menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trosbes op stam

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

graag zou ik van een trosbes(witte parel) een stamboompje kweken.
lijkt me wel mooi en handiger om te plukken.
kan ik hiervoor gewoon de takken tot op een bepaalde hoogte verwijderen zodat ik een kale stam overhou en dan laten vertakken op de juiste hoogte of moet er nog wat anders gebeuren?
hoelang doe je erover(jaar) om dan een mooi boompje te krijgen?
zijn er forummers die dat al gedaan hebben?
en kun je hetzelfde doen met stekelbessen?? heb een paar stekjes die ik zo wil opkweken omdat bukken voor mij nogal een probleem is en onkruidverwijdering onder een (soms stekelige) bessenstruik nogal lastig is...(manueel wieden)
ik heb een paar kleine struikjes met een paar takken(vorig jaar geplantkan ik best daarmee beginnen of is het beter een stek zonder zijtakken zo op te kweken?
zondag 20 februari 2011 - 22:50
an

An

Hoi centinel volgens mij moet het kunnen,door op binden of zo ,wil ook wel wat meningen horen op jou vraag lijkt me erg leuk en mooi staan,ben benieuwd want dan ga ik dat ook proberen heb toevallig een stek staan en een witte aalbes dus lijkt me wel erg leuk om uit te proberen
gr an
zondag 20 februari 2011 - 22:58
cetinel

Cetinel

ja zal wel kunnen want heb al rode bessen op een stammetje gezien,maar ik wou dus weten of mijn idee van alles weg te snoeien tot op de gewenste hoogte wel juist was(leek me dan weer te simpel) mischien moet je wat speciaals doen om een mooie kruin te krijgen?
in ieder geval wel het proberen waard denk ik,keb een paar stekjes van de rode ook,wie weet probeer ik het daarbij ook,dankan ik er eventueel in de kippenren ook planten,kunnen de kips eronder scharrelen(en de onderst takjes kaalvreten )en de beestjes bestrijden..
zondag 20 februari 2011 - 23:07
depauws

Depauws

Cetinel
Rode bes op stam is zeker mogelijk volgens Uw methode (alle lager zijhout wegknippen).
Ik denk aan volgende stappen:
- centrale tak alleen laten groeien tot op gewenste hoogte.
- elk jaar ontstaan er bovenaan een krans nieuwe zijtakken, 2de of 3de jaar deze laten staan om de kroon te vormen, deze zijtakken niet inkorten.
- de centrale stam en de zijtakken evenhoog zetten en kleine zijtakjes daarop laten ontstaan, deze secundaire zijtakjes inkorten op 4 knoppen, zelfs in het groeiseizoen.
- de volgende jaren de gesteltakken inkorten volgens de boomvorm, de kleine zijtakjes kort houden, nooit meer dan 4 ogen op de secundaire en tertiaire zijtakken aanhouden.

Voor de stekelbes is het een ander verhaal, die laten zich niet zo makkelijk vormen. Heb al gehoord van een josta-bes als onderstam met daarop de warrige kroon van een stekelbes.
Voor stekelbes zou ik eerder een zuilvorm aanraden, dus de centrale stam recht aanbinden en zijhout laten ontstaan ( over de ganse lengte) dat dan kort gehouden wordt.
Bij stekelbes is de varieteit belangrijk, sommigen hebben goede rechte groeikracht, anderen willen alleen kort en warrig groeien.
Groeten
Silvain
maandag 21 februari 2011 - 08:59
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Ben begin januari naar een snoeidag geweest van de Proeftuin.eu. Daar werd dezelfde vraag gesteld mbt rode en kruisbes op stam. Er kwam het volgend antwoord: is perfect mogelijk, enkel is de levensduur zeer kort van dergelijke planten. En werd de nadruk gelegd op 'zeer'. Het hoe en waarom weet ik niet meer. Heb trouwens al verschillende keren dergelijke planten te koop zien staan op beurzen en winkels zoals Intratuin ed.

Mvg
Peter
maandag 21 februari 2011 - 10:38
cetinel

Cetinel

ik heb de hinnonmaki rood en de hinnonmaki gul en een pax(stekelbes)
bij de trosbessen heb ik jonkheer van tets en 2 keer witte parel..
nu ben ik natuurlijk wel benieuwd waarom de levensduur van een zo opgekweekt boompje veelkorter zou zijn..
via gegoogel kwam ik vooral tegen dat je ze (inderdaad op jostabes) kon enten op de juiste hoogte.
maar ik vroeg me af wat dat dan als meerwaarde zou hebben dan ze op te kweken zoals ik bedoel...mischien heeft een op josta ge-ent exemplaar wel een langere levensduur(er staat ergens een jostabes achteraan in de kippenren,maar of ik daar zelf goed op kan enten?
maandag 21 februari 2011 - 13:11
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Misschien eens een vraagje mailen naar proeftuin.eu?
maandag 21 februari 2011 - 14:49
Rita1960

Rita1960

ben erg benieuwd naar het antwoord..

en dan met name voor de aalbessen..

de kruisbessen snoei ik al jaren als zijnde boompjes.. maar dan wel met een erg lage stamhoogte van zo'n 30 cm..

werkt perfect en ik kan geen verschil ontdekken met de 2 oude kruisbes struiken die dienen als aflegger leveranciers..

groetjes,

Rita
maandag 21 februari 2011 - 19:27
Mandy

Mandy

Ik houd ook de onderste 10 a 20 cm vrij van de grond van de bessen anders kan ik grond niet schoon houden....... en ze geven prima bessen..... doe ik ook bij de kruisbessen....

Wat jij voor ogen hebt is natuurlijk wel een beetje verschil: jij gaat voor een stam van misschien wel 60 a 70 cm???????
maandag 21 februari 2011 - 20:26
cetinel

Cetinel

ja,ik dacht aan een stam van ongeveer een halve meter...
maandag 21 februari 2011 - 20:56
Rita1960

Rita1960

moet ook kunnen.

ik houd ze hier laag omdat de draden niet zo hoog zijn....

zal er eens mee aan het werk gaan.. met een nieuwe kruisbesstek...


maandag 21 februari 2011 - 21:18
guy_fruit

Guy_fruit

Een stamboompje maken is zeker mogelijk. Plaats dan ook een steunstok bij dat stamboompje. Een probleem is dat die stamboompjes geen lange levensduur hebben.

Een betere oplossing is leivormen/fruithagen te maken van de verschillende bessen. Op de onderste 30 (40 cm) worden alle zijtwijgen verwijderd, zodat er geen bessen tegen de grond hangen.
Het vruchthout wordt compact aan de stam gehouden.
Dergelijke bessenhaag gaat langer mee dan stamboompjes.

Guy
maandag 21 februari 2011 - 21:22
Uvacrispa

Uvacrispa

Een 'klassiek' stamboompje wordt geënt op een onderstam van ribes odoratum 'Brecht'. Ribes odoratum stengels leven gemiddeld zowat 8 - 12 jaar (let op gemiddeld, kan dus ook wel eens langer of...). Een boompje op eigen wortels (opgesnoeid zoals eerder verteld) kan dus zeker ook. Meestal worden ze iets ouder dan de geênte, tenzij er een aantasting in de stam komt (bvb. bessenglasvlinder).
Dit is gelijk aan teelt op snoeren. Op de Proeftuin hebben we snoeren staan die in 1993 werden aangeplant en nog steeds vitaal zijn. van de reeks stampboompjes uit 1995 is er nog één in leven de anderen moesten al eerder worden vervangen. Bij kruisbessen aanplant van 5 jaar geleden is al zowat 40 % afgestorven... dankzij de steeds sterker optredende bessenglasvlinder... Hopelijk helpen de feromoonvallen nu om dit probleem in te dijken (experiment werd opgestart in 2010)...

Fruit

zondag 27 februari 2011 - 11:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon