menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoogstam Fruitbomen

Kezzemil

Kezzemil

Ik heb in mijn tuin enkele hoogstammige fruitbomen staan en wat bessenstruiken ed.
De vorige jaren had ik hier telkens wel wat oogst van maar, niet echt overdonderend.
Ik heb nooit producten ofzo gebruikt.
Dit jaar overweeg ik om dat wel te doen, wel met 100% biologische producten. Maar, ik heb echter totaal geen idee wat en hoe en wanneer of hoeveel ...
Kunt iemand mij hierin adviseren ?

Het gaat hier over een notelaar, kerselaar, kleine pruimpjes, oude pereboom en 2 appelaars.
Verder staan er ook nog 3 druivelaars, een bosbes, een honingbes en enkele hazelaars (hazelnoten).
De druivelaars staan apart, de rest staat in het kippenhok.
Wat doe ik het best ?
Ook rekening houdend met de kippen en ganzen die daar lopen.
Ik kan die wel enkele dagen vantussen de bomen houden maar ook niet langer
alvast bedankt voor de hulp
donderdag 10 maart 2011 - 17:14
Chef

Chef

Kunt u specifieker zijn over de reden waarom u bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken? Ieder probleem heeft namelijk een eigen oplossing. Met andere woorden: wat is precies het probleem dat u wilt bestrijden?
Hoe oud zijn de bomen? Worden de bomen correct gesnoeid? Hebben de bomen ziekteverschijnselen? Hoe is de bestuiving?
vrijdag 11 maart 2011 - 23:28
Kezzemil

Kezzemil

Beste,
1 van de bomen (de perenboom) is ouder dan ikzelf en ik ben er 39.
De andere zijn relatief jong ( 5 @ 6 ) jaar.
Wat betreft je andere vragen, moest ik daar het antwoord op weten, dan kwam ik waarschijnlijk niet hier terecht.

Ik ben gewoon een amateur die een beetje meer en betere oogst wil van zijn bomen.
Op gebied van tuinieren mag je mij gerust een analfabeet noemen.

Bij de druivelaars heb ik denk ik last van meeldauw.
Sommige bomen hebben, als ik mij goed herinner harde bollen op sommige bladeren.

Zijn er geen algemene middelen die kunnen ingezet worden ?
zaterdag 12 maart 2011 - 09:10
Polplastron

Polplastron

Als u ziek bent, geeft uw dokter u dan ook een algemeen middel? Ik dacht het niet!

Meeldauw komt voor bij planten die op een foutieve standplaats staan: waarschijnlijk staat die druivelaar op een warme plek met weinig luchtverplaatsing of is de druif niet luchtig genoeg gesnoeid. Eventueel kan u hier iets aan doen. Een gift patentkali wil ook wel eens helpen om de celstructuur te verbeteren en ik geloof dat hiervoor ook wel eens spuitzwavel gebruikt wordt. Meeldauw verzwakt echter een plant meestal niet zo erg. Overigens zijn er ook rassen die meer of minder meeldauwgevoelig zijn.

Harde bollen op de bladeren zou kunnen wijzen op gallen: die doen echter op geen enkele manier schade aan de boom zelf.

Meer bestrijding levert niet persé meer vruchten op. Gezonde planten zijn planten van een goed ras die op een juiste standplaats staan en juist bemest worden. Overigens kan het gebrek aan vruchten ook wijzen op gebrek aan bestuiving. Als er in de buurt geen boom staat die jouw boom bevrucht dan zullen er ook maar weinig vruchten zijn. Het kan ook zijn dat er te weinig bestuivende insecten in de buurt zijn; deze kan u aantrekken door meer nectarrijke en stuifmeelrijke bloemen in de tuin te zetten.

Ik geef u volgende tip: maak dit jaar eens foto's van de aangetaste bomen en bladeren, zet die op dit forum en ... u zal er versteld van staan hoeveel experts u goede raad zullen geven.

Groeten,

Pol
zondag 13 maart 2011 - 14:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon