menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom rupsenplaag

Crazyivan

Crazyivan

In mijn appelboom zit altijd veel leven...tientallen parende lieveheersbeestjes, luizen en mieren. Ik vind al dat leven helemaal niet erg in mijn appelboom maar dit jaar heb ik last van ongeveer 1000 kleine rupsen en ik denk dat het van motjes zijn.

Mijn vraag is .... Wat kan ik aan die rupsen doen? Bij het tuincentrum konden ze me niks vertellen en op internet vind ik ook weinig.
Ze vreten mijn appelboom kaal....en ik wil dat ze weggaan...alles met de hand weghalen is echt monniken werk. En mijn appelboom is erg hoog dus ook werkt het niet echt lekker om er met een trap bij te komen.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Ouborg
dinsdag 8 juni 2010 - 17:58
Polplastron

Polplastron

Die rupsjes zijn maar kortblijvende gasten. Over een paar weken zullen ze verpoppen en hun volwassen vorm aannemen. Tegen die tijd zullen de mieren, maar ook heel wat vogels de beestjes al gedecimeerd hebben.

De boom zelf zal snel genoeg nieuw blad maken en binnen de kortste keren (bijna) geen schade meer vertonen.

Ik snap wel je eerste reactie hoor: een insectenplaag is in eerste instantie erger voor de tuinier dan voor de planten.

Voor de volledigheid: je kan ook gaan behandelen met insecticiden, maar gezien de boom nogal hoog is, wordt dit, mijns inziens, erg moeilijk.

Groeten,

Pol
dinsdag 8 juni 2010 - 20:13
guy_fruit

Guy_fruit

Die rupsen is van de kleine wintervlinder.
Daar kan je nu niet veel meer aan doen.

In oktober lijmbanden aanbrengen kan helpen.

http://fruitabc.blogspot.com/2010/05/afgevreten-bladeren-bloemen-en-vruchten.html
dinsdag 8 juni 2010 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon