menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help keuze appelboom

Ga naar meest recente reactie

tt13

Tt13

heb heel het internet al afgezocht, kan iemand me helpen?

een appelboom voor in onze tuin.
- zeer zoete appel en een beetje houdbaar...
- niet te gevoelig ( ben geen kenner)
- hoogstam
- ronde kruin

groetjes
thomas

zondag 23 januari 2011 - 14:13
guy_fruit

Guy_fruit

Staat er een andere appelboom (= bestuiver) al in de omgeving? Zo ja, hoe noemt dat appelras?
Zonder bestuiver geen appels! Niet alle appelrassen hebben goed stuifmeel, vandaar het belang van de naam te weten.
Indien er geen andere (gelijkbloeiende) appelboom in de omgeving staat, dan moet je twee verschillende, gelijkbloeiende appelbomen planten.
http://fruitabc.blogspot.com/2010/02/bestuiving-bij-appelbomen-is-belangrijk.html
Ik vrees dat er geen zeer zoete appel beschikbaar zal zijn voor hoogstam, tenzij je een ziektegevoelige 'Cox's O.P.' zou nemen...

Guy
zondag 23 januari 2011 - 16:18
an

An

Hoi Guy ,
elstar staat op internet als zelfbestuiver.bij sommige kwekerijen.
gr an
zondag 23 januari 2011 - 17:00
guy_fruit

Guy_fruit

Sommige jaren kan die een deel zelfbestuivend zijn, maar daarop zou ikzelf niet betrouwen...
Met goede kruisbestuiving bekom je dikkere appels en jaarlijks appels.

Indien het echt niet anders kan, dan misschien toch maar een Elstar. Zo is die kwekerij ook weer blij ..

Mvg,
Guy
zondag 23 januari 2011 - 18:43
Chef

Chef

Zelfbestuivende zoete rassen die geschikt zijn voor hoogstam: Dubbele Zoete Aagt, Bloeméezoet, Zoete Kroon.

Ik zou gaan voor de Dubbele zoete Aagt. Bedenk wel dat die zoete appels meestal nogal droog zijn. Ze zijn vooral geschikt voor hete bliksem en niet zo geschikt als handappel.

Een bestuiver erbij is uiteraard altijd beter voor de opbrengst. Zoete rassen bloeien meestal laat. Je hebt dus een bestuiver nodig die ook laat bloeit. De Brabantse Bellefleur is een geschikte bestuiver voor de Dubbele Zoete Aagt. De Brabantse Bellefleur op zjn beurt wordt dan weer bestoven door de Dubbele Zoete Aagt. Beide rassen zijn zelfbestuivend en bestuiven elkaar bovendien.

Fruit

zondag 23 januari 2011 - 22:25
Chef

Chef

De foto hierboven is de Dubbel Zoete Aagt.
De foto hieronder is de Brabantse Bellefleur:

Fruit

zondag 23 januari 2011 - 22:28
tt13

Tt13

bedankt allemaal om me te helpen! had veel eerder hier iets moeten posten!

- wat de bestuiving betreft ga ik ook nog laagstammetjes planten in functie van die ene hoogstam
- het zou toch echt wel een handappel/eetappel moeten zijn( + appelmoes)
- elstar wordt meestal niet omschreven als zoet
- kennen jullie iets van de vorm van de boom, hij zou nl rond moeten zijn en niet omhoogschietend, hij dient ook voor schaduw en neemt een prominente plaats in in onze tuin.
- wat denken jullie van een la paix? rode boskoop?


wat me wel opvalt is dat vele websites iets anders zeggen over de karakteristieken van appels.( vooaral over de smaak)

groeten
thomas
maandag 24 januari 2011 - 08:41
tt13

Tt13

ik heb eens gebeld naar de " nationale boomgaardenstichting" en gaven als voorstel een gravensteiner , wat denken jullie? of een alkmene
maandag 24 januari 2011 - 14:24
guy_fruit

Guy_fruit

'Gravensteiner' en 'Alkmene' zijn beide herfstappels voor de maand september.
Alkmene is wel een aantrekkelijke, zoete (kleine) handappel.
Zie je dat zitten om ca 300 kg appels op te eten op drie weken?
Je kan er natuurlijk ook appelsap van maken.
Bovendien heeft Gravensteiner slecht stuifmeel...

Guy
maandag 24 januari 2011 - 20:27
Chef

Chef

Het is altijd moeilijk om mensen advies te geven over de smaak van een appel, omdat dat nu eenmaal subjectief is. Wat jij misschien een lekkere zoete appel vindt, dat vindt iemand anders misschien een vieze zoetzure appel. Jij zelf bepaalt welke smaak lekker is. Adviseren over ziektegevoeligheid, bestuiving en bewaarbaarheid van verschillende appelrassen dat gaat een stuk beter.

Lapaix is een redelijk gezond ras, de appels zijn zoet en aromatisch (daar moet je van houden) en enkele weken te bewaren, maar het is geen zelfbestuiver. Bestuivers voor La Paix zijn: Alkmene, James Grieve, President van Dievoet, Président Roulin, Radoux, Reinette Evagil.

Rode Boskoop is uitstekende keuken- en bewaarappel met zuur vruchtvlees, tamelijk ziektegevoelig en geen zelfbestuiver. Bestuivers voor de Rode Boskoop zijn: Alkmene, Benoni, Cox Orange Pippin, Discovery, Glorie van Holland, Gloster, Gravensteiner, Groninger Kroon, James Grieve, Jonathan, Laxton’s Superb, Lobo, Lombart’s Calville, Odin, Roda Mantet, Spartan, Summerred, Winston.
dinsdag 25 januari 2011 - 00:52
an

An

Hoi Chef het gaat mij om de bestuiver van de elstar want die staat bij mij en daar zoek ik een bestuiver voor, en die niet ziekte gevoelig is dat had ik geschreven
niet wat voor appel (kwa smaak).
dinsdag 25 januari 2011 - 08:54
Chef

Chef

Eeh, ik begrijp het niet helemaal An. Ben jij dezelfde persoon als de topicstarter?

Hoe dan ook. Dit zijn de bestuivers van de Elstar: Alkmene, Benoni, Discovery, Elan, Gloster, James Grieve, Jonathan, Lombarts Calville, Melrose, Odin, Summerred, Tydeman’s Early.

Discovery is waarschijnlijk de minst ziektegevoelige van genoemde rassen, maar dat ras is slechts kort houdbaar helaas.
dinsdag 25 januari 2011 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon