menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloen Charentais maar geen kas

Ga naar meest recente reactie

DannyH

DannyH

Vandaag even binnen geweest bij Aveve en zag daar meloen plantjes staan, bij navraag bij iemand van het personeel bleek dat deze zonder probleem in volle grond mocht.
Thuis gekomen even informatie gezocht op internet en nu blijkt dat deze niet in volle grond kunnen bij ons ( ik heb dus geen kas).
Nu is dus mijn vraag, wat zijn de opties?

woensdag 11 mei 2011 - 19:10
Borsalino

Borsalino

Zet ze op een broeiveur.
woensdag 11 mei 2011 - 19:27
DannyH

DannyH

Waarschijnlijk zal dit de enige mogelijkheid zijn en hopen op een mooie zomer.
Het is natuurlijk altijd het proberen waard.
woensdag 11 mei 2011 - 19:28
DannyH

DannyH

Even broeiveur moeten opzoeken en dit is misschien een optie stro en paardemest.
woensdag 11 mei 2011 - 19:39
Borsalino

Borsalino

Kunt er nog altijd een tunneltje met plastiek overzetten.

Ik ga zo op een broeiveur mijne overschot meloenplantjes zetten, is zonde weg te smijten.
Gewoon kwestie van proef wat het wordt.
Gisteren na dichtgooien was de broeiveur 12°
Vanmorgen was de broeiveur 17°
Als dit morgen nog zo is gaan ze de grond in.
15° is minima grondtemperatuur
woensdag 11 mei 2011 - 21:10
DannyH

DannyH

Dank u voor de tips morgen eens zien waar ik aan mest kan komen.
woensdag 11 mei 2011 - 21:16
Claudia69

Claudia69

Ik ga het ook eens in volle grond proberen. Mijn schoonmoeder beweert bij hoog en bij laag dat haar vader die altijd buiten plantte en toch meloenen kreeg. Om haar een plezier te doen, heb ik er intussen een paar gezaaid maar nog niet uitgeplant. We zien wel wat ze geven ...
donderdag 12 mei 2011 - 00:09
Borsalino

Borsalino

Claudia, het kan lukken buiten, als je grond beschut is en bv tegen een warme muur. Misschien deed haar vader het ook op een broeiveur of wat dan ook.
Mijn buurvrouw heeft vorig jaar 3 meloenplantjes gewoon buiten gezet zonder iets van bescherming, ze had 2 meloenen, 1 eetbare en 1 is niet afgerijpt.

Ps, ik geloof nooit wat mijn schoonmoeder bij hoog en bij laag beweert hoor
donderdag 12 mei 2011 - 22:25
Borsalino

Borsalino

Vanmorgen was de grond op de broeiveur al 21°
Op 1 meter verder was het 13°

Morgen vliegen de meloenen op de broeiveur.
donderdag 12 mei 2011 - 22:27
greener

Greener

Broei opbouwen en wat plastic spannen zijn inderdaad de beste opties.
Of we moeten weer eens een uitblinker van een zomer hebben al la Spanje en het lukt ook.
En je hebt wel lef dat je advies in het tuincentrum durft te vragen

Sebas
zaterdag 14 mei 2011 - 09:17
DannyH

DannyH

Het plantje koste mij €0.45 dus op zich geen drama als het verkeerd loopt en daarom heb ik me niet te veel vragen gesteld bij de uitleg.
Gisteren had ik toevallig nog een gesprek met een doorwinterde tuinman en blijkbaar moest ik die broei ook hebben toegepast op mijn courgettes dus weten we dit nu ook voor volgend jaar.
zaterdag 14 mei 2011 - 10:13
Mandy

Mandy

Dat is niet zo gek want bovenop de composthoop doen deze planten, courgettes, aubergines en meloenen het toch ook heel erg goed.... bijna hetzelfde systeem..........
zaterdag 14 mei 2011 - 11:41
Borsalino

Borsalino

De broeiveur was van de week al gemaakt.
Vandaag er wat palen rond en koorden erover om er folie over te spannen, het stuk dat ik er voor had was vierkant, en kon er geen boogtunneltje voor maken, de pvc bogen zijn dan te klein en te zwak, dus met palen gewerkt.

Er een pe leiding met druppelaars in gelegd voor de waterhuishouding en 10 watermeloenplantjes in geplant die ik op overschot had, de andere staan of beter liggen in de grote serre.

Greener, het was precies of ik zat onder de folie bij de watermeloenplantjes in Spanje, costa del Jardin.

Benieuwd wat morgen de temperatuur is in de grond op de broeiveur.
zaterdag 14 mei 2011 - 18:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon