menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete aardbeien-rassen

Ga naar meest recente reactie

Knijntje

Knijntje

Volgend jaar (dit jaar zal ik wel te laat zijn) zou ik graag goeie zoete aardbeien willen telen. Twee dingen vind ik leuk; het moet zo weinig mogelijk kosten en de aardbeien moeten erg zoet zijn (net zo zoet als ikzelf, lol).

Ik heb geen enkele ervaring met aardbeien. Welke rassen zijn lekker zoet? Ik zoek een doordrager en een junidrager. Het kan zaaien worden of het kan zijn dat ik bijv. plantjes (een doordrager een een juni-drager) koop en die stek zodat ik volgend jaar genoeg heb. Wanneer kan ik het best zaaien? Of wanneer plantjes kopen om te stekken? Welke rassen? Ik ben benieuwd.
woensdag 27 april 2011 - 23:17
molleke32

Molleke32

wij hebben als doordrager ostara (lekker zoet) en de elsanta hebben wij ook maar dat weet ik eigenlijk niet of dat een doordrager is
donderdag 28 april 2011 - 08:04
daggie01

Daggie01

je kan beter kopen denk ik
ik heb 2 maanden geleden wat aardbeien gezaaid ,
maar dit jaar zeker geen aardbeien ervan
ik vind het een lastig plantje om te zaaien
donderdag 28 april 2011 - 08:26
molleke32

Molleke32

die stonden hier toen we het huis kochten , vorig jaar hadden we heel veel vruchten, nu hangen er ook al een massa bloempjes aan
donderdag 28 april 2011 - 08:35
DannyH

DannyH

Ostara is een doordrager die vruchten draagt tot aan de eerste vorst.
Elsanta is een juni-juli drager en normaal zeer productief.

Aardbei plantjes houden er na 3 jaar meestal mee op maar je kan nieuwe jonge plantjes verkrijgen via de uitlopers (de lange stengels die aan de plant verschijnen).
donderdag 28 april 2011 - 09:10
an

An

ostara is mijn plant niet ,ik vind er te weinig aardbeien aan komen ,
zeker voor een gezin ik heb meer aan een juni drager in eens veel zodat iedereen een broodje vol heeft i.p.v een paar rood en dan weer niks,
Het is wel leuk om hem er bij voor mij maar niet als productie aardbei zodat 6 man een broodje aardbeien heeft daar hebben wij dan niks aan en dan is de juni drager beter,voor mij


donderdag 28 april 2011 - 12:24
snarfie

Snarfie

hoi allemaal,

ik ben nieuw hier maar heb wel een paar tips.

1: kijk hoe groot de planten zijn(hoe groter de plant, hoe groter de aardbij).
2: er is ook een soort met roze bloemen die het HELE JAAR DOOR bloemen krijgt en hele zoete aardbijen heeft. Hij geeft alleen geen aardbijen in de winter

bij mij worden ze wel 5 jaar!!! (ik heb ze pas vijf jaar)
donderdag 28 april 2011 - 12:36
Knijntje

Knijntje

Ik heb gelezen dat in julli/augustus altijd plantjes worden verkocht en dat je die dan kunt uitplanten voor het jaar daarop? Kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb. Momenteel zie ik ook dat ze verkocht worden.

Ik wil een plant verknippen tot stekjes. Wat zou dan een goede tijd zijn om plantjes te kopen?

Kun je ook plantjes bestellen via internet? En zo ja, is dat aan te bevelen? Komen ze heelhuids aan? Dan heb ik tenminste keuze uit soortjes. Anders houd het gauw op. Dan wordt het een ritje naar het tuincentrum.

Ostara klikt goed btw.
Is die Elsanta erg productief bij jullie Molleke?
donderdag 28 april 2011 - 13:11
snarfie

Snarfie

NIET OP INTERNET BESTELLEN!!
want dan krijg je van die kleine flutplantjes opgestuurd.
donderdag 28 april 2011 - 15:58
snarfie

Snarfie

zet ze niet op kleigrond maar op potgrond met extra zand of stekgrond
donderdag 28 april 2011 - 16:01
Borsalino

Borsalino

@Snarfie, niet alle internet aardbeiverkopers over dezelfde kam scheren hoor, tis wat je betaald voor de plant wat je krijgt!

Er is A en A+ en wachtbedplanten, deze verschillen in groote en prijs natuurlijk.
Dit zijn koelcelplanten, kunnen nu nog steeds geplant worden.
Neem je wachtbedplanten dan heb je dit jaar nog een reuze opbrengst.

Ik koop mijn aardbeiplanten bij Kweduivenvoorden http://www.kweduivenvoorden.nl/modules/content/index.php?id=21

Deze worden ook verstuurd.
donderdag 28 april 2011 - 20:08
Prinske

Prinske

Is waar, heb het zelf meegemaakt. Je bestelt plantgoed en je krijg klein grut.

Maar met een beetje geduld en TLC worden deze ook groot hoor. Er staan zelfs al een paar bloemetjes in.
donderdag 28 april 2011 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon