menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op appelbomen

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Hallo,

Ik bemerkte gisteren witte vlekken op de bovenkant van de bladeren van mijn appelbomen.
Zowel mijn hoogstam als de laagstamboompjes hebben het te pakken.
Ik ben vrij zeker dat het over gewone meeldauw gaat (witziekte).
Hierbij een paar foto's.
De rassen zijn:
- Cox O.P.
- Gravensteiner
- Schone van Boskoop
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Kan iemand bevestigen dat het hier over meeldauw gaat?
Ik heb nochtans twee keer met spuitzwavel gespoten, maar niet wekelijks of om de 2 weken, zoals het volgens het boekje zou moeten.

Wat kan ik nu best doen? Ik heb nog spuitzwavel (Cosavet) liggen. Maar volgens mij is het nu geen goede periode meer om het toe te dienen.
De boompjes zijn al twee jaar aangeplant, en ze aarden goed.
Moet ik vrezen voor de oogst? Dat zou jammer zijn, want na maar een paar appelen het eerste jaar, heb hangen de boompjes goed vol.

Graag jullie advies
zaterdag 31 juli 2010 - 13:56
printemps

Printemps

Ik denk eerder dat het de rest/overschot is van de spuitzwavel dat in vlekken trekt
Ikzelf heb al 5 jaar een Cox O.P.staan en ik heb nog nooit spuitzwavel gebruikt of witziekte gehad

mvg

Er zijn ook middelen die je op bepaalde rassen niet mag gebruiken maar ik weet niet meer wat het was,maar was wel op appels

mvg
zaterdag 31 juli 2010 - 15:51
detuinkabouter

Detuinkabouter

printemps,

Bedankt voor je antwoord.
verdorie, het zou kunnen.
dan moet ik in het vervolg mijn ogen beter gaan gebruiken om beter de situatie in de gaten te houden na het spuiten.
Anderzijds zijn het wel 3 rassen die blijkbaar wel gevoelig zijn voor witziekte.
Voorlopig doe ik zeker niets, buiten mss wat water geven
Ik meende een foto op het internet gezien te hebben van meeldauw op appel die er net zo uitzag, maar vind die nu niet meer terug.
De andere foto's die ik vind zien er anders uit. Daarbij is de aantasting meer uniform, en dus minder in vlekken

Heeft iemand als eens meeldauw op zijn appelen gehad, en kan die ons een voorbeeld geven of beschrijven hoe het er uitziet?



Piet
zaterdag 31 juli 2010 - 19:51
Chef

Chef

Je appel heeft geen meeldauw, alleen een klein beetje schurft (bruine vlekjes). Die witte vlekken zien er inderdaad uit als spuitzwavel.

Fruit

zondag 1 augustus 2010 - 00:31
Chef

Chef

Voor alle duidelijkheid: bovenstaande foto is een voorbeeld van meeldauw.
zondag 1 augustus 2010 - 00:33
detuinkabouter

Detuinkabouter

Chef,

Bedankt.
Dat is een geruststelling.
Met mijn eerste serieuse oogst in zicht wordt het hier spannend

zondag 1 augustus 2010 - 18:02
phili

Phili

hoi chef,
u had het over schurft bij de appelbomen, nu heeft mijn boom daar ook last van en dit jaar lijkt het erger dan vorig jaar wat kan ik daar aan doen?
groetjes catootje
zondag 1 augustus 2010 - 21:01
guy_fruit

Guy_fruit

Vanaf april tot einde augustus kan je de zgn "witziektepluimen" uit uw bomen wegbreken of wegknippen. Indien je dat heel regelmatig doet, dan zijn behandelingen tegen meeldauw (= witziekte) meestal overbodig.
Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/04/witziektepluimen-op-appelbomen.html

Guy
maandag 2 augustus 2010 - 18:58
phili

Phili

ja oke dat had ik dus gedaan toen ik zag dat m'n toppen wit werden dus dat probleem is niet meer aan de orde maar ik bedoel die bruine vlekken op de bladeren een soort schurft ofzo en eigenlijk hebben m'n appeltjes ook bruine plekken maar alleen op de schil de appel zelf is van binnen niet aangetast.
iemand zei dat je zonder chemische bestrijding geen appelboom gezond kan houden maar ik ben falicant tegen spuiten van chemische troep ik probeer altijd met natuurlijke middellen het op te lossen.
groetjes catootje
woensdag 4 augustus 2010 - 17:14
guy_fruit

Guy_fruit

Catootje,
Om geen problemen met die schurftschimmel te hebben moet je allereerst kiezen voor een ras dat weinig vatbaar is. Als je een ras neemt dat de beroepsfruittelers kweken, dan heb je dikwijls problemen.
Verder kan een luchtige, open snoei de schade van schurft ook beperken.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/06/schurftgevaar-bij-gevoelige-appelrassen.html

Mvg,
Guy
woensdag 4 augustus 2010 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon