menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbei uitlopers

Ga naar meest recente reactie

DannyH

DannyH

In verband met aardbeien had ik nog een paar vraagjes in verband met de uitlopers.

Gisteren zei mijn buurman dat ik nu alle uitlopers van mijn plantjes moest afknippen, is dit inderdaad zo?

Mijn aardbeien staan op zwarte worteldoek, nu dacht ik er plots aan dat de uitlopers dus geen wortel kunnen maken, hoe zorg ik ervoor dat ik toch stekjes kan nemen voor volgend jaar?

Het eerste bloempje is er ondertussen door gekomen.


[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 19 juni 2010 - 12:42
printemps

Printemps

De plant uitlopers laten maken is ten koste van de vruchten

mvg
zaterdag 19 juni 2010 - 12:44
cetinel

Cetinel

yep,dus ik heb daarnet ook een eerste uitoper weg geknipt.
as je meerdere planten wi kun je de uitlopers oppotten,dan word dat een nieuw plantje.
zaterdag 19 juni 2010 - 12:46
printemps

Printemps

De huidige plantjes kunnen ook een paar jaar blijven staan

mvg
zaterdag 19 juni 2010 - 13:03
Maxession

Maxession

Moet de uitloper dan al wat wortels hebben, voor je deze afknipt? Dus eerst laten wortelen op een potje bvb?

Ik had er al eentje geknipt zonder wortels en opgepot, ging 3 dagen goed, maar nu hangen de blaadjes flauw.
zaterdag 19 juni 2010 - 13:05
printemps

Printemps

Ik weet niet zeker maar misschien is het nog te vroeg om ze nu al af te knippen en op te potten(te week)
Zet anders voor de zekerheid uw gevulde potjes naast de moederplant en nog niet afknippen dus,eventueel het stekje vastzetten met een kram(geplooide ijzerdraad)

mvg
zaterdag 19 juni 2010 - 13:08
DannyH

DannyH

Dank voor de snelle reacties, deze namiddag de meeste uitlopers verwijderen dus.

Enkele afknippen en in een potje met potgrond stoppen en ook een potje bij de moederplant zetten om ook dit eens te testen.



zaterdag 19 juni 2010 - 13:17
FransNL

FransNL

Niet voortijdig afknippen Danny want dat wordt niks. Onder iedere uitloper die je wil bewaren een potje met potgrond zetten en daar de uitloper op plaatsen zodanig dat hij goed kontakt met de grond maakt. Bijv. met een kram zoals Printemps aangeeft. De wortels die door die uitloper aangemaakt worden , en dat gaat snel genoeg , groeien dan vanzelf wel de grond in. Zogauw de uitloper 'vast' zit in de grond kun je de verbinding met de moederplant doorknippen.
zaterdag 19 juni 2010 - 14:04
DannyH

DannyH

Ondertussen had ik er toch al enkele afgeknipt en in potgrond gezet met veel water.

Bij de rest worden straks potjes geplaatst om de uitloper op te leggen zodanig dat deze goed contact heeft met de potgrond.

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
zaterdag 19 juni 2010 - 14:39
DannyH

DannyH

De uitlopers van mijn aardbeien liggen nu reeds meer dan een week op potjes met aarde maar van enig wortel maken nog geen sprake.
De aarde in de potjes wordt nochtans vochtig gehouden.

Ik leg dus de uitloper op de aarde en leg op de uitloper een steentje, niet te zwaar maar toch zwaar genoeg om de uitloper te laten liggen.

Heeft iemand ervaring met deze manier van werken en hoe lang kan zoiets eventueel duren?
donderdag 1 juli 2010 - 16:23
DannyH

DannyH

Ok dank u, dus daar het gedeelte van de uitloper waar de blaadjes verschijnen vastmaken.
Ik zal inderdaad de stenen vervangen door krammetjes zoals eerder al werd voorgesteld.
Putjes had ik niet gemaakt, gewoon op de aarde gelegd, doe ik nu dus ook.

Ergens had ik gelezen dat er soms zomaar worteltjes aan de uitloper komen, zonder enig contact met de aarde.

http://www.freewebs.com/ruudendiana/aardbei.htm
vrijdag 2 juli 2010 - 17:13
Invadoria

Invadoria

Inderdaad uitlopers gewoon in potjes steken. Ik laat ze dan een 2 weken wortel schieten en dan knip ik ze af. Nog een week zien dat ze licht vochtig blijven.

Zoals men al eerder zei....is steeds ten koste van de vruchten.
maandag 5 juli 2010 - 10:28
DannyH

DannyH

Het is blijkbaar gelukt, de worteltjes worden nu gevormd in de aarde.
Geduld is hier inderdaad van toepassing.

Er is zelfs een uitloper die ondertussen aan zijn tweede plantje is gekomen maar ergens las ik dat ik deze niet meer mag gebruiken, mag ik deze nu reeds afknippen of wachten tot de eerste wortel steviger is?

Hoelang kan dit eventueel duren alvorens de wortel stevig genoeg is om af te knippen?

Die uitlopers vindt ik toch iets speciaal, deze groeien aan een ongelooflijke snelheid.

Momenteel heb ik een plantje met vier vruchten, bij de rest nog geen spoor van bloemen ondanks het regelmatig afknippen van de uitlopers.

Ik wil iedereen hier toch nog even bedanken voor de goeie raad, er zijn zelfs vrienden die denken dat ik er veel van af weet

maandag 5 juli 2010 - 13:43
Rita1960

Rita1960

alleen de 1e uitloper van een plant gebruiken/oppotten. de rest afknippen.

en als ik mij niet vergis begint de bloemaanzetting (en dus de latere vruchtaanzetting) van de aarbeien al in september t/m november.

groetjes,

Rita
zaterdag 10 juli 2010 - 21:11
DannyH

DannyH

Hallo Rita,

De worteltjes doen het goed morgen nog enkele potjes bij plaatsen zodat ik volgend jaar dubbel maal zoveel plantjes heb.
Zoals ik eerder reeds had verteld is er slechts 1 plantje waar 4 vruchten aan komen dus kan ik de andere beter gebruiken voor uitlopers dit jaar.
zondag 11 juli 2010 - 00:39
DannyH

DannyH

Inderdaad, dit is dan ook wat ik ga doen alles na de eerste worteling afknippen.
zondag 11 juli 2010 - 02:01
Rita1960

Rita1960

sorry voor de onduidelijkheid. Marinanne bedankt voor je aanvulling

je kunt dus meerdere jonge planten van een plant afhalen.

groetjes,

Rita
zondag 11 juli 2010 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon