Kan ik deze straks gewoon inkorten zodat hij niet topzwaar word en afbreekt ??

Takken die te verticaal groeien kan ik uit elkaar buigen met stokjes tussen de takken maar ik geloof dat als ik al het nieuwe hout wegknip ik daar geen last van heb. Takken staan redelijk horizontaal.

Als het nu klopt dat ik in feite gewoon alles wat vanaf nu nieuw groeit af kan knippen dan denk ik wel dat ik er uit kom. Maar dit is zeker te simpel geredeneerd?

Met rozen snoeien heb ik ook jarenlang problemen gehad maar dit heb ik nu onder de knie. Ik heb helaas wel mijn Clematissen van de week om zeep geholpen, denk ik. Ik hoop dus dat ik de Kersenboom nu eens in de vingers krijg.

Graag adies en hou in gedachte dat ik een snoei-sukkel ben.

Alvast bedankt.




dinsdag 31 mei 2011 - 11:04
Victor44

Victor44

Zo snoei ik mijn kersen vanaf de maand maart wanneer de botten beginnen te dikken tot september.
-Van de spil afblijven tot boom volgens u hoog genoeg is
-Op iedere etage waar ieder jaar op de spil de nieuwe zijtakken onstaan max.vier laten staan.Andere weg snoeien.(steilste)
Alle takken die op de spil staan en dikker zijn dan de helft van de spil,afzagen op stomp.Dit is zeker mistens 6x de diameter van deze zijtak of langer.Takken die te vertikaal staan uitbuigen met koordje en gewichtjes.
Tegenwoordig zijn er telers die gewoon de vertikale takken uitscheuren.Daar heb ik geen al te goede ondervindingen van,grote wonden(veel bateriekanker)
dinsdag 31 mei 2011 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon