menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies nodig voor kersen en pruimen

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Wie o wie kan mij tips geven. Ik wil in het grasveld 2 fruitbomen plaatsen.
Ik zoek zo`n hele donkere pruim en een grote zoete donkere kers.

Weet iemand misschien welk soort ik dan het best kan aanschaffen?
maandag 9 augustus 2010 - 17:29
an

An

ik vindt zelf opal erg lekker van het pruimen soort,
en ik weet niet of je zelf bestuivers wil.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kers_(fruit)
hier staat bij 5 een aantal fruit rassen,

http://www.houtwal.be/vakartikels/fruitencyclopedie_latijn.htm
misschien kan je hier ook wat vinden over de pruim soorten en kersen
veel succes.
gr an
maandag 9 augustus 2010 - 19:32
depauws

Depauws

Happy
Eén kersenboom en één pruimenboom in een grasveld zullen tweemaal niets opbrengen wegens geen kruisbestuiving.
Als je maar plaats hebt voor 2 bomen zet dan ofwel 2 kersen ofwel 2 pruimen, steeds van verschillende varieteit.
Eerst goed uitzoeken welke soorten tegelijk bloeien en voor kersen nazien of deze elkaar kunnen bevruchten ( zoek op "sex-allellen").
Groeten
Silvain
maandag 9 augustus 2010 - 21:53
HappyDeez

HappyDeez

Ik had toch echt op mijn oude adres ook 1 pruimenboom en dat ging helemaal prima. Dat was dan vast een zelf bestuiver...

Groeten Desiree
maandag 9 augustus 2010 - 22:02
guy_fruit

Guy_fruit

Desiree,
Zelfbestuivende zoete kersen zijn Sweetheart en Lapins. Kies een zwakke onderstam zoals Gisela 5. -->Zie bericht "kersenoogst" van Victor.

Zelfbestuivende pruimen zijn o.a. Opal en Sanctus Hubertus.
http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/pruimenbomenbestuiving.htm

Mvg,
Guy
maandag 9 augustus 2010 - 22:08
HappyDeez

HappyDeez

vandaag bij een kweker wezen kijken. Maar eigenlijk gelijk riep mijn vriend: ik wil dit niet! En de reden was dat er onder de fruitbomen heel veel vruchten op de grond lagen met veel strontvliegen er omheen....
Ik kan me wel voorstellen dat hij dit niet in het grasveld wilt hebben.

Groetjes Desiree
dinsdag 10 augustus 2010 - 17:06
Chef

Chef

Opal en Victoria zijn twee zelfbestuivende blauwe pruimen. Opal is weliswaar niet zo'n originele keuze maar dit ras heeft wel erg veel voordelen: zelfbestuivend, lekkere smaak, vroegrijpend, resistent tegen ziekten en een gezonde boom. Victoria is een erg vruchtbaar ras maar de groeiwijze is niet zo mooi als gevolg van de grote vruchtbaarheid en de boom is nogal gevoelig voor ziekten. Kers zou ik niet aan beginnen, tenzij je de vogels een plezier wilt doen.

Je vriend moet natuurlijk gewoon niet zo zeuren, wie wil er zou geen mooie pruimenboom in zijn tuin?

Weet je trouwens zeker dat het strontvliegen waren, of waren het misschien van deze: :
dinsdag 10 augustus 2010 - 22:53
HappyDeez

HappyDeez

hahaha ik heb het doorgegeven....
Ik twijfel hoor.....dus ik wacht nog maar even. Wel heb ik al besloten dat er een Malus Liset en een walnoot in de tuin komt.

Nee het waren echt strontvliegen...het stikte er sowieso van die beestjes, maar ik kan me goed voorstellen dat de wespen hier ook dol op zijn....

tja en nu dan....
dinsdag 10 augustus 2010 - 23:02
u857287

U857287

dag Deez

onder die pruimen zal het binnenkort vol met wespen en fruitvliegjes zitten, die moet je dan iedere dan verwijderen, want die pruimen die vallen als vliegen als ze rijp zijn,

lieve
zondag 15 augustus 2010 - 13:46
u857287

U857287

dag Deez

onder die pruimen zal het binnenkort vol met wespen en fruitvliegjes zitten, die moet je dan iedere dan verwijderen, want die pruimen die vallen als vliegen als ze rijp zijn,

lieve
zondag 15 augustus 2010 - 13:47
Limoncello

Limoncello

Wij gaan voor Valor, Queen Victoria en Reine Claude Ouillons met Mirabelle de Nancy.

Schijnt dat mirabelle een heel goede bestuiver is, vandaar
woensdag 18 augustus 2010 - 10:46
Chef

Chef

@kingskawn:
Ik hoop dat ik niet belerend overkom, want zo is het zeker niet bedoeld, maar mij vallen een paar zaken op in de door u genoemde combinatie:

Mirabelle de N. is helaas geen goede bestuiver. Victoria daarentegen is wel een goede bestuiver. Overigens zijn alle door u genoemde rassen in meerdere of mindere mate zelfbestuivend, behalve het ras Valor. U gaat heel veel pruimen krijgen in een relatief korte periode. De door u gekozen rassen zijn allen rijp in de periode van 15-8 tot 4-9, behalve Valor.

In de huidige combinatie mist u bovendien een bestuiver voor Valor.

Wellicht kunt u uw voordeel doen met deze informatie.

woensdag 18 augustus 2010 - 22:54
Limoncello

Limoncello

@Chef:

De informatie is zeker nuttig maar wat raadt u dan aan van pruimsoort in laagstam? De kleur doet er niet toe als de smaak maar goed ligt (zoeeet)
woensdag 18 augustus 2010 - 23:06
Chef

Chef

Ik zal weldra reageren in uw andere topic....
woensdag 18 augustus 2010 - 23:12
veenmol

Veenmol

Ik heb Belle de Louvain en Reine Claude staan ,die bestuiven mekaar zeergoed
Belle de Louvain is een grote sappige pruim rijp begin augustus en de Reine Claude
dAltan is kleiner maar zeer lekker en rijp einde augustus ,het zijn alle2 laagstammen bij mij
zaterdag 21 augustus 2010 - 21:03
HappyDeez

HappyDeez

Ha Birdwatcher ik weet het. Mijn buurtjes hebben hem in de tuin en ik ben er echt helemaal weg van. Eerst al door de mooie bloei en nu zitten er inderdaad miniappeltjes aan. Echt een sierwaarde voor de tuin vind ik hem. Helaas kan ik hem nog nergens kopen....Wel in het najaar dus daar wacht ik dan maar geduldig op
zondag 22 augustus 2010 - 17:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon