menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe en rode bosbes planten

Ga naar meest recente reactie

Kruidentuin

Kruidentuin

Beste tuinvrienden,

Graag had ik wat info ivm het planten van de blauwe en rode bosbes.
Ik heb gelezen dat ze een zure bodem vragen ( 4 to 4,5 ).
Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat met de planten errond?

Kan ik gewoon een plantje kopen in een tuincentrum, de grond voorbereiden ( turf???? humus? )?
kan het nu nog?

Groetjes

Katie
dinsdag 21 november 2006 - 12:26
Victor44

Victor44

Ik heb bij die van mij veel turf onder de plantaarde gemengd,en heb er verhakseld houtafval rond gedaan. In de zomer zorgen dat de grond vochtig blijft,wanneer je er zulk verhakseld afval rond doet droogt de grond ook minder uit.Bemesten met osmocote of gedroogde koemestkorrels.Doch niet te veel.
Groetjes
Victor
dinsdag 21 november 2006 - 13:09
Fons

Fons

Wat bedoelt u met rode bosbessen?

Groetjes Fons.
woensdag 22 november 2006 - 18:10
Victor44

Victor44

Fons,ik denk dat hier veenbessen bedoeld worden.
Grtjs
woensdag 22 november 2006 - 19:58
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Blauwe bessen (Vaccinium corymbosum) moeten op zich geen lage pH te hebben, ze wensen wel een luchtige bodem. Die bekom je door de grond die uit het plantgat komt te mengen met een gelijk volume hakselhout/compost. Nadien dek je de grond af met een laag van 5 à 10 cm hakselhout. In het voorjaar geef je dan best een kleine hoeveelheid organische meststof. Zogauw het een tijdje droog wordt moet je Blauwe bessen water geven.
Turf laat je maximaal in de natuur. De lage pH die turf bezir maakt dat je de mineralenbalans in de bodem erg verstoord. daarbij komt dat in de meeste bodem de turf na één seizoen is omgezet naar compost, waardoor de pH zich herstelt maar de mineralen zijn dan verdwenen zodat vaak het tweede en derde jaar na aanplant allerlei gebreksverschijnselen optreden bij de planten met als gevolg een groeistilstand. Dus best de pH zeer geleidelijk beïnvloeden zoals hierboven beschreven, en dan jaarlijks rond de voet van de plant compost toedienen (maart) en het ganse zaakje goed afgedekt houden met hakselhout. Je zal zien, als je de planten bij droogte water geeft, dat je vele dikke bessen zal kunnen oogsten en jonge scheuten krijgt van 30 cm en meer.
Trouwens als je wat twijfelt aan de verzorging dan kan je blauwe bes ook goed als terrasplant houden (mag in de winter buiten blijven). Er zijn zelfs nu al bladhoudende rassen met middlegrote en zeer lekkere vruchten.
Als je twijfels hebt over de verzorgingstips, je mag steeds onze collectie eens komen beoordelen...

Fons stelt inderdaad de vraag wat je hebt gekocht de Rode bosbes (Vaccinium vitis-ideae) of de Cranberry (Vaccinium macrocarpon).
Wij vinden beide vrij moeilijk om te kweken. Als je ideale omstandigheden hebt vormt de Rode bosbes een mooie bodembedekker (30 cm), terwijl de Cranberry wat lager blijft. Wij telen ze in potten en hebben daar goede resultaten mee.
de Rode bosbes geeft meestal slechts eenmaal vruchten daar waar de Cranberry meerdere oogsten kan opleveren.
Veenbessen (Oxyococcus) zijn echte moeilijke planten die enkel goed groeien op een veenachtig substraat en amper enkele cm hoog worden. Het gaat om een plantje met zeer tere stengels, maar wel opvallende bloemen en bessen.
De Cranberry, een Noordamerikaan) wordt wel eens grote veenbes genoemd vandaar de verwarring met de echte (inheemse) veenbes.
Marc (http://www.proeftuin.info )
woensdag 22 november 2006 - 20:20
Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik bedoelde bij de rode bosbes de vaccinium vitis-idea.

Ik ga dit weekend zowel de vaccinium corymbosum als de vaccinium vitis-idea aanschaffen en ze planten.
Is het nodig om ze een meter tot 1,5 m uit elkaar te planten?

Groetjes

Maura
donderdag 23 november 2006 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon