menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien lijken wel een succesverhaal dit jaar.

Ga naar meest recente reactie

Borsalino

Borsalino

De bloesems zijn zo te zien goed bevrucht en er hangen massaal groene aardbeien aan de planten.
Elvira de vroegste die hangt vol met trossen.
De Maxim die moeten nog tot monsters uitgroeien, maar het belooft, had aan deze soort niet zoveel vruchten verwacht.
De Ananas-Aardbeien zijn ook goed op weg, maar deze soort zal kleiner zijn dan de rest, maar dat wisten we al op voorhand.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 9 mei 2011 - 18:16
molleke32

Molleke32

hier doen ze het ook prachtig, weliswaar niet zo veel plantjes als bij u
maandag 9 mei 2011 - 18:49
Mandy

Mandy

De hele tuin overspannen met gaas??
maandag 9 mei 2011 - 19:52
Borsalino

Borsalino

Nee Mandy maar een stukske waar alles eetbaar voor de duiven staat.
11 meter op 25 meter 2.1 meter hoog met een deurke.
maandag 9 mei 2011 - 20:08
Mandy

Mandy

Handig
maandag 9 mei 2011 - 20:43
verbena46

Verbena46

Ben bijna een beetje jaloers op jouw prachtige lange rijen aardbeien.
Heb slechts (buiten) een 5 tal bloembakken vol staan en....sinds gister eet ik beschuit met mijn eigen geteelde dikke lekkere rode aardbeien. !!!!! heeerlijk zijn ze !

gr Verbena
maandag 9 mei 2011 - 20:44
Mandy

Mandy

Schitterend stuk land trouwens.....
maandag 9 mei 2011 - 20:45
Eve

Eve

Borsalino, die kooi ziet er erg goed uit! Het is ook precies wat wij nodig hebben. Wat houdt het gaas omhoog, een metalen draad? En hoe is de deur afgewerkt?

Gisteren op het nieuws: de grootste warenhuisketen hier in Engeland heeft de helft van de importen voor dit jaar afgezegd, want de oogst hier is 150% meer dan normaal en de vruchten zijn ook zoeter, allemaal dankzij het weer.
dinsdag 10 mei 2011 - 21:03
Mandy

Mandy

Hoe is het bij jou Eve, Nog wat aardbeitjes over???

Een geluk bij een ongeluk dan: veel en hopenlijk goedkoop aardbeien halen bij de super

alleen dit jaar, volgend jaar beter....
dinsdag 10 mei 2011 - 21:20
Borsalino

Borsalino

Eve die draad is gewone wasdraad & polypropyleen draad.

De deur is een oude draaideur met grendel van mijn oude kippen-konijnenren.
Alles staat op palen van 80 x 80 lengte 3 meter 90 cm in de grond geboord.
Van de winter met de sneeuw zijn er 3 gebroken onder het gewicht.
Had de sneeuw er op laten liggen, volgende keer deze eraf schudden.
dinsdag 10 mei 2011 - 21:28
Eve

Eve

Danku, Borsalino, nu weet ik wat ik mijn echtgenoot moet vertellen over die kooi die de duiven van ons fruit gaat houden. Ik had nog niet aan wasdraad gedacht

Mandy, er zijn de laatste dagen nog veel bloesems bij opengekomen, gelukkig! We zijn nog steeds veel kwijt, maar het is toch al minder dramatisch dan het eerst leek.
Als het nu nog gaat vriezen dan blijf ik erbij staan met een haardroger...

En, naar the wedding gekeken? Wij 'waren erbij' in de zin dat we tussen een miljoen anderen stonden - fab!

dinsdag 10 mei 2011 - 22:39
Metrop30

Metrop30

Geef een bladvoeding met meer kalium en je krijgt nog meer aardbijen
donderdag 12 mei 2011 - 19:04
Borsalino

Borsalino

Weer zo een broodje aap, kopen-kopen, geld uit je zakken schudden.
Aardbeiplanten leggen in de late herfst hun bloemtrossen aan, door bladvoeding ga je echt niet meer trossen krijgen, enkel geld dat je kwijt bent.

Mijn aardbeien krijgen echt mest genoeg en zeker kalium.
Heb de middelen de aarde te testen op wat erin zit van voedingsstoffen.

Stinkt hier naar reklame.
donderdag 12 mei 2011 - 22:10
Borsalino

Borsalino

De eerste Elvira's krijgen kleur.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 15 mei 2011 - 17:56
Borsalino

Borsalino

Oogst volop tussen de 3 en 6 kilo per dag.
Uitdelen is ook leuk.
vrijdag 27 mei 2011 - 19:10
Mandy

Mandy

Wat veel en ze zijn overheerlijk zeker he.....

die ik pluk elke dag ruiken zzzzzo lekker en zijn helemaal roze/rood van binnen- nix geen wit zoals die uit de winkel en ze zijn zoet.....mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
vrijdag 27 mei 2011 - 20:28
Borsalino

Borsalino

Ze zijn niet te vreten, zo slecht zijn ze

Nu heb ik Elvira's die zijn lekkerder dan de Kornoa's en Tago's die ik vorig jaar had.

Wat me opviel tussen de Maxim's die maar pas beginnen te rijpen was er een plant met een hoop rijpe aardbeien, een ander ras dus, deze waren vuurrood vast en sappig, doch een watersmaak, spijtig dat ik niet weet welk ras dit is.
vrijdag 27 mei 2011 - 21:56
Borsalino

Borsalino

Vandaag maar liefst 9.5 kilo Elvira's geplukt.

En de Maxim's dat belooft, denk daarvan morgen te oogsten.
maandag 30 mei 2011 - 16:31
Borsalino

Borsalino

Vandaag 3.8 kg Maxim's geoogst.
De zwaartse woog maar liefst net 130 gram.

Mogen morgen de kleinkindjes meenemen naar de kleuterschool.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 31 mei 2011 - 16:34
Eve

Eve

Hoeveel planten hebt ge? En hoeveel jaar moet ge wachten vooralleer weer aardbeien te planten waar er vroeger al geweest zijn?

We zijn van plan om onze aardbeiencollectie uit te breiden om uiteindelijk 6 of 8 rijen van 10m te hebben. Lekker!
dinsdag 31 mei 2011 - 20:55
Borsalino

Borsalino

Vollegronds staan er 5 bedden met dubbele rij 65 planten, rijlengte is 10 meter.
Dus totaal van 325.
In de serre stonden er nog 60 planten in potten.
Dan is er nog de Mrak in de ton, dat zijn er 70.

ik zet ze pas na 4 jaar weer terug als het niet anders kan.
Maar volgend jaar of jaar erop moeten we verhuizen naar de weide naast ons, dan pak ik het anders aan zodat de wisselteelt iets makkelijker is.

Ze komen nu teveel samen, moet gespreider volgend jaar.
dinsdag 31 mei 2011 - 21:08
Eve

Eve

Ongeveer 450 planten... oooo, wat ben ik jaloers
dinsdag 31 mei 2011 - 22:00
an

An

dat ziet er goed uit mag wel meer planten volgend jaar want met zijn zessen hier 1 boterham per persoon en op zijn mijn aardbeien ik heb 15 plantjes die het super goed doen.
heb trouwens gelijk een vraagje ik heb er uitlopers aan hangen moet ik die nu al afleggen in een potje met aarde?(om nieuwe te kweken voor volgend jaar

[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is 1 van mij 3 bakken volgend jaar komt er zeker een vierde bij
woensdag 1 juni 2011 - 08:34
hancart

Hancart

hey schitterend al die aarbeien, ik heb er ook een pak staan maar sinds kort komen er geen nieuwe bloemen meer aan is dat normaal? Of is het door de droogte ik probeer af en toe wat water te geven... Voordien had ik dagelijks 1kg250 lekkere verse aardbeien... laten jullie iets weten wat te doen?Dankje
donderdag 2 juni 2011 - 12:09
Rita1960

Rita1960

Hancart,

je hebt juni dragers en doordragers..

juni dragers bloeien eenmaal en doordragers... tja, de naam zegt het al..

en zijn jullie maar blij met de aardbeien die je eraf haalt..

het is hier zo droog geweest dat de jonge vruchten zijn verdroogd... ondanks veel water gieten,... tot nu toe bedroeg de opbrengst hier van zo'n 160 planten ( 1 en 2 jarig............... 0,5 kg.. )

that's live

geniet van jullie aardbeien, volgend jaar hier ook beter

groetjes,

Rita
vrijdag 3 juni 2011 - 21:27
Mandy

Mandy

Dat is geen goede opbrengst, Rita.... treurig....

Hier is alles nog vochtig genoeg.... veel aardbeien.....
vrijdag 3 juni 2011 - 21:33
Rita1960

Rita1960

kun je wel zeggen,.. treurig.. maar ja.. mss dat het staks nog weer iets meevalt.. als die regen tenminste komt die Piet P. heeft voorspeld.. maar een topjaar / goed jaar zal het niet worden

vrijdag 3 juni 2011 - 21:42
Borsalino

Borsalino

Rita dan heb je toch geen water genoeg gegeven, hier bij ons zie je ook bij de andere verdorde en verdroogde aarbeiplanten.

Ik heb veel water gegeven en goede oogst.
De 120 1ste jaars Elvira's hebben tot vandaaag net geen 50 kilo gegeven, en morgen weeral plukken.
vrijdag 3 juni 2011 - 21:43
Mandy

Mandy

Dat is niet mis: 120:50 mooi resultaat.......
zaterdag 4 juni 2011 - 00:34
Borsalino

Borsalino

50:120
zaterdag 4 juni 2011 - 07:08
Rita1960

Rita1960

Ze zullen ongetwijfeld te weinig water hebben gehad.. maar ze leven nog. .

Ik heb daar geen sproeiinstalatie, moet alles met gieters bewateren en dan gaan toch mijn groenten voor.. en die staan er goed bij

zaterdag 4 juni 2011 - 08:10
Mandy

Mandy

Time is limited

en je spierpijn in je armen van het sjouwen met de gieter ook....
zaterdag 4 juni 2011 - 09:03
Mandy

Mandy

De kleutertjes vonden die bakjes met aardbeien zeker wel iets geweldigs?????

Heel wat lekkerder dan dat eeuwige snoep........

Leuk idee
zaterdag 4 juni 2011 - 09:28
an

An

heb hier ook regelmatig met de tuinslang water geven anders stonden ze hier ook droog,heb zeker 3 keer perweek als het niet meer is met de tuinslang per week gelopen,mijn pruimen begonnen zelfs intedrogen en toen ben ik flink water gaan geven en nu doet alles het prima,
heb dit jaar voor het eerst een beetje aardbeien,

moet ik de uitlopers als in potjes doen met aarde (weet hoe het moet)
maar zit altijd met de tijd wanneer.
zaterdag 4 juni 2011 - 11:31
Rita1960

Rita1960

@ Mandy,
't is niet de spierpijn maar het feit dat je armen zoveeeeel langer worden van het sjouwen

@An,

als er al mooie "plantjes" aan zitten kun je ze nu al oppotten.. maar nog niet lossnijden van de moederplant

groetjes,

Rita
zaterdag 4 juni 2011 - 20:58
Borsalino

Borsalino

Daar is een truukje voor, je laat enkel de 1ste stek aan elke uitloper zitten, alle kracht gaat dan naar deze stek.
Als deze een goede wortelkont heeft snij je die los en pot je op.
Zet deze in een bak samen met de anderen en goed water geven, er een melkwitte folie erover, dagelijks controleren dat ze vochtig genoeg staan.
En na 2 weken zijn de potjes doorworteld.
zaterdag 4 juni 2011 - 21:58
Rita1960

Rita1960

Ik pot ze direct op - ook de 1e stek van de uitloper- de rest verwijder ik. Maakt niet uit of er al een "kont" aanzit. Ik fixceer ze met een gebogen stukje ijzerdraad...
en als de wortels onder uit de pot komen maak ik ze los van de moederplant..
kost mss wel energie van de moederplant maar die gaat er toch uit na de oogst..




zaterdag 4 juni 2011 - 22:05
Mandy

Mandy

Doe ik ook, alleen de eerste stek gebruiken en aan de moederplant laten zitten, wel in een potje met een clipje in de grond........
zaterdag 4 juni 2011 - 22:10
an

An

ik wacht op een beetje plantje zet die in een potje met aarde laat hem aan de moederplant vast zitten totdat ie groeit en dan knip ik hem los zelfde als mandy maar alleen dan apart in een potje aarde
zondag 5 juni 2011 - 15:17
Mandy

Mandy

Dan doen we dus hetzelfde An


zondag 5 juni 2011 - 17:07
an

An

zo heb ik het geleerd, zit alleen met wanneer mag het want sommige doen het pas in augustus
zondag 5 juni 2011 - 19:47
Rita1960

Rita1960

nee An, dan heb je het verkeerd begrepen..

in augustus zetten we de jonge plantjes die je hebt opgepot in de volle grond.

zondag 5 juni 2011 - 19:49
an

An

zie je wel dan haal ik het door elkaar,
mijn zwager kwam een jaar of 7 in aug met jonge plantjes dan heb ik dat ver ward met elkaar,
toen had ik een bed van aardbeien en toen had ik iets van 6 kilo.
daarna nooit meer,
oke dan weet ik genoeg
bedankt Rita dat was het dus haalde het door elkaar,
zondag 5 juni 2011 - 20:03
Paulien

Paulien

Ben vorige week bij Het Proefcentrum voor Kleinfruit Pamel in Roosdaal geweest. Zij zeggen dat het onzin is alleen de eerste stek te gebruiken om op te potten, de tweede, derde, ja zelfs vierde of vijfde stek is net zo goed als je veel aardbeiplanten wilt hebben. Anders is het voor hen niet lonend.
Wat ik doe is in het begin van het seizoen de uitlopers verwijderen om zo meer vruchten te hebben en op het laatst enkele te laten zitten die zoveel mogelijk nieuwe planten mogen maken... Doordragers of junidragers, de hoofdopbrenst van beide soorten valt toch in mei/juni is mijn ondervinding.

Vriendelijke groeten,
Paulien
woensdag 8 juni 2011 - 12:11
Borsalino

Borsalino

Paulien natuurlijk dat ge de volgende stekken ook kunt gebruiken, heb ik zelfs nooit beweert.
Maar gebruik enkel de eerste stek, omdat ik toch genoeg uitlopers heb, en deze een voorsprong heeft.
Voor een prof teler is het natuurlijk niet lonend voor hen, daar telt alles, maar die hebben dan ook van A, A+ en wachtbedplant te verkopen.

Dan gebruik ik liever de eerste stek en heb kans op een dikkere plant tegen die in het najaar meer bloemtrossen aanlegt.
vrijdag 10 juni 2011 - 18:07
Borsalino

Borsalino

Het plukseizoen voor de Elvira zit er bijna op.

Resultaat van 1ste jaars planten 0.6 kg per plant.

Dan zijn de aardbeitjes die ik en andere plukkers ter plaatse naar het mondje zijn gestoken nog niet eens meegerekend.

En ook zijn er heel wat trossen die in de gangpaden lagen platgetrapt, zonde in feite.

Er hangen er nog aan, maar dat gaat geen 10 kilo meer zijn, en denk ze niet meer te plukken, maar ze ter plaatse te verorberen.
vrijdag 10 juni 2011 - 18:10
Hilde1741

Hilde1741

Ik kocht dit jaar 6 plantjes en verkreeg maar een paar aardbeitjes, maar ineens begonnen de planten allemaal heel sterke uitlopers aan te maken. Die ben ik beginnen oppotten en heb nu al 7 nieuwe plantjes ! En intussentijd blijven de originele planten ook nog eens voor veel bloemen en dus veel aardbeien op komst zorgen ! Super !

Fruit

zondag 12 juni 2011 - 23:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon