menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeiplantjes zetten help

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Mijn grootmoeder heeft een 50-tal scheuten van aardbeiplanten apart gehouden voor mij. Nu belde ze gisteren om te vragen wanneer ik ze kom halen, want die moeten voor einde volgende week best de grond in.

Nu wilde ik even vragen, wat moet ik als voorbereiding doen?

Mijn grootmoeder sprak over aardbeipotgrond ofwel opgeloste koemestkorrels gieten over gewone potgrond. Iemand een suggestie wat ik het beste doe? De grond is een leemgrond.

Als de plantjes in de grond zitten, moet daar dan geen folie over of zoiets?

En dan het volgende: mollen...
Met een weiland op een aantal meters weg en vele hopen in mijn tuin, vrees ik dat die beesten ook enige schade zullen aanbrengen. Kan ik nu nog hulpmiddeltjes mee inplanten om die beestjes weg te houden?

woensdag 15 september 2010 - 14:31
Rita1960

Rita1960

Hoi pthomass,

grond goed schoonmaken van onkruid, spitten, en planten die planten.
gelet op het gevaar voor wortelverbranding.. geen meststoffen er nu onder.
wel in het voorjaar.
gelet op het feit dat jij het over leemgrond hebt.. best de planten op "ruggen"zetten. Krijgen ze geen natte voeten deze winter, want daar kunnen ze echt niet tegen.

en nee.. geen folie erover.. aardbeiplanten zijn volledig winterhard.

en die mollen.. niets van aan trekken..zo nu en dan controleren of ze niet onder de planten door zijn gegaan.. indien wel, dan de gangen dichttrappen.

groetjes,

Rita
donderdag 16 september 2010 - 19:45
pthomass

Pthomass

Dank je voor de toelichting. Dat verlicht al wat werk waardoor ik alles dit weekend rond krijg.

dus in het voorjaar wat koemestkorrels oplossen in water en dat dan gebruiken?
donderdag 16 september 2010 - 20:22
Rita1960

Rita1960

ik heb zelf geen ervaring met koemestkorrels..
maar wel met kunstmest..
succes met planten dit weekend en een goede oogst volgend jaar toegewenst.

donderdag 16 september 2010 - 20:47
Borsalino

Borsalino

Ik heb eind augustus aardbeiplanten uit koelcel geplant.
De grond goed omgespit en Patentkali en koemestkorrels waar de vermelding bijstond "geen gevaar voor wortelverbranding" eronder.
Plantgaten met de bollenplanter ter volledige diepte van de wortels, een mengsel van de bestaande grond en 1/3 compost mee aanvullen.
Had ook planten voor anderen meegebracht.
1 heeft het ook met de bollenplanter gedaan en koemestkorrels zoals de mijne zonder patentkali en compost.
Zijn planten zijn beduidend kleiner dan de mijne.
Een andere heeft ze zo goed als gezegd in de grond gesmeten, met zo een plantpin, en gebogen wortels als gevolg met gewone koemestkorrels.
Heeft vorig weekend alles uitgesmeten, waren allen verrot aan de wortels.

Heb ondertussen al 3 keer vroegtijdige bloesem en stollonen mogen verwijderen.
Plant moet innerlijk bloesem aanmaken voor volgend jaar, het rizoom.
De rizomen worden dikker met de dag.

Ik had dit jaar met koelcelplanten, geplant in het voorjaar een opbrengst van 4 tot 8 kilo per dag voor 250 planten, 125 vroege en 125 late.

Gezien de planten die er nu staan voor volgend jaar, gaat dit nog meer geven.
vrijdag 17 september 2010 - 21:04
Eve

Eve

Waw, Borsalino, dat is indrukwekkend! Welke rassen zijn het? En wat zijn "koelcelplanten"? En waar hebt ge die "koemest zonder gevaar van wortelverbranding" gehaald? Ik ga de komende weken toch nog wel eens naar Belgie - de paardemest hier is niet altijd goed genoeg gerot.

En... ik kom het woord "patentkali" hier veel tegen, maar omdat ik in Belgie in een appartementje opgegroeid ben en toen nooit een plant in de grond gestoken heb, en alleen sinds ik in Engeland woon tuinier en dus alleen Engelse tuinwoordenschat ken, ken ik het woord "patentkali" niet (en het staat niet in de dikke Van Dale). Dus kan iemand mij alstublief zeggen wat de samenstelling daarvan is?

Ik heb de indruk dat onze aardbeien (Cambridge Favourite, Elsanta en nog wat anderen) ietskes beter smaakten wanneer ze in de volle grond stonden i.p.v. in potten. Maar misschien beeld ik mij dat in...


Eve
donderdag 23 september 2010 - 09:58
Borsalino

Borsalino

Eve, koelcelplanten zijn aardbeiplanten die ergens in december gerooid worden en de koelcel ingaan, iets van -1.3°
Deze planten beginnen na aanplant meteen te groeien, indien je ze plant zoals het moet!
Je hebt er die je plant in het voorjaar, deze zijn duurder het zijn wachtbedplanten en A+ planten iets van 25 à 35 cent, bv de planten zijn forser dan die je aanplant in augustus-september deze zijn goekoper als je er veel van koopt iets van 18 cent heb ik betaald. Dit voorjaar had ik geplant Korona-Tago-Tenira, Tago gaf de lekkerste en korona de meeste.
Nu heb ik geplant Elvira (vroeg) en Maxim (laat) en groot.
Over 1 bed Elvira zet ik begin voorjaar vliesdoek om een week te vervroegen.
Op 1 bed Maxim leg ik na de eerste stevige vorst stro, en dit blijft liggen tot de plantjes beginnen te groeien in voorjaar, dit verlaat de late aardbeien.
Als je dichtbij een aardbeiplantteler woont kan je ook elke 2 weken enkele planten aanplanten, deze geven dan meer uitgespreid aardbeien.
De koemest welke ik gebruikt heb weet ik niet meer van welk merk, zoek dit wel op als ik op de tuin ben.
Patentkali is enkel kalium koopt ge zo, google maar eens op patentkali, zeker dat ze dit in de UK ook hebben.
De beste aardbeien komen uit de volle grond, mits je deze goed voorbereid hebt.
donderdag 23 september 2010 - 19:12
Borsalino
donderdag 23 september 2010 - 19:29
Eve

Eve

Oh, dankuwel, dat is erg goed van u! Volgend jaar een super-oogst!


Eve
donderdag 23 september 2010 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon