menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perenpittenperzikpittenkersen pitten etc.

Ga naar meest recente reactie

an

An

vraagje stel dat je een lekkere perzik of kers bij de super markt koopt,
kan je die zaaien en komen er dan de zelfde vruchten aan en zijn die dan eetbaar?
wie heeft er ervaringen mee en hoeveel jaar duurt het dan voor dat je vruchten ziet?
graag ervaringen en zo
gr an
maandag 9 augustus 2010 - 19:57
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nee, de pit van een vrucht kan voor nakomelingen zorgen die niet dezelfde eigenschappen hebben als de ouderplant. Dat maakt zaaien spannend maar ook onzeker.
maandag 9 augustus 2010 - 20:35
an

An

zal er veel verschil in zitten , anders is het de moeite waard toch om te proberen.
misschien dat je ze dan klein kan houden voor in een bloem bakken.
hoe lang zal het duren voor dat ze vrucht geven en kan je ze dan ook echt opeten?
gr. an

wij hebben een morsel kerseboompje gehad van een pit die naast de boom was gevallen en dat werd een super boom met heel veel op brengst het is dat ik hem te zuur vond om te eten maar hij deed het super.
maandag 9 augustus 2010 - 21:00
guy_fruit

Guy_fruit

Perzik kan je zeker zaaien en die geven ook eetbare vruchten. Indien de vrucht van de winkel komt, dan krijg je geen identieke nakomelingen.
Kies toch bij voorkeur een laat rijpend witvlezig perzikras zoals Reine de Vergers, en Revita. Witvlezige rassen zijn meestal minder vatbaar voor de krulziekte.
Na ca 3 jaar kan je vruchten plukken van uw boompje.

Indien je walnoten, appel en peren zou zaaien dan moet je meestal tien jaar wachten op de eerste vruchten.
Nuttige link:
http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/perzikbomen-zaaien-oculeren.htm

Mvg,
Guy
maandag 9 augustus 2010 - 22:14
detuinkabouter

Detuinkabouter

An,

In het algemeen moet je bij pit- of steenfruit echt geluk hebben om met zaaien een resultaat te halen dat je zal aanstaan. En ik spreek hier niet over een kans van 1/3, maar mss wel minder dan 1/100.
Zoals je het zelf als voorbeeld aangeeft, je kan een heel goede productiviteit van vruchten hebben, die niet eetbaar zijn, wegens te zuur. Het is ook niet zo dat je hem gemakkelijker klein kan houden omdat je hem in een bloembak zet volgens mij. Denk er ook aan dat zaailingen moeilijker te verplanten zijn, doordat ze een pinwortel hebben.
Er zijn wel enkele zaadvaste soorten perziken. Daarvan is geweten dat het resultaat na zaaien gelijk blijft.
Bvb. 'Reine de Vergers' of 'Wassenberger' (Kernechter vom Vorgebirge). Dat zijn witte perziken. Ik heb geen weet van zaadvaste kersen.
Persoonlijk vind ik dat best een boompje van een gekende variëteit koopt. Dan weet je wat je kan verwachten.
En moest je het gevoel hebben dat het je geluksdag is, koop dan snel een lotto ticket
maandag 9 augustus 2010 - 22:30
an

An

Jammer dat die uit de winkel niet zaadvast zijn ,
anders haf ik het zeker geprobeert,
en op die peer en zo ga ik zeker niet wachten dan koop ik wel een boompje,
jammer was leuk geweest,
gr.an
maandag 9 augustus 2010 - 23:12
Chef

Chef

Zoals hierboven al vermeld; de perziken van het witvlezige type Wassenberger zijn min of meer zaadvast. De andere perzikrassen niet.

Kersen kun je ook zaaien. Kersen zijn echter niet zaadvast. De kans is dus groot dat je hele bittere, erg kleine of erg zure kersen krijgt. Je hebt bovendien veel ruimte en heel veel geduld nodig om een beetje succesvol te experimenteren met zaailingen.

Ik ben momenteel wat aan het experimenteren met het zaaien van perziken, kroosjespruimen (wichters), appels en peren. Perziken zaaien gaat prima zoals gezegd. Na drie jaar heb je de eerste vruchten. Perzikstruiken worden ook niet zo heel groot en dat is fijn. Kroosjespruimen zaaien gaat ook erg goed (foto van eenjarigen zie bijlage).

Het zaaien van appels en peren gaat op zich ook prima. De meeste zaailingen van appels sneuvelen echter al in het eerste jaar doordat de jonge boompjes vaak erg gevoelig zijn voor meeldauw. Overigens heb ik gemerkt dat zaadjes van zoete appels (bijv Dijkmanszoet en Rubens) veel beter ontkiemen dan de zaden van zure appels (bijv Goudreinnette). Voor zaailingen van appels en peren geldt ook dat ze niet zaadvast zijn. In het beste geval kun je ze gebruiken als (snelgroeiende) onderstam voor een ander ras.

Fruit

maandag 9 augustus 2010 - 23:12
an

An

Hoi Chef wat voor soort heb je staan op de foto en waar haal ik zo'n zaadvaste perzik vandaan?
en hoe weet ik of het een struik wordt?
want dat zou ik ook wel willen,
lijkt me dan wel leukom te doen.
gr an
maandag 9 augustus 2010 - 23:18
Chef

Chef

Ik weet niet wat voor soort ik heb. Ik heb deze zaailing van mijn ouders gekregen en deze hebben hem op hun beurt weer van mijn grootouders. Ik denk dat het Wassenberger is.

Zoals gezegd: pitten van de rassen Reine de Vergers of Wassenberger kun je zaaien zonder soortverlies. Een gezaaide perzik ontwikkelt zich altijd als een struik. Ze worden ongeveer 15 jaar oud en de onderste takken hebben de neiging om kaal te worden na enkele jaren. Na drie jaar kun je de eerste vruchten oogsten.
maandag 9 augustus 2010 - 23:27
FransNL

FransNL

Ik heb zelf ook twee al wat oudere perzikbomen in mijn tuin staan die toch zeker de vierde generatie moeten zijn van uit pitten gekweekte bomen. Mijn vader had dit ras meer dan een halve eeuw geleden al. Het is altijd een mooie dikke en lekkere perzik gebleven . Van degeneratie of verlies van eigenschappen is er , altans bij deze perzik , geen sprake.

Ik ben het alleen niet met je eens Chef dat een uit een pit afkomstige boom zich altijd als een struik ontwikkelt . De mijne zijn wel degelijk forse bomen die ik ieder jaar in de hoogte ruim moet terugsnoeien.
dinsdag 10 augustus 2010 - 01:39
an

An

Hoi Chef en Frans,
hoe weet ik bij de supermarkt wat voor soort het is want hier in de buurt heeft niemand een perzik boom. laat staan die ene .
ik kan hier alleen perziken halen bij de supermarkt,aldie of een turks groenteboertje,

en Frans nu bren je me weer op verwaring want een leuk struikje had me wel leuk geleken,
want ik vindt het wel leuk om uit te proberen.(als ie als struik uitgroeit.)
gr an
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:22
FransNL

FransNL

Een boompje uit een onbekende pit blijft een gok An. Je kunt misschien beter een boompje bij een tuincentrum kopen. Daar kunnen ze je precies vertellen wat zijn eigenschappen zijn en welk ras het best in jouw omstandigheden voldoet. Er zijn tegenwoordig ook leuke mini-fruitboompjes te koop die klein blijven. Misschien zijn die ook wel als perzik verkrijgbaar . Het is natuurlijk wel lang niet zo leuk als een boompje dat uit een eigen pit ontstaan is

Hier nog even mijn "perzikstruiken"

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 10 augustus 2010 - 11:23
an

An

Hoi Frans ,wat een schitterende perzik bomen dat zijn zeker geen struiken,was dit een bestaande boom of uit pit gekweekt?
wat zal dat een mooi gezicht zijn in het voorjaar,met die bloesem.
nee dat is zeker te groot voor mij,
ik heb wel een beginnend perzik boompje hoor,een red haven nu 3 jaar maar heeft geen vrucht geven tot nu toe,
heb die gelijk met mijn appelboompje(elstar zit voor de tweede keer vrucht in vorig jaar 6 appeltjes en nu helaas ook door het slechte weer maar 1 appel)
heb ook toen een opal gekocht (volgens Guy is het geen opal dus ben belasserd)
daar kwam dit jaar voor het eerst een pruim in ,maar mijn perzik en kersen boom die er uit gaat in het na jaar of wanneer ik echt tijd heb (hedelfinger)daar wil ik in de plaats een goede stoof peer zetten het liefst een duo hand stoof peer maar niet met conferance er aan die vind ik niet lekker is zo hard en duurt zo lang voor dat ie rijp is .
dus alles kwa fruitboompjes is nu ongeveer 3 jaar oud volgend jaar het 4de jaar in dat ik ze heb,
gr an
dinsdag 10 augustus 2010 - 12:36
detuinkabouter

Detuinkabouter

An,

Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je Hedelfinger eruit gaat?

Gr,

Piet
dinsdag 10 augustus 2010 - 12:59
an

An

Hij geeft nog steeds geen kers en hij groeit erg vreemd ,en wegens krul ziekte ,
had ie kers gegeven en mooi gaan groeien dan zou ik hem laten staan maar aagezien hij niet doen wat ik er van verwacht had gaat ie er uit want hij doet niks het is gewoon iets van ruim 1.80 groeit raar de lucht in is maar op de top 50 cm breed.
maak wel een foto dit is wat ik bedoel.
zit geen vorm van een boom in etc etc.
[afbeelding verwijderd niet-https]
had hem in mijn bestand recht gezet maar hij staat met overbrengen naar het forum weer op zijn zij sorry hoop dat iemand hem voor mij recht kan zetten en dan zie je wat ik bedoel
gr an

dit is de enigste fruit boom die bij mij zo raar groeit
Ja mijn perzik ook wel dat is net een afdak aan een kan andere kant groeit niks kwa takken.bijna
dinsdag 10 augustus 2010 - 16:01
FransNL

FransNL

Om een mooie boom te krijgen moet je hem wel snoeien An. Zelfsnoeiende bomen hebben ze nog niet uitgevonden.
Er groeit akkerwinde door heen zo te zien. Dat vertekent de vorm van het boompje ook nog eens.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 10 augustus 2010 - 17:31
an

An

Ja ik weet van die akkerwinde he even niks aan mijn tuin gedaan en bij de buren staat er het er vol van,
hoe moest ik hem dan snoeien ik heb ook geen tweede boom die hem kan bestuiven,
wanneer kan je hem het beste snoeien.
anders gaat ie naar een liefhebber of naar de compost hoop.
van de rechterkant komt er ook een hele boel rotzooi aan
gr an
dinsdag 10 augustus 2010 - 21:47
Chef

Chef

Sorry voor de spraakverwarring beste mensen. Een groeiwijze met meerdere vertakkingingen vlak boven de grond en een maximale hoogte van niet meer dan 4 tot 5 meter noem ik altijd een struik, vandaar.
Op de bijgevoegde foto zie je twee perzikzaailingen van 3 jaar oud. Ze dragen dit jaar voor de eerste maal vruchten.

Fruit

dinsdag 10 augustus 2010 - 22:32
printemps

Printemps

@ an

Uw kers zitten en geen bladluizen in de gekrulde bladeren ??
Dan is het geen krulziekte

mvg
woensdag 11 augustus 2010 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon