menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleinfruittayberry en braam en japanse wijnbes verplaatsen

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb een vraagje wanneer kan ik het beste mijn kleinfruit verplaasten naar een
andere plaats in mijn tuin in het voorjaar.(weet dat het niet met vorst kan maar wanneer is de beste tijd)wil namelijk mijn tayberry en braam en japanse wijn bes verplaatsen,april/of mei?
ze komen iets minder zonnig te staan maar wel beter.
hoef dan minder te snoeien en kan ze daar beter op binden,

en dan ga ik daar geen moestuin meer maken maar siertuin.
dan zet ik daar mijn boompioen en sering hortensia voor in de plaats en mijn agapantus,
en ga dit jaar alles voor de rest in bakken telen,kwa tomaten .en zo

en als ik ze in het voorjaar kan verplaatsen geven ze dan dat jaar (dus aankomende zomer /herfst gwoon veel vruchten?)
groetjes an
maandag 13 december 2010 - 09:22
depauws

Depauws

An

Die verplaatsingen zou ik zo vroeg mogelijk doen.
Natuurlijk niet bij vriesweer, de grond is te hard en de tuinman heeft het koud..
Groeten
Silvain
maandag 13 december 2010 - 17:36
cetinel

Cetinel

ik heb 2 bramen verplaatst naar achter waar het meer zon krijgt en ook inderdaad gemakkelijker aan te binden is, ik weet niet of ik het op het ideale tijdstip heb gedaan of niet,ik was een aantal boompjes aan het planten en die maar meegepakt,was half november...
of ze nog overvloedig zullen dragen komend seizoen word afwachten denk ik,eigenlijk moet er ook nog een gele framboos verplaatst,maar met deze vriestemperaturen zal dat waarschijnlijk meer voor het voorjaar zijn...
maandag 13 december 2010 - 23:37
an

An

dus als de grondt toelaat om te spitten ,jan.febr. kan je ze verplaatsen.
of is maart beter ,wil hopelijk wel wat vruchten zien ,en kan ze daar beter opbinden,

ze staan bij mij dan niet meer in de felle zon maar hebben wel zon .
want ik ben die uitlopers zat op de plek waar ze nu staan,liggen alleen maar in de weg kan daar slecht opbinden,
dus op die plaats ga ik mijn seringhortensia neer zetten en mijn boompioen en agapanthus.
(geen tomaten daar meer en paprika en zo,wil dit meer in grote bakken gaan doen,ik kijk wel )
want zo als het nus staat is ook niks.
gr an


dinsdag 14 december 2010 - 10:43
jdcoster

Jdcoster

Ann
Verplanten met zoveel mogelijk wortels zodra de vorst uit de grond is en meteen in waaiervorm aanbinden.
Ik hoop dat je de afgedragen takken deze zomer hebt weg geknipt? Dan gaan deze takken wel vruchten geven.
De nieuwe scheuten (die vruchten zullen geven in 2012) zullen vanaf de late lente al beginnen groeien en maken al gauw een slordige indruk.
Daarom verzamel je deze (samen binden bvb.) en laat ze in een bundeltje op de grond liggen of bindt ze vertikaal langs een lange(!) steun.
Ikzelf begin, zodra de bessen geplukt zijn in juli, de afgedragen takken al resoluut weg te knippen en bind dan al weer de nieuwe op hun juiste plaats. Deze takken groeien dan nog wel verder door tot in oktober, tot wel 4 meter. Ze moeten dus af en toe nog eens met een haakje hier en daar geholpen worden natuurlijk.
Dit is al vaker eens op dit forum verteld, maar ik doe het nog maar eens omdat weinig mensen die snoei goed durven aan pakken terwijl het nog beheersbaar is en dan later met een kluwen takken over blijven waar ze soms dan nog radeloos de verkeerde takken van wegknippen
dinsdag 14 december 2010 - 20:49
an

An

Hoi Idcoster,
ik heb dit jaar alle takken tot een meter ongeveer weggeknipt van de grond misschien fout gedaan ,maar ik werd gek van al die lange uitlopers,kon er niet goed bij ,wegens de paprika en zo,
ze gingen zelfs al wortelen in de grond .
daarom wil ik ze verplaatsen naar die andere plek zo dat ze daar beter vast gezet worden en daar komt niks voor te staan hooguit een laag bloemetje .
dat is ook de reden dat ze verplaatst worden ,en op die plaats waar ze nu komen
maakt het niet uit of ze 4 meter worden moet ze dan weer naar beneden leiden want mijn schutting is maar 1.80.

jij zegt verplaatsen na de vorst periode dat is tot pas na 15 mei?
kan het niet eerder zo ja wanneer dan ongeveer april?
gr an
woensdag 15 december 2010 - 10:00
cetinel

Cetinel

je hoeft niet te wachten tot na de ijsheiligen hoor(15 mei)
hij bedoelt gewoon als het niet vriest,als het dus een paar dagen zachter weer is kun je ze gewoon verplanten.
woensdag 15 december 2010 - 11:35
jdcoster

Jdcoster

Zoals ik al gevreesd had dus ... , verkeerd gesnoeid.
De opbrengsttakken heb je onnodig ingekort. Er zullen dus weinig bessen aan komen volgend jaar.
Ik herhaal het dus nog eens. Van zowel bramen, tayberry als van Jap.wijnbessen, in juli, zodra alle bessen geplukt zijn, ALLE (!) takken die gedragen hebben, AL de takken die je daar NU ziet dus, wegknippen.
De nieuwe scheuten, gegroeid in 2011, dan stillaan en naarmate de groei vordert, telkens weer aanbinden (en dan desnoods op 1,80 meter inkorten of draaien en weer in dezelfde richting leiden. Dat zijn dan al de scheuten waarop er in 2012 bessen zullen komen.
Bij een teveel aan nieuwe scheuten, mag je ze ook uit dunnen en er bijvoorbeeld maar 6 of 8 over houden.
Dat is de enige goede methode. Alle andere werkwijzen zullen teleur stellen en uiteindelijk leiden tot rooien en weggooien van de planten.
Verplanten kan inderdaad de hele winter, hoe vroeger hoe liever, als het maar niet vriest.
Als ik mij jouw tuintje herinner van de eerdere foto's, vrees ik dat je ook niet voldoende plaats hebt om die drie soorten, toch fors uitgroeiende bessen, te plaatsen.
Misschien moet je wel een keuze maken?
woensdag 15 december 2010 - 22:58
an

An

Hoi idcoster,
ja was al bang dat ik verkeerd gesnoeit had ,maar werd gek van die lange uitlopers.
zal een foto maken straks van alle drie in de sneeuw.
als ik een keuze moet maken ,dan hou ik tayberry en de japanse wijnbes,
en dan zou ik de braam weg doen.hoop dat er nog iets aan komt.
volgend jaar zal het beter te zien zijn en kwa snoeien wan dan komt er niks meer voor te staan behalve een tafeltje,
gr an
vrijdag 17 december 2010 - 10:07
jdcoster

Jdcoster

Ik zou ook dezelfde keuze maken.
En ... zet het maar al vast op de nieuwe kalender van 2011 rond 3de week van juli --> "bessen snoeien"

Leiden van de takken gebeurt best langs draden die je spant door oogvijzen in de houten afsluiting. Vast maken kan met stukjes binddraad of wasknijpers en, als je het gemakkelijk (en duurder) wil maken, er bestaan daar ook klemmetjes voor in de handel, in groene plastiek.
vrijdag 17 december 2010 - 12:40
an

An

Hoi idcoster,
ja ik zal het op mijn kalender zetten , moet er eerst even een kopen.
heb nog geen nieuwe,
zal dit zaterdag even opslaan want ik heb even een andere en dan ga ik dit op mijn eigen pc dit allemaal even opslaan,
dit waren de fotos van vanochten van de tayberry en braam en japanse wijn bes met in het midden een elstar.
[afbeelding verwijderd niet-https]
tayberry en een stukje braam.

[afbeelding verwijderd niet-https]
en hier zie je de tayberry
groetjes an
vrijdag 17 december 2010 - 21:09
jdcoster

Jdcoster

Dat moet jouw streef doel zijn voor 2012.
Wat denk je?

[url=http://img88.imageshack.us/i/afbeelding070.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
maandag 20 december 2010 - 16:28
an

An

ja zo wil ik hem ook hebben super beter dan die 5 die ik nu heb
echt super wat een hoop vruchten en ziet er zo goed uit.
hoe doe je dit.
gr an
dinsdag 28 december 2010 - 16:24
Limoncello

Limoncello

Dat moet jouw streef doel zijn voor 2012.
Wat denk je?

[afbeelding verwijderd niet-https]


Waauw, wat een opbrengst!!!

Een klein vraagje komt bij me op bij het leiden/aanbinden van bramen. Deze groeien snel meters ver. Kan je ze in lussen aanbinden op de draad?
Ik ga de eerste draad op 50cm van de grond zetten en elke 30cm terug
donderdag 6 januari 2011 - 21:06
an

An

kan ik ze nu al verplaatsen in januari als je in de grond kan komen .
want dan ga ik mijn tayberry,bramen,japanse wijnbes verplaatsen,
alvast bedankt voor de antwoorden.
gr an
vrijdag 14 januari 2011 - 10:14
jdcoster

Jdcoster

Bij dit aanbinden mag je gerust je eigen creativiteit volgen: in cirkels aanbinden, op en weer neer, ... .
Van belang is het vooral om niet al te veel takken over te houden en aan te binden. Het wordt gauw onoverzichtelijk.
Mijn voorbeeld hier is een beetje op het randje daarvoor. Ik moet de bessen al eens van tussen die gestekelde takken gaan peuteren ... .
Hier is de bes over een rozenboog geleid met een gestrekte lengte van 4 meter en die takken hebben die lengte volledig nodig.
De nieuwe scheuten in juni en juli kun je eventueel samen binden en tijdelijk langs de grond leggen tot je ze eind juli op hun plaats aan bindt. dan moeten de afgedragen takken intussen al weer volledig(!) weggesnoeid zijn natuurlijk.

@ann
Nu verplanten is zeker goed.
vrijdag 14 januari 2011 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon