menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber

Ga naar meest recente reactie

lywi

Lywi

Onze rabarber is al aan het bloemen, mag ik de bloem er uit snijden?
Het is van verleden jaar een nieuwe plant en er staan niet veel stokken aan.
Bedankt.Lywi
zondag 17 april 2011 - 21:40
cetinel

Cetinel

de mijne maakt ook bloemstengels aan...heeft wel redelijk wat takken,ik pluk de stengels eigenlijk al bij het uitkomen af(je kunt zien wat er steel en wat er bloem gaat worden)
zondag 17 april 2011 - 22:25
Mandy

Mandy

Hier nog helemaal geen bloemstengels.. De rabarber wordt alleen maar steeds hoger en hoger en dikker........
zondag 17 april 2011 - 23:15
zourky

Zourky

De bloem in rabarber dus de zaadsteel doe ik weg omdat de sappen die daar naar toe gaan beter kunnen dienen voor rabarber zelf.
maandag 18 april 2011 - 07:35
Mandy

Mandy

Bij mij zijn meestal al de rabarberstengels al opgegeten voordat er de bloem aankomt en die is ook nu (gelukkig) nog niet in zicht.....
maandag 18 april 2011 - 09:14
alloo

Alloo

Iemand een idee hoe het komt, dat de ene plant bloeit de andere niet ,ik heb er ook al wat bloemstengels uitgetrokken , en mijn gebuur heeft er geen last van, lig dit aan het mest ,ras ???????

groetjes Fons
maandag 18 april 2011 - 22:07
Mandy

Mandy

Als je het ras "GOLIATH" hebt dan kun je bloemen verwachten...... anders niet , dacht ik.........???????
maandag 18 april 2011 - 22:11
bd

Bd

onze rabarber begint ook te bloeien, zoals ieder jaar, maar heeft dat niet met de soort grond te maken
dinsdag 19 april 2011 - 04:24
Mandy

Mandy

Wat heb je voor grond???

Ik heb zandgrond ( Belgisch Limburg/ Kempen)
dinsdag 19 april 2011 - 08:54
Fons

Fons

Aangekochte rabarber planten zijn meestal afkomstig uit zaad van rabarber die gemakkelijk bloeit met als gevolg dat deze plantjes ook gemakkelijk tot bloei komen, persoonlijk heb ik al verscheidene malen zo´n planten aangekocht en zelf gezaait met het gekende gevolg overvloedige bloei ten nadele van de stengels, zelfs overvloedig bewateren geeft geen oplossing.
Om een niet bloeiende plant te bekomen kan men best bij een buur of kennis een stuk wortelkluit met een paar neuzen halen van rabarber die niet of bijna niet in bloei komt.
Fons.

dinsdag 19 april 2011 - 21:06
bd

Bd

onze rabarber komt nog van bij m'n ouderlijke thuis,
dus is het ook n soort jeugdsentiment,
die rabarber die bloeit neemt ik er dan maar bij
woensdag 20 april 2011 - 14:17
Mandy

Mandy

Nog heel eventjes en dan gaan de eerste stengels eraf......mmmmmmm dat wordt een appel/rhubarb crumble.........mmmmmmmmm..... zondag???? met Pasen? Ja, dat is een goede dag ervoor.....
woensdag 20 april 2011 - 16:58
lywi

Lywi

Allemaal bedankt voor de uitleg.Ja wij zitten op heel droge grond,en hebben hem
regelmatig water gegeven, ik denk de soort!!!!!
We zullen van iemand wel een stuk vragen voor volgend jaar.

Groetjes en aan iedereen een VROLIJK PAASFEEST!

Lywi
woensdag 20 april 2011 - 22:16
Mandy

Mandy

Jij ook, fijne dagen met veel zon en veel gezelligheid
woensdag 20 april 2011 - 22:28
bd

Bd

aan iedereen een fijn paasweekend met veel zon en veel chocolade
en natuurlijk heel lekkere rabarber, rauw lust ik die ook heel graag
donderdag 21 april 2011 - 04:00
inderal

Inderal

Onze rabarberplanten zijn er ook die afkomstig zijn uit de tuin van mijn oma en de planten zijn zeer productief. Ik heb vorige week al 'stokken' moeten verwijderen.
zondag 24 april 2011 - 10:12
tally79

Tally79

Wat kun je allemaal met rabarber?
ik heb er 2 in mijn moestuin staan (volkstuincomplex)
die zijn van de vorige huurder daar maar ik mocht ze hebben
nu heb ik nog nooit rabarber gehad en weet ook niet echt wat ik ermee kan
zondag 24 april 2011 - 12:34
cetinel

Cetinel

opeten
zondag 24 april 2011 - 13:41
cetinel

Cetinel



moes,confituur,taart en voor de liefhebbers ook gewoon rauw....
zondag 24 april 2011 - 13:42
tally79

Tally79

duh.... opeten dat ik daar niet aan gedacht heb:P
haha
is dat niet heel zuur?
maar jam kan ook toch samen met aardbeien ofzo
zondag 24 april 2011 - 14:13
inderal

Inderal

Je kan rabarber puur gebruiken voor confituur maar het is ook lekker als je confituur maakt van de helft rabarber, andere helft aardbei. Rabarbermoes puur of in combinatie met appels. Mijn nichtje vindt de combinatie rabarber abrikozenmoes heel lekker. Rabarber is inderdaad zuur maar je kan er altijd wat suiker bijdoen (of zoetstof)
zondag 24 april 2011 - 19:46
bd

Bd

bij me thuis, nam ik gewoon een stok van die rabarberplant en at ze rauw, nu ook maar k was ze meestal, als kind vond ik dat blijkbaar niet nodig
je kan er lekkere moes van maken en confituur is ook heel lekker,
maar taart is blijkbaar ook mogelijk
nog n fijne paasavond
zondag 24 april 2011 - 19:54
cetinel

Cetinel

favoriet hier is rabarbercrumble met een dot room...
zondag 24 april 2011 - 21:10
Mandy

Mandy

Rhubarb crumble is het allerlekkerste, maar jam gemengd met ander fruit is ook heerlijk en moed natuurlijk.........
zondag 24 april 2011 - 22:23
Mandy

Mandy

Verder is rabarber- grapefruit jam heel erg lekker en varkenskarbonade met gekarmeliseerde rabarber smaakt heel goed......
zondag 24 april 2011 - 22:27
Claudia69

Claudia69

Hier hebben ze graag confituur van rabarber met de helft abrikozen (iets minder zoet dan pure abrikozenconfituur) of aardbei, of rabarberconfituur met 1 rijpe banaan per kilo rabarber, en ik maak er ook wel rabarbergelei van, die heel lekker is om banaantaart mee af te dekken.
zondag 24 april 2011 - 22:42
renate67

Renate67

rabarbercompote:
stengels gewassen en in stukjes van 3-4cm snijden met wat suiker en bodempje water op laag vuur zachtjes koken (10-15min denk ik)tot rabarber zacht is als je dan roert vallen stukjes uit elkaar, half warm of koud eten.
Als te zuur is uitgevallen kun je er nog wat suiker doorroeren.
Als groente, bijgerecht of toetje.
renate
zondag 24 april 2011 - 22:56
bd

Bd

er wel aan denken om niet teveel water bij te voegen max 1 dl, of anders smaakt die te waterachtig, nog n fijne paasmaandag alvast
maandag 25 april 2011 - 10:54
inderal

Inderal

@renate, ik doe de gewassen en in stukjes gesneden rabarber gewoon in een afgedekte kom in de microgolfoven en voeg er totaal geen water aan toe. Na een 10 tal minuutjes in de microgolfoven is de rabarber klaar en 't voordeel van klaarmaken in de microgolfoven is dat de rabarbermoes niet kan aanbranden. Je moet zelfs niet tussendoor roeren. Zo maak ik ook altijd appelmoes klaar....
maandag 25 april 2011 - 13:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon