menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laagstam kersenboom info gevraagd

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Volgend jaar gaan wij normaliter verbouwen. Dit houdt tevens in dat wij onze den moeten gaan verwijderen. Enerzijds spijtig, want het is een den waar de "tup" ooit uit gewaaide is met een storm waardoor deze een soort "bonzai" uiterlijk gekregen heeft. Hij is echter een dikke 5-6 meter hoog, waardoor "bonzai" niet echt de term meer is.

Anderzijds gaan wij daardoor vanuit onze nieuwe slaapkamer zicht op de Maas krijgen. Hetgeen ook niet te onderschatten zal zijn...

Nu, to the point.
Zowel ik als mijn vrouw hebben al zeer vaak gezegd "als we nu eens een kersenboom nemen"... Vanwege de grootte willen wij echter eens uitkijken naar laagstammige fruitbomen.

Nu, de concrete vragen:

- Hoe groot wordt laagstam?
- Zijn er soorten in laagstam?
- Laagstammige fruitbomen, zijn dat geënte fruitbomen op andere stammen?
- Waar kan ik (op internet) meer informatie vinden op laagstammige fruitbomen aangaande groei, snoei, e.d.?

Verderbouwend op...
ErikL heeft een kersenboom in pot gekweekt, laagstam. http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=8&sid=19&tid=33799&hl=laagstam
Hoe groot wordt zoiets? En over hoeveel jaar spreken we dan voor opbrengst/oogst dan wel "volgroeid" zijn van de boom?

Ter info:
Zelf wonen wij in kleiachtige grond dat voorheen landbouwgrond was (dicht bij Maas). Zelf woon ik pal aan een beek. De tuin is quasi volledig op het zuiden gericht maar de zon uit het zuid-westen wordt deel afgeschermd door grote populieren.
woensdag 7 juli 2010 - 15:30
Figo

Figo

Ja hoor: er bestaan laagstamkersenbomen.
Deze zijn ge-ent op de onderstam Gisela 5, en zijn verkrijgbaar in diverse courante rassen zoals Burlat, Schneider of Kordia (o.a.)

Je kan ze op 3 meter hoogte houden. Fruit (een beetje) heb je reeds vanaf het jaar na het planten.
Heb er nu eentje die 10 jaar staat, en toch een paar emmers kersen heeft gegeven dit jaar. Uiteraard heb je er geen opbrengsten van zoals van een hoogstam. Staan bij mij in een "fruitkooi" ter bescherming tegen vogels.

Informeer eens bij boomkwekerij De Linde in Kemmel. Ik weet het: dat is ver van bij jou, maar ze doen regelmatig beurzen aan, oa Hex.,
donderdag 8 juli 2010 - 13:53
pthomass

Pthomass

hartelijk dank voor je toelichting.

Ik had reeds de site gevonden van Vlaamszaadhuis en daar verkopen ze ook laagstamkersenbomen geënt op Gisela 5. Maar in de beschrijving staat "geënt op zwakke onderstam Gisela 5".

Wat wordt bedoeld met "zwakke onderstam"?

Heb je wat foto's van de boom? Mogelijk met iets van een maatstaf erbij zodoende een idee van de grootte te krijgen?

Die fruitkooi, is dat een vaste constructie die continue staat?
Is het toegelaten om een vogelnet over de boom te werpen? Zo van die nylonnetten?
donderdag 8 juli 2010 - 14:02
VTO

VTO

zwakke onderstam is een onderstam die zodanig geselecteerd is dat hij trager groeit en zo voor kleinere bomen zorgt en vlugger vruchten produceerd. Een sterke onderstam is een zaailing. Een boom geënt op een sterke onderstam produceerd hoogstam bomen. Dit is te vergelijken met appels en peren.

Groeten vto
donderdag 8 juli 2010 - 19:00
VTO

VTO

zwakke onderstam is een onderstam die zodanig geselecteerd is dat hij trager groeit en zo voor kleinere bomen zorgt en vlugger vruchten produceerd. Een sterke onderstam is een zaailing. Een boom geënt op een sterke onderstam produceerd hoogstam bomen. Dit is te vergelijken met appels en peren.

Groeten vto
donderdag 8 juli 2010 - 19:00
Chef

Chef

Goed idee om een fruitboompje te planten met uitzicht op de Maas, veel leuker dan zo'n suffe naaldboom. Laagstam kers is op zich een goede keuze, want vroeg vruchtbaar en wordt niet al te groot. Wel even opletten met de rassenkeuze want de meeste zoete kersenrassen zijn niet zelfbestuivend.
Eén nadeel: als je daadwerkelijk vruchten wilt oogsten van je kersenboom bereid je dan voor op een keiharde en jaarlijks terugkerende strijd tegen de volgels.
zaterdag 10 juli 2010 - 15:19
pthomass

Pthomass

die strijd, daar ben ik mij maar al te bewust van.
Maar, het is sowieso een toekomstplan, eerste verbouwingen doorvoeren, zodat we beter zicht op huis-tuin-moestuin-zwemvijver krijgen. Dan kan ik beter bepalen waar ik die kan zetten.

zondag 11 juli 2010 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon