menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Solanum muriatum -pepino-meloenpeer

Ga naar meest recente reactie

prosper

Prosper

Ik heb in bokrijk opde plantendag zoeen plant gekocht en heb er vruchten aan gekregen.Zo dat deze plant mooi en lekker vruchten opbrengt heb ik in begin september stekken genomen 10 stuks.Deze zijn allemaal zeer snel in de was gegaan in de serre en met het goede weer zijn de plantjes al gaan bloemen maken.Wat doe ik nu het best.De bloemen uit knijpen of laten zijn of een paar uitknijpen en een paar potjes binnen zetten met bloemen voor te zien wat er van komt.Alvast op voorhand bedankt voor de reacties
woensdag 22 november 2006 - 14:05
Bowie

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https]

Je bedoelt deze: [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb er zo 3 staan met geweldig veel vruchten aan, smaken best lekker.
Onlangs heb ik ook stekken genomen, maar tot nog toe nog niet beworteld.

Welke stekken en hoe groot heb jij genomen? Voor de rest kan ik je niet helpen, omdat ik ze deze zomer ook voor eerst staan had.

Ik had ze in volle grond gezet, maar vorig maand terug in potten gezet omdat ze blijkbaar niet winterhard zijn.
woensdag 22 november 2006 - 14:14
prosper

Prosper

De mijn stond al in pot. ik hed de jonge scheuten genomen ongeveer 10cm lang en schuin afgesneden en dan in een potje van 10cm gezet met gewone potgrond en datging vrij snel in de serre .Goed nat houden heb ik wel gedaan en goed weer gehad. Dat is alles.In volle grond heb je dan geen problemen dat bv pissebedden aan uw vructen eten. Bij mij hingen er 2 op de grond en die waren langs onder uit gegeten.
woensdag 22 november 2006 - 14:26
Bowie

Bowie

Ja al diegenen die op doorhingen op de grond waren aangegeten. Ik heb daarna al de vruchten die bijna doorhingen opgebonden.
woensdag 22 november 2006 - 14:44
Fons

Fons

Prosper, aan de jonge stekken zult ge geen vruchtjes meer aankrijgen, zet de plantjes weg op een frisse lichte plaatsen hou de grond matig vochtig.In het voorjaar de plantjes laten uitgroeien tot ze voldoende ontwikkeld zijn om vruchten te dragen.

Groetjes Fons.
woensdag 22 november 2006 - 18:09
prosper

Prosper

Bowie. Hoeveel vruchten had jij per struik en waren ze allemaal ongeveer even dik. Ik had er maar 3 dikke en een 5 tal klein in een bloempot. Zou het niet beter zijn als je die plant in een bloembak zonder bodem op de grond te plaatsen. Zodat de vruchten niet op de grond komen en toch het voordeel van volle grond of betere wortels. Ging dat met het terug potten van de plant en had ze niet teveel wortes
vrijdag 24 november 2006 - 19:06
Bowie

Bowie

Ik denk dat er toch wel een 15tal vruchten per struik hingen en idd niet allemaal even groot.

Ze terug oppotten viel best mee, heel lange wortels waren het niet.

Ik had ze direct in de volle grond gezet omdat ik niet wist dat ze niet winterhard waren, vlg jaar pot ik ze over in een grote metselkuip.
vrijdag 24 november 2006 - 22:57
danny2

Danny2

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum maar al lang tuinder en heb dus al veel plantjes uitgetest.
Nu wat de pepino betreft, deze planten heb ik al zo'n 15 jaar. Ze zijn niet elk jaar even succesvol en veel hangt af van weer , voeding en water. Het beste is ze vanaf mei in volle grond te planten op zo'n 75 cm van elkaar , dus best meer dan één plant om een betere bestuiving te bekomen. Van zodra de plant wat groot wordt zet je er stokken aan om ze te ondersteunen, maar als de vruchten te zwaar worden laat je ze best rusten op een isomo plaat (warm en houdt die vervelende beestjes eraf).
Indien de zomer te droog is regelmatig water water geven, ze hebben ook veel voeding nodig. Om goed af te rijpen vanaf augustus regelmatig scheuten verwijderen zodat de zon op de vruchten kan schijnen.
Om volgend jaar weer planten te hebben stek je best half september, gewoon scheutje afdoen, in vochtige potgrond plaatsen en na 14 dagen zijn ze best ingeworteld, overwinter deze wel bij zo'n 15° en in een lichte kamer in een potje van 12cm ,best niet te klein,en zeker niet laten uitdrogen, dus vochtig houden. Vanaf maart in een grotere pot (naargelang groei) en dan buiten.
Je kan ze ook als terrasplant kweken in een pot van 30 of 35 cm, dan gaan de vruchten wel kleiner blijven. Deze plant kan ook in pot overwinteren en in het vroege voorjaar stekken, jonge planten geven meer vruchten.
Eenmaal er mogelijk nachtvorst kan optreden de planten afschermen, best de vruchten plukken en vorstvrij bewaren in kistjes, ze rijpen na. Vorig jaar hebben we de laatste verorbert in april.
Er waren op 7 planten zo'n 200 vruchten.
Je kan enkele foto's zien op mijn website //users.pandora.be anny.putzeys/

succes danny2
vrijdag 16 februari 2007 - 20:36
Nicky642

Nicky642

Dag allemaal,

Gisteren op de tuindag in bokrijk heb ik mijn eerste pepino gekocht.
Ik ben zeer gelukkig met mijn aankoop.
Maaarrr... toen ik op internet wat meer info zocht over deze, voor mij onbekende plant, merkte ik dat de planten op de bijgevoegde foto's er anders uitzien dan de mijne.
Mijn plantje heeft veel kleinere blaadjes. Het is eigenlijk een klein struikje en lijkt in niets op een tomatenplant.
De voorbeeldplant die de verkoper uitstalde was een struikje van 30-40 cm groot met kleine blaadjes.
Kan iemand mij vertellen of ik wel degelijk een pepino heb gekocht???
Alvast bedankt!!!
woensdag 2 mei 2007 - 16:16
Bowie

Bowie

De mijne heb ik ook gekocht op zo'n 40cm.

Heb je geen foto van de jouwe?
woensdag 2 mei 2007 - 16:26
danny2

Danny2

Ik heb er in bokrijk ook veel verkocht en telkens een briefje met de nodige kweek en verzorgingstips bijgedaan. Jij heb waarschijnlijk een plantje dat genomen is van ietwat verhoute stek oftewel dan terug geknipt is om compacte plantjes te kunnen verkopen, als deze dan terug uitlopen hebben die inderdaad kleine blaadjes, ik deed dit vroeger ook. Maak je hieromtrent maar geen zorgen, plant ze in een grote pot of beter nog in de volle grond op een zonnige plaats, geef ze wat kunstmest of compost mee en regelmatig water dan zal binnen 14 dagen nog nauwelijks verschil merkbaar zijn.
Heb je nog een vraagje of wil je een plantje, ik ga zondag naar de bloemenbeurs in Kiewit(Hasselt) en neem nog een twintigtal plantjes mee. Wil je zeker een plantje hebben stuur dan een persoonlijk mailtje en ik bewaar jou een plantje.

groetje danny2
vrijdag 4 mei 2007 - 04:57
Jipken

Jipken

Hey folks,

Heb een vraagje ik heb een verschillende scheuten in water staan van de Pepino ik wil deze ff laten opgroeien in potten en tegen eind mei in volle grond planten , welk substraat past het best bij de Pepino solanum muriatum?

btw er staan reeds wortels aan zie foto's

Mvg,


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 februari 2008 - 22:27
danny2

Danny2

Hallo,

kan je best zo snel mogelijk oppotten in gewone potgrond. Ze gaan nu vlot beginnen groeien en over een drietal weken kan je al groter potten en dan voeg je er wat organische meststof aan toe, Ze hebben ook veel water nodig. Verder regelmatig verpotten en bemesten en tegen eind mei kan je plant best al in een pot van 25cm staan en bijna een halve meter groot zijn, dan zet je ze best in een voedzame tuingrond en je gaat al snel bloemen en vruchten bekomen.

groetjes danny
zaterdag 1 maart 2008 - 20:14
Jipken

Jipken

OK , bedankt voor de info , had ze een paar uur geleden al in de potgrond gezet zoals je kan zien op foto.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 1 maart 2008 - 21:00
Jipken

Jipken

Hey,

ivm organische meststof is blauwe korrel ook goed?

grtz,
vrijdag 7 maart 2008 - 18:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon