menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonagold appelboompje

Ga naar meest recente reactie

dendrodan

Dendrodan

Nu stond er in het A*** krantje dat je zaterdag fruit boompjes aan 3.95 euro kan kopen. Aangezien mijn vrouw een appelboompje wil op het terras in pot. Wilde ik mij daar 1 van aanschaffen, maar is jonagold zelf bestuiver of niet want dat vond ik niet in Guy zijn boek.
Zoniet mag ik dan 2 jonagolden nemen of moet ik een anere eetappel nemen
donderdag 24 februari 2011 - 13:19
an

An

pas op dan dat het geen hoogstam is
en wie is A***
donderdag 24 februari 2011 - 14:25
cetinel

Cetinel

aldi,en de bookes zijn laagstammen hoor,maar niet geschikt voor in pot dus....
donderdag 24 februari 2011 - 16:40
guy_fruit

Guy_fruit

Dendrodan,
Die boompjes zijn niet zo geschikt om in pot te kweken!

Fruitsoorten die het supergoed doen in potten of kuipen:
- vijgen
- herfstframbozen
- Kiwibes 'Issai'
- Taybessen/tayberry
Meer info:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/04/fruit-kweken-op-het-terras.html

Indien je toch die Jonagold aanschaft dan moet er nog een tweede en derde appelras bij gezet worden. Jonagold heeft slecht stuifmeel en kan geen ander appelras bestuiven.

Guy
donderdag 24 februari 2011 - 18:51
dendrodan

Dendrodan

oke,
zo kan ik misschien vanachter een elstar zetten en zij van voor haar jonagold.
Die elstar zal wel en laagstam moeten zijn en eventuel een leiboompje
donderdag 24 februari 2011 - 19:04
Chef

Chef

Ieder ziijn smaak maar ik zou die Jonagold bij de Aldi mooi laten staan en in plaats daarvan de Opal pruim bij de Aldi kopen. De Jonagold is nogal schurft- en kankergevoelig. Een nogal moeilijk ras dus voor de hobbyteler. De Jonagoldappels die u zelf gaat kweken zullen dan ook veel minder mooi zijn dan de Jonagoldappels die in de winkel praktisch heel het jaar door te koop zijn voor een spotprijs.

De Opal daarentegen is een zelfbestuivend pruimenras dat niet veeleisend is. Deze boom zal u belonen met lekkere vroegrijpende pruimen die lekkerder zijn dan de exemplaren die in de winkel liggen. Dat komt omdat de pruimen in de winkel minder rijp zijn als ze geplukt worden. Bovendien is Opal een gezond ras dat niet ziektegevoelig is dus veel makkelijker om te kweken voor de hobbyteler. Uitdunnen van de vruchten is wel gewenst.
donderdag 24 februari 2011 - 23:01
renate67

Renate67

Ik ken iemand die jarenlang een appelboompje in een melkbus heeft gehad op het balkon.
Renate
vrijdag 25 februari 2011 - 01:00
cetinel

Cetinel

dat kan,mischien was het een ballerina boompje...het gaat erom dat deze die inde aldi komen niet geschikt zijn,dat wil niet zeggen dat er speciale bestaan waarbij het wel kan....
vrijdag 25 februari 2011 - 07:57
annemiek123

Annemiek123

Mijn jonagold staat ook in een pot, doet het fantastisch goed moet ik zeggen, en het was ook zon goedkoop boompje van de praxis ofzo. Al 2 jaar heb ik zo'n 15 appels eraan, en dat is voor mij voldoende.
vrijdag 25 februari 2011 - 19:58
an

An

wat voor soort boompje was dat ,was het een mini boompje ?
hoe groot is ie nu bij jou en hoe groot was ie dat je hem kocht,
gr an
vrijdag 25 februari 2011 - 23:00
renate67

Renate67

het boompje uit de melkbus waar ik het over had was 35 jaar geleden. Ik denk niet dat er toen ballerina boompes en zo bestonden, toen ze na jaren een huis met tuin kregen hebben ze hem in de tuin geplant en is toen uitgegroeid tot echt een hele grote appelboom.
Ik denk dat de beperkte ruimte hem in de eerste jaren klein gehouden hebben.
Renate
zaterdag 26 februari 2011 - 18:14
annemiek123

Annemiek123

nee, mijn boompje is niet echt een miniboompje, denk een laagstammetje en misschien idd niet zo geschikt voor in pot, maar heb het toch gedaan. Hij is nu 1,5 meter ofzo, en in die 2 jaar heb ik hem 20cm laten groeien denk ik, rest snoei ik mooi kort...
zijn inmiddels toch wel een paar kilo appels afgekomen.
zaterdag 26 februari 2011 - 19:34
annemiek123

Annemiek123

@ dendrodan: de opal pruim en de conferance peer zijn wel zelfbestuivend, die hebben ze ook in het assortiment zag ik, misschien een betere keuze dan.
zaterdag 26 februari 2011 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon